پزشكان متخصص در كرونا چه می‌كنند؟

عکس خبري -پزشکان متخصص در کرونا چه مي‌کنند؟

پس از گذشت چندین ماه از بحران همه‌گیری كرونا برخی از مطب‌ها و كلینیك‌های پزشكان همچنان تعطیل است موضوعی كه گلایه‌های بیماران را در پی داشته اما چرا پزشكان در مطب حضور ندارند؟!

به گزارش نما، بعضی از بیماران پس از چند هفته نوبت‌شان شده و تعداد معدودی نیز با توصیه‌های منشی منتظرند تا در بین بیماران، وقتی برای ملاقات پیدا کنند. در برخی از موارد منشی تلفنی وقت ملاقات نمی‌دهد و بیمار یا اطرافیان او ناچارند، زمانی را برای گرفتن وقت ملاقات و زمانی دیگر را در داخل مطب برای ملاقات با دکتر صرف کنند. البته در این بین وضعیت بیماران قدیمی کمی بهتر است. برخی از بیماران هم قبلا برای درمان به مطب دیگری مراجعه می‌کرده‌اند اما این روزها خبری از پزشک مورد نظر نیست و مجبور شده‌اند از شهرهای دیگر برای مداوا راهی پایتخت شوند.

با شروع بحران کرونا برخی از پزشکان تصمیم گرفتند برای مدتی دست از فعالیت بکشند که این اتفاق باعث سرگردانی بیماران بدحال شد. همین موضوع با واکنش مسوولان وزارت بهداشت مواجه شد و قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد که تعطیلی مطب‌ها تخلف است. البته با گذشت چند روز از این موضوع، رئیس سازمان نظام پزشکی شرایط نامناسب اقتصادی و مراجعه نکردن بیماران را دلیل تعطیلی مطب‌ها دانست و گفت که روزانه ۳ مطب به دلیل عدم مراجعه بیماران اعلام تعطیلی می‌کنند.

حالا حدود هشت ماه از بحران کرونا در کشور می‌گذرد و بسیاری از پزشکان به مطب‌های خود برگشته‌اند و به بیماران خدمات ارائه می‌کنند، عده‌ای محدود هنوز تصمیمی برای بازگشایی مطب‌ها ندارند و عده‌ای هم فعالیت مطب خود را محدودتر کرده‌اند تا از این طریق بتوانند حداقل بیماران بدحال را ویزیت کنند. همین موضوع باعث شد تا با تعدادی از پزشکان تهرانی گفت‌وگو کنیم و ببینیم دلیل تعطیلی مطب آنها در اوج بحران کرونا چه بود؟

*دندانپزشکان و بحران کرونا

علی مرسلی جراح و دندانپزشک در خصوص دلیل تعطیلی کلینیک‌های دندانپزشکی توضیح می‌دهد: «بعد از شیوع کرونا، قیمت ارز نیز افزایش پیدا کرد و مطب‌ها اجباری تعطیل شد. وقتی این اجبار برداشته شد مردم به دلیل تبلیغات غیر علمی تمایلی به دندانپزشکی نشان نمی‌دادند زیرا در اوایل شیوع کرونا اینطور تبلیغ می‌شد که یکی از راه های انتقال کرونا انجام خدمات دندانپزشکی است، در حالیکه به اینموضوع اشاره نمی کردند حضور در آسانسور و هر محیط بسته‌ای بدون رعایت نکات بهداشتی امکان انتقال بیماری را بالا می برد و لزوما دندانپزشکی عامل بیماری نیست. هنوز هم برخی از مردم از مراجعه به دندانپزشکی می‌ترسند که همین موضوع باعث شد تا از مراجعه به دندانپزشکی پرهیز کرده و این موضوع مشکلات اقتصادی را برای دندانپزشکان ایجاد کند.

از طرفی هم قیمت ارز خیلی بالا رفت و تهیه اقلام دندانپزشکی مشکل شد مخصوصا در بازه شاهد واردات چمدانی ابزارها و مواد دندانپزشکی بودیم و استفاده از خدمات برای برخی بیماران که از بیمه تکمیلی استفاده نمی‌کردند دشوارتر از گذشته شد، بیمارانی که اغلب با مشکلات اقتصادی مواجه شده بودند نیز ترجیح دادند به مطب‌های دندانپزشکی مراجعه نکنند. این بحران واقعا جدی است به طوری که، به تدریج برخی دهک‌های جامعه از خدمات دندانپزشکی محروم شده‌اند.

در روزهایی که مردم دغدغه قیمت دلار را دارند، ما برای تهیه وسایل دندانپزشکی مشکل داریم زیرا فروشنده‌های کالاهای دندانپزشکی چشمشان به قیمت دلار است که چه اتفاقی می افتد، حتی پایین آمدن قیمت دلار هم برای ما مشکل ساز است زیرا خیلی از فروشندگان به خاطر نوسان کالایشان را نمی فروشند و منتظر تثبیت قیمت هستند.»

از آقای دکتر در خصوص تعطیلی مطب‌های دندانپزشکی در بحران کرونا می‌پرسم، «من از ابتدای بحران کرونا مطب را تعطیل نکرده بودم و تقریبا اواسط اسفند به طور سمی اعلام شد که باید کلینیک‌ها تعطیل شوند. تعطیلی مطب‌ها استان به استان فرق می کرد، چون علوم دانشگاه‌های پزشکی مختلف خودشان تصمیم میگرفتند که در چه بازه‌ای کلینیک‌ها تعطیل باشند. مثلا در استان حتی تعطیلی مطب ها تا نزدیکی اردیبهشت ادامه داشت. سپس پس از حرف های ضد و نقیض ، ستاد کرونا اعلام کرد که مطب‌های دندانپزشکی می‌توانند فعالیت کنند.

در مدت تعطیلی مطب تعدادی ویزیت انلاین شامل دیدن عکس بیماران را داشتیم اما برای دندانپزشکی فضای مجازی و ویزیت آنلاین، موثر نیست چون بیشتر از تشخیص، پروسه درمانی مشکل بیماران را حل می‌کند. وقتی بیماران از درمان محرومند در صورت تشخیص هم ، کمک چندانی به آن ها نخواهد شد. معتقدم می‌توان یک مطالعه انجام داد و متوجه شد که در یک جامعه آماری چه تعداد از دندان‌ها به خاطر کرونا و تعلل بیماران برای مراجعه از دست رفته است.»

آقای دکتر در ادامه صحبت‌ها به بسته بودن برخی کلینیک‌های دندانپزشکی در مناطق مختلف اشاره می‌کند، «هنوز تعدادی از همکاران دندانپزشک هستند که مطب را باز نکرده‌اند؛ یکی به این دلیل که برخی سنشان بالاست و بیماری زمینه‌ای دارند و نگران سلامتی خود و خانواده‌شان هستند. برخی دیگر هم ترجیح می‌دهند یک یا دو روز در هفته آن هم برای کمک به بیماران اورژانسی کلینیک خود را باز کنند. دندانپزشکان به دلیل ساعات زیاد تماس با دهان بیمار بیشتر از متخصصان بیهوشی در معرض ابتلا هستند و به تبع اگر کسی بیماری زمینه‌ای داشته باشد، بیشتر در معرض خطر است به همین دلیل این دسته از همکارانم تا کنون در مطب حاضر نشده‌اند. برخی همکاران با بهانه‌ای چون نگهداری از مادر سالمند و دارای بیماری زمینه ای مطب را باز نکرده‌اند. از سویی پزشکانی که معیشتشان به این کار وابسته است به هر نحو مطب را باز کرده‌اند و تعداد کسانی که هنوز شروع به کار نکرده‌اند محدود است.»

این دندانپزشک در ادامه اشاره‌ای به خدمات دریافتی پزشکان در بحران کرونا از دولت می‌کند و توضیح می‌دهد: «در اوایل بحران، نظام پزشکی در حد خیلی محدود و به اندازه یک هفته مواد ضد عفونی کننده و دستکش به ما فروخت اما واکسن آنفلوانزا را رایگان و منظم به مطب ها ارائه دادند.»

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص نحوه فعالیت کاری‌اش در این روزها می‌گوید «من ساعت کاری ام افرایش پیدا کرده اما تعداد بیمارانی که ویزیت می‌کنم کمتر شده و فاصله بین ویزیت بیماران را زیاد کردیم و اگر قبلا نیم ساعت تا یک ساعت برای یک بیمار وقت می‌گذاشتیم آن را به دوساعت افزایش دادیم و مجبوریم زودتر در مطب حاضر شویم و دیرتر برویم و تعداد کمتری مریض ببینیم تا سلامت خودمان و بیمارانمان تأمین شود.»

*حجم بالای کار در بیمارستان اجازه فعالیت مطب را نمی‌دهد

برای بررسی وضعیت فعالیت مطب‌های متخصصین قلب و عروق و عضو انجمن جراحان قلب گفت‌وگو کردیم، دکتر تقی‌پور متخصص در اینباره گفت: از زمان شروع کرونا نزدیک ۸ ماه می‌گذرد که متاسفانه غیر از بعضی از گروه‌های پزشکی خاص مانند متخصصین ریه، عفونی، بیهوشی که مستقیم با بیماران کرونا درگیرند و درگیر شلوغی و ازدحام بیماران کرونا هستند و بقیه گروه‌های تخصصی و اکثر جراحان کارشان نصف یا دو سوم کم شده و ۵۰ درصد از حجم کاریشان کم شده است و از طرفی فقط بیماران اورژانسی را جراحی می‌کنند، و از طرف دیگر مراجعه بیماران عادی یا افرادی که به بیماری تیروئید، سنگ کیسه صفرا و هرنوع جراحی الکتیو دیگر نیازمند بودند از ترس ابتلا به کرونا به کلینیک یا مطب پزشک مراجعه نمی‌کنند.

در نظر داشته باشید که بیماری کرونا بر روی شغل سیاری از حرف پزشکی مانند قلب، کودکان، ارتوپد، چشم پزشک و ... اثر گذاشت و ارجاع بیماران به این مراکز کم شده است. در حال حاضر برخی بیمارستان‌ها مثل بقیة‌الله که در آن روزانه ۱۵۰ عمل جراحی انجام می‌شد امروز فقط ۳۰ عمل جراحی انجام می‌دهد، نباید از این نکته غافل شد که نیمی از ظرفیت بیمارستان به بیماران کرونا اختصاص یافته و از همین رو بیماران عادی هم به این بیمارستان مراجعه نمی‌کنند که این موضوع برای سایر بیمارستان‌های درگیر با بیماری کرونا نیز صادق است.

برخی در رسانه‌ها اعلام می‌کنند که برخی پزشکان مطب‌ را تعطیل کرده‌اند اما در مواقع زیادی تعطیلی مطب به این دلیل بوده است که پزشک با بیماران کرونا در بیمارستان در ارتباط بوده و برای اینکه بیماری را به مراجعان انتقال ندهد قادر به باز کردن مطب نیست.

خیلی از بیمارانی که کاندید عمل جراحی می‌شوند وقتی تست کرونا می‌دهند مشخص می‌شود که ناقل هستند اما خودشان نمی دانند، به این دسته از افراد توصیه می‌شود دو هفته در قرنطینه بمانند تا تستشان منفی شود، برخی دیگر از بیماران می‌ترسند در مراکز درمانی از بیماران مبتلا کرونا بگیرند من مریض زیاد داشتم که کاندید عمل جراحی بوده و اما تست آن ها مثبت شده. مریض داشتم که کرونا نداشته، برای عمل آماده‌ شده اما در بیمارستان مبتلا شده است. حتی پزشکان زیادی در مطب به بیماری مبلا شده‌اند به طور مثال من ماه قبل از یک بیمار کرونا گرفتم، ده روز در آی سی یو و مدتی را در بخش و منزل استراحت کردم تا بهبود پیدا کردم، در این بازه زمانی از کار دور بودم و مطبم بسته بود. کرونا عوارض دارد یعنی یک ماه بعد بهبودی هم باید استراحت کرد.

به غیر از ۴ گروه خاصی که مستقیم با بیماران کرونایی در ارتباطند، جراحان هراس دارند، بیمارانی که به مطب و کلینیک مراجعه می کنند کرونا داشته باشند و ما نیز مبتلا شویم. این بحران از نظر صنفی تاثیر زیادی بر عملکرد مالی و ریالی پزشکان داشت، مطب ها بسیار خلوت شده و مراجعات کم شده است پزشکان جراح اعمال جراحیشان افت کرده است و حتی در بیمارستان های خصوصی که کرونا نیست آمار عملکردشان به شدت کم شده است. بیماران ترس از مراجعه به بیمارستان و ابتلا به کرونا دارند. برخی متخصصین ریه عفونی ، بیهوشی و داخلی فقط در بیمارستان ها خدمت می کنند و مطب را رها کرده اند. برخی بیماران که نیاز به درمان دارند به خاطر کرونا مراجعه نمی‌کنند و چون علائم شدید ندارند خوددرمانی می کنند. گروهی هم با بیماری حادتر مراجعه می کنند، در کل کرونا باعث خسارت هم به بیماران و هم به پزشکان می‌شود.

از آقای دکتر سوال می‌کنم در برخی موارد شاهدیم بیماری که قبلا به پزشک دیگری مراجعه می‌کرده اکنون می‌بیند که مطب پزشکش تعطیل است و پزشک دیگری هم او را نمی‌پذیرد، این یک قانون نانوشته است؟ «اگر بیماری قبلا عمل جراحی انجام داده و مدتی بعد از عمل جراحی دچار عارضه شده، بهتر است به پزشکی مراجعه کند که او را عمل کرده اما اگر بیمار وضعیت اورژانسی داشته باشد و پزشکی که عمل جراحی کرده به هر دلیل نباشد پزشک دیگر باید او را ویزیت کند.»

*پزشکان هم حق دارند نگران سلامتی خود باشند

برای بررسی بیشتر ابعاد این موضوع با دکتر شیرانی فوق تخصص روماتولوژی کودکان صحبت کردیم؛ این پزشک در اینباره توضیح داد: به خاطر کرونا مجبور شدیم از ۱۰ اسفندماه مطب را ببندیم چون یک اضطراب عمومی ایجاد شده بود. اما فعالیتمان در بیمارستان ها ادامه داشت و بحث تعطیلات نوروز هم که پیش امد ما با توجه به وظیفه خود و علی رغم تعطیلی باز هم برای ویزیت بیماران رفتیم. من گیلانی هستم و در ابتدای شیوع کرونا، همه گیری زیادی در استان گیلان به وجود آمده بود و چند تن از همکاران و اقوامم را در آن زمان از دست دادم و برای ما هم اضطراب به وجود آمده بود.

بعد از عید مجبور بودیم هم در بیمارستان به بیماران خدمت ارائه دهیم هم به بیماران. و وقتی منزل برمی گشتیم ، مانند فردی جذامی با ما برخورد می شد شرایطمان خیلی خاص بود. بیماران ما هم اوایل نسبت به کرونا آگاه نبودند، خیلی ها نزد ما می آمدند و کرونا داشتند و می توانستند به دیگران و ما بیماری را انتقال دهند، من چند ماه قبل به کرونا مبتلا شدم، بدحال بودم و مجبور شدم یک ماه مطب را ببندم این تعطیلی نیز در حالی بود که مجبور بودیم در این مدت، اجاره مطب، حقوق منشی و هزینه های زندگی را هم بپردازم.

الان هم که در مطب حاضر می‌شویم در مطب خودمان ماسک میزنیم و برای بیماران ماسک می دهیم، مواد ضد عفونی تهیه می کنیم ، تهویه اتاق را تغییر کردیم و با وجود تحمیل این هزینه ها، همچنان استرس داریم که اتفاقی نیفتد. در طول این مدت منشی و اپراتور ما هم کرونا گرفتند و از لحاظ روحی و جسمی درگیر شدیم، لازم است نظام پزشکی این موضوع صنفی را پیگیری کند و تفکراتی که نسبت به کادر پزشکی وجود دارد را اصلاح کند.

برخی اعلام می‌کنند که مطب فلان دکتر تعطیل است این درحالی است که بابت خدمات پزشکان تسهیلاتی به آنها ارائه نشد و با شیوع کرونا هزینه‌ها ما بالا رفت،‌ به طور مثال قبلا به ما الکل ۹۷ درصد می دادند اما اکنون الکل ۹۷ درصد موجود نیست و قیمت آن نیز ۸ برابر شده است، هزینه‌های خرید مساک و اقلام بهداشتی بر عهده پزشک است درحالی که اجازه افزایش ویزیت را نداریم.

درصد زیادی از کادر پزشکی و همه کادر درمان و کارمندان نظام سلامت این مدت به کرونا مبتلا شده‌اند. ما بر حسب وظیفه مان مبتلا شدیم اما خانواده ما گناهی نکرده‌اند. بسیاری از همکاران من در این راه به شهادت رسیدند یا مثل سایر مردم اعضای خانواده را از دست داده‌اند.
منبع: فارس

۱۳۹۹/۸/۲۰

اخبار مرتبط