نما گزارش می دهد/ مشكل گرانی ها سوء مدیریت دولت است

علت گرانی كالاهای اساسی در بازار چیست؟

عکس خبري -علت گراني کالاهاي اساسي در بازار چيست؟

در چند هفته ی گذشته بسیاری از كالاهای اساسی مردم دستخوش تغییر قیمت شد و بسیاری از آن ها از دسترس مردم خارج شد و یا با قیمت های بسیار بالا در بین مردم توزیع شد.

سال های اخیر سال های سختی برای مردم بوده است؛ کاهش عجیب و بی سابقه ارزش پول ملی با گرانی بیش از حد قیمت ها و نبود کالاهای اساسی ناشی از سوء مدیریت، باعث شده در این ایام فشار مضاعفی بر مردم وارد شود به گونه ای که اقشار متوسط و کم درآمد جامعه، چاره‌ای جز کاهش خرید مایحتاج روزانه خود ندارند. موضوعی که مردم را نسبت به آینده نگران کرده و هر یک از آن‌ها در جست و جوی پاسخی قطعی از جانب مسئولان مربوطه هستند
در چند هفته ی گذشته بسیاری از کالاهای اساسی مردم دستخوش تغییر قیمت شد و بسیاری از آن ها از دسترس مردم خارج شد و یا با قیمت های بسیار بالا در بین مردم توزیع شد. چنانچه بعضی از کالاها ی اساسی نظیر روغن نایاب شد و قیمت مرغ ماهی و تخم مرغ افزایش 50 درصدی را تجربه کرد همچنین قیمت پیاز از 2500 تومان تا 6800 هزار تومان، گوجه فرنگی از 2500 تومان تا 15 هزار تومان، مرغ از 17 هزار تومان تا 25 هزار تومان و قیمت گوشت تا 165 هزارتومان... گران شد
به این ترتیب مردم در مقابل موج جدیدی از تورم قیمت محصولات غذایی قرار گرفتند. عوامل متعددی درباره علت این افزایش قیمت‌ها از سوی مدیران دولتی در این عرصه عنوان می‌شود اما هیچ یک از آن‌ها در برابر افزایش روزانه توجیه اقتصادی ندارد.
به راستی دلیل نایاب شدن بعضی از کالاهای اساسی و گرانی روز به روز اقلام ضروری مردم چیست؟ در واقع چیزی اکثر رسانه های وابسته به دولت القا می کنند این است که تحریم‌ها و فشارهای آمریکا منجر به این گرانی‌ها شده و عوامل داخلی سهم بسیار ناچیزی در این گرانی ها دارند اما بررسی ها نشان می دهد سوء مدیریت در تولید و توزیع اقلام پرمصرف و تصمیمات اشتباه دولت مهمترین عامل ها در گرانی کالاهای ضروری مردم است به عنوان مثال در حوزه گوجه فرنگی، می‌توان به نقش صادرات در افزایش قیمت‌ها‌اشاره کرد.
نکته ی مهمتر این است که این افزایش قیمت‌ها در شرایط وفور کالا رخ می دهد مثلا در زمینه ی افزایش قیمت برنج گرانی‌ این کالا هیچ ارتباطی به کمبود آن نداشت چرا که در زمان گرانی 200 هزار تن برنج در گمرک به صورت ترخیص نشده وجود داشت و عدم ترخیص برنج های موجود موجب افزایش قیمت ها در بازار شده بود.
از سوی دیگر، روغن نیز که طی هفته‌های اخیر نایاب شده بود، به گفته رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت،
وضعیت ذخایر استراتژیک کشور در حوزه روغن نباتی خوب بود.
همچنین امیرهوشنگ بیرشک، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران با‌اشاره به تولید بیش از ۹۵۰ هزارتن انواع روغن در هفت ماهه سال ۱۳۹۹ درکشور گفت: «ذخایر روغن کشور در مبادی ورودی بیش از ۵۰۰ هزار تن انواع روغن خام است. این میزان از ذخایر استراتژیک نویدبخش این است که مشکلی درخصوص تامین روغن نداریم.
درواقع بسیاری از مشکلات که مربوط به گرانی در کالاهای مصرفی است، ریشه در داخل کشور دارد، اگر قرار بود همه ی گرانی‌ها زیر سر تحریم‌ها باشد، پس عوامل بنیادین تولید کشور نیز باید تحت‌الشعاع قرار می‌گرفت، در حالی که ما شاهد وفور بسیاری از کالاهای اساسی هستیم، چگونه می‌توان این گرانی‌ها را توجیه کرد؟

۱۳۹۹/۸/۲۶

اخبار مرتبط