زنگنه در گفتگو با نما:

بایدن شروط ترامپ را دیپلماتیك بیان می كند

عکس خبري -بايدن شروط ترامپ را ديپلماتيک بيان مي کند

كارشناس مسائل بین الملل گفت: شروط 12 گانه ترامپ به نحوی دیگر در دولت بایدن مطرح خواهد شد یعنی با لحن و سیاستی متعادل تر بیان می شود تا اروپایی ها را علیه جمهوری اسلامی ایران با خود همراه سازد.

صباح زنگنه، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار نما اظهار داشت: هنوز معلوم نیست بایدن پیروز انتخابات است یا ترامپ پیروز می شود، اما در ایران برخی به گونه ای ابراز خوشحالی می کنند که گویا قرار است با آمدن بایدن اتفاق خاصی رخ دهد. در اصل آمدن بایدن به معنای بازگشت آمریکا به برجام در مدت کوتاه و بدون پیش شرط نیست، بلکه او شرط و شروط های بسیاری را مطرح می کند که امکان احیای برجام را به صفر می رساند.

وی افزود: شروط 12 گانه ترامپ به نحوی دیگر در دولت بایدن مطرح خواهد شد یعنی با لحن و سیاستی متعادل تر؛ چون رویه دموکرات ها برخلاف جمهوری خواهان این بوده است که با جنگ نرم و لحنی آرام تر سایر کشورها را با خود همراه سازند تا علیه جمهوری اسلامی دست به اقدامات تحریمی و تهدیدی بزنند.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی یادآور شد: البته این احتمال وجود دارد که آمریکا در زمان بایدن به راحتی به برجام بازگردد، اما شاید سیاست بایدن این باشد که بعد از بازگشت آمریکا به برجام او به بهانه تراشی و گذاشتن شرط و شروط برای ایران مبادرت ورزد؛ یعنی تهدید می کند اگر جمهوری اسلامی ایران به خواسته آمریکا و سایر اعضای برجام عمل نکند امکان دارد آمریکا و متحدان او از برجام خارج شوند که در این خصوص احتمالاً برخی از کشورهای اروپایی با بایدن همراهی خواهند کرد.

زنگنه درباره تأثیرگذاری انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا برروی سیاست داخلی ایران گفت: کشورهایی که فکر و طرح ندارند یا از تشکیلات قوی سیاسی محروم هستند بلافاصله تحت تأثیر انتخابات آمریکا قرار می گیرند، اما کشور ما به واسطه برخورداری از فکر و اندیشه و تشکیلات قوی سیاسی کمتر از سایر کشورها تحت تأثیر انتخابات آمریکا قرار خواهد گرفت و برای ما فرقی نمی کند که بایدن انتخاب شود یا ترامپ.


۱۳۹۹/۸/۲۵

اخبار مرتبط