مسئولان تسلیم افزایش قیمت شدند؛

عکس خبري -مسئولان تسليم افزايش قيمت شدند؛

تب افزایش افسار گسیخته قیمت مرغ در كشور دامن اصفهان را گرفت و این در حالی است كه هیچ مسئولی كمر همت برای مدیریت قیمت این كالای اساسی در سفره خانوارهای ایرانی را نبسته است.

به گزارش نما ،افزایش قیمت مرغ در بازار اصفهان شوک بزرگی برای خانواده‌هایی است که توان خرید گوشت قرمز را نداشته و تنها دلخوش به خرید مرغ برای تامین پروتئین مورد نیازشان بودند که این محصول نیز کمر به حذف شدن از سفره بیش از ۸۰ درصد از خانوارهای ایرانی بسته است.

هر چند افزایش قیمت مرغ در بازار و به ویژه در اصفهان خودسرانه است و مصوبه‌ای برای افزایش قیمت مرغ نداریم اما باید توجه داشت که هیچ مسئولی برخورد با این افزایش را گردن نمی‌گیرد و آنچه از اظهارات مسئولان برداشت می‌شود، تسلیم شدن آنها در برابر این افزایش روز افزون قیمت مرغ است.

افزایش قیمت مرغ به دلیل بالارفتن نرخ دلار برای نهاده‌های طیور
بازرس اتحادیه گوشت سفید اصفهان در این ارتباط افزایش نرخ دلار واردات نهاده‌های طیور از چهار هزار و ۶۰۰ تومان به ۲۳ هزار تومان طی چهار ماه را اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت مرغ در بازار می‌داند و به خبرنگار بازار می‌گوید: مساله اصلی این است که این افزایش قیمت تامین نهاده‌ها منجر به کاهش جوجه ریزی شده و مرغداران حاضر به تولید نیستند.

سروش علویان با بیان اینکه قیمت‌گذاری‌هایی که امروز در اصفهان برای گوشت مرغ انجام می‌شود به اجبار است، اضافه می‌کند: در این زمینه طی چند روز اخیر شکایاتی را داشتیم، چرا که مغازه‌داران با کاهش فروش مواجه شده و این امر در پرداخت هزینه‌های جاری واحدهای صنفی آنها خلل ایجاد می‌کند.

افزایش نرخ دلار واردات نهاده‌های طیور از چهار هزار و ۶۰۰ تومان به ۲۳ هزار تومان طی چهار ماه اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت مرغ در بازار است

افزایش قیمت مرغ در اصفهان تا ۵۰ هزار تومان تاپایان هفته
وی که معتقد است قیمت مرغ تا پایان هفته در اصفهان به ۵۰ هزار تومان هم می‌رسد، ادامه می‌دهد: شرایط به گونه‌ای است که در حال حاضر مرغداران تعیین کننده قیمت مرغ هستند و هرج و مرج زیادی در قیمت این محصول به وجود آمده است.

بازرس اتحادیه گوشت سفید اصفهان با بیان اینکه شب گذشته قیمت مرغ در اصفهان ۳۵ و در مشهد به ۴۲ هزار تومان رسید، می‌افزاید: همه این رفتارها ناشی از بی توجهی به تامین نهاده‌های دولتی و اجبار مرغداران به خرید نهاده‌ها با قیمت آزاد است.

وی تاکید می‌کند: بارها در این زمینه در جلسات مختلف به مسئولان تذکر دادیم و کسی باور نمی‌کرد که وضعیت به آنچه امروز هست، برسد.

سایه صادرات بر سر عرضه مرغ در بازار اصفهان
علویان صادرات مرغ را یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت و کمبود مرغ در بازار اصفهان می‌داند و می‌گوید: برای ما فیلم‌هایی ارسال شده که هزاران تن از مرغ‌های تولید داخل در کامیون‌هایی در صف برای خروج از مرز و ورود به کشورهای عراق و ارمنستان هستند و این در حالی است که مرغداران تمایلی به فروش محصول خود در داخل کشور ندارند.

وی با بیان اینکه صادرات مرغ به بهانه واردات ارز در حال انجام است، می‌افزاید: باید توجه داشت که افراد خاص بر روی واردات ارز دست گذاشته‌اند و بازار هر محصول در دست فردی خاص است و بازار مرغ هم از این موضوع دور نیست.

بازرس اتحادیه گوشت سفید اصفهان همچنین به افزایش قیمت کتان مورد استفاده برای پرنده‌های زینتی در اصفهان اشاره می‌کند و می‌گوید: قیمت کتان از سه هزار تومان به ۲۳ هزار تومان رسیده و این امر نیز منجر به صادرات قناری به کشورهای عربی و تعطیلی واحدهای صنفی در این زمینه شده است.

افزاد خاص تعیین قیمت را در دست دارند
وی با بیان اینکه در گذشته واردات کالاها به دست تاجران با انصاف بود، اضافه می‌کند: این در حالی است که امروزه با در دست گرفتن بازار توسط افراد خاص فضای رقابتی از بین رفته و تعیین قیمت کاملا دلبخواهی شده است.

صادرات مرغ به بهانه واردات ارز در حال انجام است، باید توجه داشت که افراد خاص بر روی واردات ارز دست گذاشته‌اند و بازار هر محصول در دست فردی خاص است و بازار مرغ هم از این موضوع دور نیست

کاهش تولید مرغ در اصفهان نمی‌تواند بهانه فزایش قیمت باشد
اما در این ارتباط معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اصفهان بزرگترین مقصر افزایش کنونی قیمت مرغ را عدم جوجه ریزی مرغداری‌ها در از ۱۲ تا ۱۹ مهر ماه می‌داند و به خبرنگار بازار می‌گوید: این امر حاصل هماهنگی تشکل مرکزی تولید جوجه یکروزه در تهران بود که به مدت یک هفته در مهر ماه جوجه ریزی در کشور نداشته باشیم.

حسین ایراندوست می‌افزاید: عدم تامین نهاده‌ها نیز در این زمینه و در کنار آن افزایش قیمت گوشت قرمز مزید بر علت شد تا شاهد افزایش قیمت مرغ باشیم.

وی با بیان اینکه علی رغم کاهش جوجه ریزی در استان اصفهان در مهر ماه اما شاهد افزایش تولید مرغ در مرغداری‌ها هستیم، اظهار می‌کند: میانگین آمار کشتار مرغ طی سه شب اخیر در استان اصفهان ۴۴۷ تن بوده و میانگین این آمار در آبان ماه نیز به ۴۹۵ تن بوده است و در این زمینه شاهد تنها کاهش ۱۰ درصدی تولید در استان هستیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اصفهان که معتقد است کاهش کشتار مرغ در کشتارگاه‌ها نمی‌تواند به این میزان افزایش قیمت مرغ را در بازار افزایش دهد، ابراز می‌کند: در این بین دلالان نقش بسزایی دارند و تب افزایش قیمت در کشور دامن اصفهان را نیز گرفت.

وی اضافه می‌کند: باید توجه داشت که کاهش جوجه ریزی در دیگر استان‌های کشور در مهر ماه بیشتر از اصفهان بوده است و در اصفهان مشکلات کمتر بوده است.

افزایش قیمت مرغ در بازار اصفهان اصلا قابل قبول نیست
ایراندوست با تاکید بر اینکه این میزان افزایش قیمت مرغ در بازار اصفهان اصلا قابل قبول نیست، می‌افزاید: این افزایش قیمت حباب کاذبی است که از پنج آذرماه از بین خواهد رفت و نهادهای نظارتی باید در این زمینه ورود کنند.

وی با بیان اینکه نوسانات شدید در بازار فروش مرغ از ۲۵ آبان آغاز شده است، اضافه می‌کند: تولید گوشت مرغ در کشتارگاه تا ۲۴ به میزان ۵۱۴ تن بوده و از ۲۵ تا ۳۰ آبان به ۴۳۹ تن رسیده است و این در حالی است که اکنون به صورت شبانه ۴۴۷ تن گوشت مرغ در کشتارگاه‌ها تولید می‌شود و این در حالی است که نیاز استان ۳۵۰ تن است.

این میزان افزایش قیمت مرغ در بازار اصفهان اصلا قابل قبول نیست، این افزایش قیمت حباب کاذبی است که از پنج آذرماه از بین خواهد رفت و نهادهای نظارتی باید در این زمینه ورود کنند

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه برای کاهش التهاب بازار مرغ توزیع مرغ منجمد تولید داخل در بازار را در دستور کار داریم، می‌گوید: در این زمینه از فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای درخواست داریم تا در زمینه فرو این محصول با شرکت امور پشتیبانی دام همکاری داشته باشند.

۵ آذر التهاب بازار می‌خوابد
وی با بیان اینکه توزیع مرغ گرم را با قیمت ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان در فروشگاه‌ها خواهیم داشت، اضافه کرد: مرغ منجمد نیز در کنار این مرغ توزیع خواهد شد.

ایراندوست ادامه می‌دهد: پس از پنج آذر شرایط بهتری را در بازار مرغ تجربه خواهیم کرد و قیمت‌ها منطقی‌تر خواهد شد.

آخرین قیمت مصوب هر کیلو مرغ ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان است و در اصفهان تا ۲۲ هزار تومان نیز امکان فروش وجود دارد

وی در خصوص نرخ مصوب مرغ نیز می‌گوید: آخرین قیمت مصوب هر کیلو مرغ ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان است و در اصفهان تا ۲۲ هزار تومان نیز امکان فروش وجود دارد.

مرغ به قیمت واقعی‌اش نزدیک شده است!
رئیس اتحادیه گوشت سفید اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بر این باور است که مرغدار، کشتارگاه و فروشنده مرغ مقصران افزایش قیمت مرغ نیستند، محمدعلی فروغی ابری نیز وقفه در جوجه‌ریزی و عدم تحویل به موقه نهاده‌های طیور را عامل افزایش قیمت مرغ می‌داند و می‌گوید: قیمت دولتی نهاده‌ها دو هزار تومان و آزاد آن ۱۷ هزار تومان است و مرغدار در برهه‌ای از زمان به دلیل عدم تحویل نهاده‌ها متضرر شد.

وی ادامه می‌دهد: قیمت مرغ طی ۳۰ سال نصف قیمت گوشت و قیمت تخم مرغ نصف قیمت مرغ بود و در حال حاضر قیمت مرغ در حال نزدیک شدن به قیمت واقعی اش است.

قیمت مرغ طی ۳۰ سال نصف قیمت گوشت و قیمت تخم مرغ نصف قیمت مرغ بود و در حال حاضر قیمت مرغ در حال نزدیک شدن به قیمت واقعی اش است

رئیس اتحادیه گوشت سفید اصفهان همچنین به اقدامات در دستور کار برای متعادل کردن قیمت مرغ در بازار اصفهان اشاره می‌کند و می‌گوید: ۵۰۰ تن مرغ منجمد به سازمان صمت و ۶۰۰ تن نیز به بسیج برای توزیع در سطح شهر تحویل شده است که قیمت هر کیلو از این مرغ برای استفاده مصرف کننده ۱۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

با کاهش نوسانات قیمت مرغ در بازار بخش قابل توجهی از این افزایش ماندگار خواهد بود اما در این بین باید توجه داشته باشیم که چه کسی پاسخگوی این افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار و عدم افزایش حقوق بیش از ۷۰ درصد مردم ایران که از قشر کارگران هستند، خواهد بود؟ از این رو پیشنهاد بسیاری از کارشناسان این است که مردم باید با نخریدن کالای گران قیمت در یک بازه زمانی دوباره به بازگشت قیمت و شکستن حباب‌ها کمک کنند.
بازار

۱۳۹۹/۹/۴

اخبار مرتبط