متن كامل مناظره روح الامینی و ابتكار

روح الامینی گفت: من خودم شخصا در دوران آقای هاشمی به ایشان گفتم، شما سرمایه انقلاب هستید و همواره در كنار انقلاب بوده اید، شما در نظام مسئولیت دارید، چه كسی باید به سئوالات دانشجویان پاسخ دهد، از ایشان می خواستیم كه پاسخگوی عملكرد دولت سازندگی در دانشگاه ها باشند، اما ایشان خیلی استقبال نكردند. البته امروز هم كار به جایی رسیده است كه مقام معظم رهبری اخیرا سران قوا و مسئولان و حتی رییس سازمان صداوسیما را اسم بردند و مورد خطاب قرار دادند كه برای پاسخگویی و توضیح درباره عملكردشان به دانشگاه ها بروند.

به گزارش نما به نقل از مهر، برنامه این هفته دیروز، امروز، فردا با حضور معصومه ابتکار و عبدالحسین روح‌الامینی از دانشجویان پیرو خط امام به مناسبت 16 آذر (روز دانشجو) با محور «جنبش دانشجویی و آینده آن» برگزار شد.

معصومه ابتکار از دانشجویان پیرو خط امام و عضو شورای شهر تهران، در ابتدای این برنامه تلویزیونی که پنجشنبه شب از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد ، 16 آذر را مشعل نورانی و درخشانی برای جنبش دانشجویی ایران و حرکات آزادی‌خواهی، ضداستبدادی و ضداستعماری خواند و اظهار کرد: این جنبش دانشجویی تا انقلاب اسلامی و بعد از آن ادامه پیدا کرد و همیشه الهام بخش بوده است.

وی این بیداری را مولفه مهمی برای پویایی جامعه دانست و افزود: امام(ره) براین اساس همین مهم فرمودند «دانشگاه مبدا تحولات است، چون بیداری در جریان دانشجویی همیشه بوده و سبب شده که حرکتی ایجاد شود، نقد، اصلاح و تغییر شرایط را به دنبال داشته است» خاطرات آن دوران خیلی صریح با وضعیت امروز ما و امیدهایی که به آینده داریم ارتباط برقرار می کند.

ابتکار با بیان این که جنبش دانشجویی همیشه بیدار بوده است، تاکید کرد: جریان دانشجویی همواره مشعل دار و پیشگام بوده است. بیداری این جنبش بسیار مهم است در شرایطی که خواب همه را گرفته دانشجویان بیدارند.

جنبش دانشجویی می تواند جریان قدرت را نقد کند

معاون رئیس جمهور در دوره دولت اصلاحات ادامه داد: دانشجویان سرمایه اجتماعی هستند، به دلیل موقعیتی که دارند جوان و پرتوان هستند، علم آموزی، معرفت طلب و کمال طلبی و حس قوی آرمان‌خواهی دارند که سرمایه بزرگی برای هرجامعه‌ای است و اگر واقعا فضا برای این بروز حس عدالت‌خواهی و حق طلبی فراهم شود، جنبش دانشجویی می تواند سبب حرکت رو به جلو برای جامعه شود و با نقد مشفقانه و جدی شرایط مشکلات را گوشزد کند. می تواند بدون وابستگی‌هایی که شاید سایر اقشار جامعه دارند راحت مشکلات را بگوید و حتی جریان قدرت را نقد کند.

وی ادامه داد: الان یک نگرانی جدی نسبت به این مساله وجود دارد، ای نکه آیا جنبش دانشجویی نسبت به آن انتطاری که ازش هست، آن نقش تاریخی که در ایران داشته آیا این فرصت به این نسل داده می شود واقعا یا نه؟

ابتکار در ادامه در پاسخ به سئوال مجری برنامه که از او پرسید کتاب «تسخیر» شما در آمریکا اجازه انتشار نیافته است؟ گفت: این کتاب در کانادا چاپ شد و آمریکایی ها از انتشار این کتاب سرباز زدند و دلیل مشخصی هم ارائه ندادند، ولی هرکدام بهانه‌ای برای چاپ نشدن این کتاب ذکر کردند. من خیلی دوست داشتم این کتاب به دست مخاطب اصلی اش برسد، مردمی که آن طرف دنیا با یک جوسازی علیه انقلاب ایران مواجه بودند و تلاش من این بود که اهداف و انگیزه های جریان دانشجویی در ایران و هدف انقلاب اسلامی منعکس کنم البته بعد متوجه شدم که برای بچه های خودمان هم این کتاب جالب بود چون ما سئوالات زیادی را در مقابل خودمان بی پاسخ گذاشتیم و مسائل زیادی هست که باید نسبت به آن ها جوابگو باشیم. از این رو کتاب یاد شده را به زبان فارسی هم منتشر کردم.

انتظار ملت از نخبگان و فرهیختگان

در ادامه این برنامه عبدالحسین روح‌الامینی از دانشجویان پیرو خط امام و دبیر کل حزب توسعه و عدالت اسلامی نیز با بیان این که ملت ایران در 100 ساله اخیر هزینه‌های زیادی برای رسیدن به نقطه فعلی داده است، گفت: در این مسیر نقاط عطف زیادی وجود دارد که 16 آذر از برجسته ترین نقاط این دوران است. مجموع این دوران همه یک محور داشته و آن از خودگذشتگی بوده و همراه شدن با مسیر مردم اعتلای ملت و علو اهدافی که ملت انتظار دارد از نخبگان و فرهیختگانش. روزهایی که دانشگاه آماج فشار و اختناق بوده این حرکت راه خودش را دنبال کرده است.

وی با بیان این که 2 خصوصیت نخبگی و جوانی در جریان دانشجویی مهمترین مولفه‌های این جنبش است، افزود: خوشبختانه یا متاسفانه درحال فاصله گرفتن از این 2 مولفه هستیم و ای کاش نمایندگان فعلی جنبش دانشجویی در کنار ما بودند و ما راه را برای آیندگان باز می کردیم.

روح الامینی ضمن انتقاد از برنامه دیروز امروز فردا به دلیل دعوت نکردن از نمایندگان جنبش دانشجویی، اظهار کرد: متاسفانه برنامه شما از عنوان خود فاصله گرفته و به جای پرداختن به مسائل دیروز، امروز و فردا فقط تبدیل به دیروز، دیروز، دیروز شده است.

این فعال سیاسی ادامه داد: محیط جنبش دانشجویی و جریان دانشجویی مثل یک اکسیژن است که در جامعه ما وجود دارد، هرچه از این جوانی و نشاط دور شویم تنفس کردن مشکل می شود.

وی با بیان این که تسخیر لانه جاسوسی و دوران دفاع مقدس را همین جوانان و دانشجویان رقم زدند، گفت: بسیاری از این بزرگان در صدارت نهادهای انقلاب هستند همان دانشجویان لانه جاسوسی، همان دانشجویان انجمن‌های اسلامی و فعالان تشکل‌ها بودند، حتی این سال های اخیر می بینیم که نهضتی علمی برای رشد و توسعه دانش فناوری داریم و باز می بینیم که احمدی روشن‌ها، شهریاری ها و بسیاری دیگر که زاده بعد از انقلاب هستند از یک کانون دانشجویی چه انجمن، چه بسیج و چه سایر نهادهای دانشجویی فعال بودند.

در ادامه این مناظره ابتکار با بیان این که ما برای پایداری و مقاومت و ارائه الگوی موفق از کارآمدی اسلام در جهان معاصر ناگزیز از یک گفتمان درونی هستیم، گفت: الزامات یک گفتمان درونی فضایی سالم و آزاد برای تضارب اندیشه‌ها و دیدگاه‌ها است، اگر من و شما امروز با این اعتقاد و جسارت پای ارزش‌های انقلاب، استقلال، جمهوریت نظام ایستاده ایم به این دلیل است که در فضایی در قبل از انقلاب حضور داشتیم که آنجا اندیشه ورزی به دلیل نوع مبارزات دانشجویان بود و یا در دوران انقلاب که تضارب اندیشه‌ها آزادانه در دانشگاه ها صورت می گرفت و از این فرصت برای اندیشه ورزی و ورود به مباحث اعتقادی، سیاسی و ...بهره گرفته می شد.

وی افزود: دانشجویان مسلمان پیرو خط امام مولود آن فضای آزاد دانشگاه‌ها بودند، جنبش دانشجویی جسور که نسبت به تاریخ معاصر خودش آگاه بود، نسبت به شرایط خودش اطلاع داشت و به خودباوری رسیده بود، چون آن فضای اندیشه ورزی این اجازه را به او داد؛ لذا اگر ما این فضاها را از دانشجویانمان دریغ کنیم که متاسفانه دریغ کردیم، این شرایط پیش نخواهد آمد.

فضا برای نقد درونی و طرح پرسش فراهم نیست

عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: من نمی گویم همه چیز منفی است، نمی خواهم بگویم حق با عده ای است که انتقاد دارند و طرف مقابل همه رفتارش اشتباه است، من می گویم داستان 50-50 است، این طرف داستان متاسفانه فضاهای دانشگاه های آن فضایی که باید برای آزادی اندیشه و تضارب آرا و دیدگاه ها برای نقد درونی و طرح پرسش‌ها باشد، نیست. نسل جوان ما اگر سئوالاتش را نتواند با جسارت کامل از همه چیز و همه کس بپرسد چه باید بکند.

خاطره ای از حضور رهبرمعظم انقلاب در جمع دانشجویان

روح الامینی در ادامه مناظره با ابتکار با بیان این که مقام معظم رهبری در دوران انقلاب هر دوشنبه در دانشگاه تهران حضور می یافتند، گفت: ایشان بدون هیچ گونه تشریفات حتی تا دوران ریاست جمهوری شان هر هفته در دانشگاه حضور داشتند و گفتگوی آزادی بعد از نماز جماعت برپا می شد. یعنی نماز که تمام می شد می دیدی یک سید اولاد پیغمبر با نشاط و شاداب صف جماعت را می شکافتند و با دانشجویان در ارتباط بودند.

وی افزود: من خودم شخصا در دوران آقای هاشمی به ایشان گفتم، شما سرمایه انقلاب هستید و همواره در کنار انقلاب بوده اید، شما در نظام مسئولیت دارید، چه کسی باید به سئوالات دانشجویان پاسخ دهد، از ایشان می خواستیم که پاسخگوی عملکرد دولت سازندگی در دانشگاه ها باشند، اما ایشان خیلی استقبال نکردند. البته امروز هم کار به جایی رسیده است که مقام معظم رهبری اخیرا سران قوا و مسئولان و حتی رییس سازمان صداوسیما را اسم بردند و مورد خطاب قرار دادند که برای پاسخگویی و توضیح درباره عملکردشان به دانشگاه ها بروند.

دبیر کل حزب توسعه و عدالت اسلامی با بیان این که دولت‌ها با گذشتن از مدت زمان دولتشان کرخت می شوند، تاکید کرد: آن ها پاسخگویی را فراموش می کنند، درحالی که آسمان به زمین نمی آید یا این سئوالات پاسخ دارد یا ندارد، یا وارد است یا نیست. این آسیبی است که در 20 سال اخیر یک مقداری از سوی مسئولان اجرایی ما متاسفانه وجود داشته است.
تنها رشد علمی کافی نیست

معصومه ابتکار از دانشجویان پیرو خط امام در ادامه این مناظره با بیان این که مقام معظم رهبری بر بسط آزاداندیشی در دانشگاه ها تاکید دارند، گفت: این بسیار بحث خوبی است، اما عملش مهمتر است. ما اگر واقع بینانه مسائل را ببینیم نقاط قوت زیاد است. رشد علمی ایران که ایران در ارائه مقالات آی اس آی در سال 2010 داشته است باعث قرار گرفتن ما در رتبه اول رشد علمی منطقه شده و این اغراق نیست. ما توسعه آموزش عالی و مراکز دانشگاهی را داشتیم. این ها لازم است، اما کافی نیست.

وی اظهار داشت: دانشجو باید فرصت طرح مطالبات خود را داشته باشد، فرصت نقد داشته باشد، اما امروز آنقدر فعالیت جنبش دانشجویی پرهزینه شده که به بی تفاوتی رسیده است. هرچند دانشجو ذاتا بی تفاوت نیست. ما چه فضایی را به وجود آوردیم که فعالیت جنبش دانشجویی مخصوصا اگر این جنبش مقداری مستقل باشد، بخواهد نهاد قدرت را نقد کند و مشکلات را بگوید دچار مشکل شود.

ابتکار تصریح کرد: آقای خاتمی نشست هایی با دانشجویان داشتند و دانشجویان خیلی راحت ایشان را نقد می کردند و خیلی راحت مسائل را می گفتند و بعد هیچ اتفاقی نمی افتاد، گاهی رفتارها و تندی‌هایی هم می شد، اما پیگردی در کار نبود. اما اگر به این باور برسیم که فضای دانشگاه های ما اگر فضایی باز و پذیرای انتقاد باشد می تواند مبدا تحولات قرار گیرد و دانشجو جسارت ایجاد حادثه ای چون 13 آبان را داشته باشد، ولی آن الزامات و شرایط به نظرم امروز چندان وجود ندارد.

در برخورد با دانشجویان بر اساس فرمایشات رهبری عمل شود

وی با طرح این سئوال که چرا انجمن های اسلامی امروز در اکثر دانشگاه ها فعال نیست، گفت: چرا این انجمن ها امکان فعالیت ندارد؟ چون شرایط را نقد کردند؟ به دلیل بیان مشکلات یا تندروی؟ رهبر معظم انقلاب اخیرا فرمودند که اگر جوان دانشجویی مطلب تندی گفت من اعتقاد ندارم که باید با او برخورد تندی شود، اما آیا در عمل اینگونه است.

ادامه مناظره این هفته برنامه دیروز امروز فردا با سخنان روح الامینی دنبال شد.

وی با بیان این که نکته اصلی که بعد از فتنه 88 تشدید شد و در دهه 70 و 80 در دوره دولت موسوم به سازندگی یا دولت موسوم به اصلاحات و حتی در دوره فعلی ادامه دارد، فضای غبارآلود است، گفت: این فضای غبارآلود بر فضاهای سیاسی – اجتماعی و حتی دانشجویی ما حاکم شد و این که سهم این عواملی که این فضا را غبارآلود کردند چقدر است، نیازمند موشکافی بیشتر است.

روح الامینی افزود: من معتقدم وقتی بی تدبیری و سوءمدیریت وسوءمسئولیت پیش می آید و هر کس کاری که قانون بر عهده او محول کرده انجام ندهد یا پایش را از گلیمش درازتر کند یا کسانی که در این اوضاع اشفته سمپاشی می کند، این شرایط غبارآلود پیش می آید.

وی ادامه داد: ما در چند سال اخیر یک گلایه جدی به دوستان اصلاح طلب داشته ایم و بارها گفتیم که اگر ما در درون خانواده انقلاب بحث و مشکلی داریم، این یک راهی دارد و آنکه با اصل نظام مشکل دارد و دشمن ما است حسابش جداست، حساب بی بی سی از حساب صداوسیما جداست، شما می توانی صداوسیما را نقد کنید، اما بی بی سی را نه؛ لذا فضا را باید مدیریت کرد نه این که فضا را باز کرده و ناگهان کاملا آن را ببندید.

روح الامینی با اشاره به این که من در حوادث سال 88 آسیب دیده ام و شاید تکرار آن برای خودم و خانواده ام ملال آور باشد، گفت: از روز اولی که این جنایت در حق فرزندم رخ داد، سی ان ان و بی بی سی با من برای مصاحبه تماس گرفتند، خانم میم که خبرنگار ضدانقلاب فراری بود بیچاره کرده خودش را که یکبار با من صحبت کند، اما بگردید و ببینید که در این 4 سال یک کلام یا جمله از من در رسانه های خارجی گفته شده است؟ حساب ما با آن ها جداست. من مسیر قانونی و حقوقی را دنبال می کنم و خداروشکر دادگاه دوم این موضوع هم در حال انجام است. من نیازی به هیاهو نداشتم، ولی خط قرمز گذاشتم و به بیگانه اجازه ورود ندادم.

سوء تدبیر خواص نباید ادامه یابد

این فعال سیاسی تصریح کرد: بسیاری از خواص ما دچار غفلت و سوء تدبیر شدند، آیا این هنوز هم باید ادامه پیدا کند؟ باید فضای غبارآلود این سال ها عوض شود و در این مسیر همه باید به هم کمک کنیم.

وی با تاکید براین که گفتمان انقلاب اسلامی به ذات طرفدار آزادی بوده است، خاطرنشان کرد: ما برای این آزادی هزاران شهید داده ایم. سال ها بر مواضع خود ایستاده ایم، این پاسداشت از آزادی برعهده کیست؟ همان روزهای اول آشوب ها به واسطه به برخی اقایان به مهندس موسوی و معاونانش گفتیم و بسیاری از دلسوزان پیغام دادند که دشمن در حال سوار شدن بر این موج است.

دبیرکل حزب توسعه و عدالت اسلامی با اشاره به این که من با دوستان تسخیر لانه جاسوسی نیز گاها اختلاف نظر داشتیم، افزود: مثلا من به دوستان می گفتم اعلامیه آقای میم اینجا چیکار می کند آن هم وقتی که با مبانی انقلاب فاصله دارد، یا جنبش میم اینجا چه می کند؟ برخی می گفتند، عینک خودتان را بردارید و با عینک دیگری نگاه کنید، اما الان خود این دوستان می دانند که این قاطی شدن مسیر برای امروز و دیروز نیست.

معصومه ابتکار در ادامه این مناظره با اشاره به این که جریان جنبش دانشجویی ذاتا خواهان نقد و اصلاح است، گفت: همه جوامع مترقی و مخصوصا جوامع متکی بر تعالیم مترقی دینی اسلام، قطعا خواهان اصلاح هستند و یقینا اصلاح بدون نقد و پشتوانه امکان ندارد.

می توانستیم فضا را به سمتی ببریم که نیاز به اصلاح قانون انتخابات نباشد

وی افزود: ما باید چارچوبی را در درون نظام تعریف کنیم، شما می گویید رسانه ها، من خودم در 3 سال گذشته و بعد از سال 88 به رسانه ملی نیامدم، این شاید دفعه اول است که می آیم، علتش هم این بود که احساس کردم رسانه ملی از چارچوب حرفه ای خودش در آن شرایط دشوار و غبارآلودی که بود، خارج شد. رسانه ملی از نقش رسانه ملی بودنش و کمکی که می توانست برای حل و فصل یک مساله داشته باشد تا حل شود و امروز وجود نداشته باشد، فاصله گرفت. می توانست کار را به شیوه ای مدیریت و پیشگیری کرد که امروز مجلس ما به دنبال حل معضل قانون انتخابات نباشد حتما آنجا مشکلی وجود داشته است که امروز به دنبال حل مشکل هستیم.

این دانشجوی قدیمی پیرو خط امام تاکید کرد: وقتی رسانه نتواند گفتمان منتقدین را منتقل کند و فضا به گونه ای باشد که هرکس انتقاد کرد، عامل بیگانه تلقی شود و مورد اتهام قرار گیرد، فضاغبارآلود می شود.

معاون رئیس جمهور در دولت اصلاحات با تاکید بر این که اصلاح طلبان همواره گفته اند که خواهان اصلاح و جمهوری اسلامی هستند، خطاب به روح الامینی گفت: این بحث بحث اصولگرایی و اصلاح طلبی نیست، چراکه امروز هم خود شما به مجموعه رفتارهایی که در درون دولت وجود دارد نقد دارید. این بحث اصول و مبانی انقلاب است.

ابتکار با بیان این که جنبش دانشجویی خواستار نقد بدون دادن هزینه است، اظهار داشت: امروز دانشجو به خاطر فعالیت در انجمن اسلامی ستاره دار می شود، من به دلیل مسئولیت در شورای شهر دارم، مورد مراجعه دانشجویان زیادی هستم که می گویند به ما اجازه تحصیل نمی دهند هیچ حکم قضایی هم وجود ندارد. چقدر اساتید ما دچار معضلات و محدودیت‌ها شدند. ما اگر از این فضای اتهام زنی عبور کنیم و اجازه نقد و بیان واقعیت ها داده شود، مسائل حل خواهد شد.

وی با تاکید براین که امروز نیازمند گفتمان ملی هستیم، خاطرنشان کرد: جنبش دانشجویی این را می خواهد، ما اگر امروز به داد این جنبش نرسیم آن فردایی که شان جوان ایرانی است را نمی توانیم فراهم کنیم. اگر نقد دانشجویی و قدرت امکان پذیر بود، شاید برخی معضلات اقتصادی و اشتغال که جوان ما را بیش از همه نگران کرده وجود نخواهد داشت.

دانشجویان بسیاری از مشکلات امروز را پیش بینی کرده اند

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: الان در شرایطی هستیم که دانشجویانی در تنگنای شدید و در بند هستند به دلیل انتقاداتی که مطرح کردند مثلا نسبت به دولت، انتقاداتی که امروز از تریبون مجلس هم مطرح می شود، آن انتقادات از تریبون بسیاری از اصولگرایان نیز در حال طرح است، یعنی تبدیل به واقعیت‌های جامعه شده است. مشکل جریان دانشجویی این بوده است که این مسائل را پیش بینی کرده، اما امروز کماکان در حال هزینه دادن است. اگر قرار است جامعه‌ای با نشاط داشته باشیم ما باید رویکردمان را دانشگاه و دانشجو تغییر دهیم.

ابتکار با بیان این که نیازمند تحولی جدی در فضای دانشگاه ها هستیم، عنوان کرد: تا این اتفاق نیفتد آن انسجام داخلی که باید در مقابل تهدیدات داشته باشیم قطعا قوی و محکم نخواهد بود، جامعه ما متاسفانه به سمت شکاف ها پیش می رود، شکاف های اقتصادی، فرهنگی و قومی شدید شده است، ما باید این ها را به هم وصل کنیم و وصل کردنش الزاماتی دارد و کسانی که در قدرت و مسئولیت هستند بهتر می توانند این کار را بکنند.

عبدالحسین روح الامینی در ادامه این مناظره با اشاره به این که طبق فرمایشات رهبری جنبش دانشجویی باید نیروی جوانی خودش را کشف کند، افزود: ایشان فرمودند خمودگی در این مسیر حرکت نظام خوب نیست، جوانان با قرآن و نوشته های شهید مطهری و دیگر اندیشمندان و فضلای دینی معرفت خود را بالا ببرند، سعه صدر سیاسی داشته باشند آفتی که متاسفانه در بین سیاسیون ما وجود دارد این است که سعه صدر ندارند و بد است که جامعه دانشجویی ما این گونه باشد.

وی با بیان اینکه دانشجویان باید با اقشار مختلف مردم در ارتباط باشند، افزود: آن نسل سازندگی، آن نسل فتح کننده لانه جاسوسی و نسلی که ایستاد در مقابل دشمن با مردم بسیار در ارتباط بودند، اما این ارتباط امروز کمتر شده است، نظرات خود را به دستگاه‌ها ارائه کنید، از قول بدون علم بپرهیزید، مراقب نگاه‌های مارکسیستی و سوسیالیستی باشید. چیزهایی که ما و دنیا پشت سر گذاشته امروز در بین ما جوانه زده و نفوذ کرده و همه ما مقصر هستیم و نباید چنین اجازه‌ای را بدهیم.

امروز مخالفت با مسئولان مخالفت با پیغمبر محسوب می شود

وی در ادامه با بیان این که دانشجویان باید به مسائل کشور نگاه مستفسرانه داشته باشند، گفت: در زمان ما جلسات بحث و گفتگوهای مفصلی برگزار می شد و یک پای در اندیشه و مطالعه بود و یک پای در محیط اجتماعی و هیچ کدام منجر به جوزدگی نبود، امروز هم باید همین باشد یا رهبری تاکید دارند اعلام نظر کارشناسی متفاوت از رهبری مخالفت با رهبری به حساب نیاید، اما متاسفانه مسئولان اجتماعی این سعه صدر را ندارند و مخالفت با یک مسئول مخالفت با پیغمبر حساب می شود.

روح الامینی تصریح کرد: باید مراقب رقابت بر سر پست و مقام بود این آفت عجیبی است که حزب و تشکل دانشجویی دولت ساخته را دچار کرده است. متاسفانه هردولتی که روی کار آمده میل به بقا داشته است یکی قانون اساسی را می خواهد عوض کند و دیگری کاری دیگر. این افتی است که گرفتار جنبش های دانشجویی هم می شود که برخی می خواهند دنباله های دانشجویی برای خود ایجاد کنند و هیچگاه هم موفق نبودند.

ابتکار عضو شورای شهر تهران در پایان این مناظره با تاکید براین که انقلاب اسلامی گوهری است که با پشتوانه مردمی شریف و با فداکاری برپا شده است، گفت: این مردم ذی حق و ولی نعمت ما هستند، ما باید حرمت آن ها را داشته باشیم، باید عزت نفس آن ها را پاس بداریم، باید اجازه دهیم که آن ها حرف دلشان را بزنند، باید تریبون های فراهم کنیم که مردم نقد و درد و دل خودشان را بگویند این را نباید ضعف تلقی کرد. من همیشه می گویم تلویزیون چطور همیشه تظاهرات کشورهای غربی را پخش می کند و نقطه ضعف آنها تلقی می شود درحالی که آن ها نقطه قوت خود می دانند.چون مردم را دارای حق انتقاد و بیان مسائل می دانند.

وی با بیان این که نیازمند اعتدال در این شرایط فعلی هستیم، اظهار کرد: لازمه اعتدال این است که مردم بتوانند حرف بزنند و انتقادات خود را مطرح کنند ولی متاسفانه فضا طی این دوران خوب نبوده است. بسیاری از اصلاح طلبان در این مدت سفرخارجی نداشتند چرا؟ به دلیل همین فضای اتهام زنی که برای خیلی از آنها پیش آمد. وقتی فضا ازاعتدال خارج شود کسی که عمرش را برای انقلاب فداکاری کرده تنها به خاطر یک حرف در معرض اتهامات عجیب و غریب قرار می گیرد.

آسیب فعلی فضای دانشجویی ایجاد فضای اتهام زنی است

ابتکار خاطرنشان ساخت: آسیب فعلی فضای دانشجویی بالا رفتن فضای اتهام زنی است، عنوان کرد: دانشجو امروز برای فعالیت خود باید هزینه بدهد، پس ترجیح می دهد فعالیت نکند و به بی تفاوتی می رسد. ما هیچ چاره ای نداریم که به جای تقابل های سیاسی که آسیب های جدی اجتماعی به دنبال دارد به همدلی برگردیم. دانشجو اگر نتواند در دانشگاه یا جایی دیگر انتقادات و حرف خودش را بزند به معنای حل مشکل نیست این انتقادات در جایی دیگر سرباز خواهد کرد از این رو برای استمرار جنبش و فعالیت دانشجویی باید فضا تعدیل شود و این فرصت و اجازه برای طرح آزادانه مسائل باشد و تهدید تلقی نشود چون این قوت نظام است.

وی با بیان این که هر نقدی را نباید معارضه با حاکمیت دانست، افزود: هرجا فضا برای نقد بسته شود پیشرفت آن جامعه امکانپذیر نخواهد بود. در فضای طبیعی اگر نقد دانشجو منصفانه باشد، راه حل باشد، انتقام گیری و تهمت گیری نباشد و حل و فصل اختلافات بین تشکل های دانشجویی و پرهیز از یک صدایی در تشکل های دانشجویی مطرح باشد فضا باز خواهد شد.

نتیجه تکصدایی، شرایط امروز کشور است

وی افزود: یک صدایی در جامعه خوب نیست، این دوره دوره تک صدایی بود، اصلاح طلبان به جز در جایی محدود از قدرت حذف بودند، آثار و عوارض آن را ببینید، امروز همه منتقد این شرایطند. اگر نتوانیم تکثر و تعدد دیدگاه هایی که تعلق به انقلاب دارند را تحمل کنیم و اجازه ورود به عرصه سیاست و اجتماعی را ندهیم رشد و پویای محقق نخواهد شد و جنبش دانشجویی نیز همین وضعیت را دارد و باید بتواند این اختلاف دیدگاه و عقاید را به فرصت و اعتلا تبدیل کند.

وی همچنین در سخنانش از آنچه تلاش های این روزهای آقایان ابوترابی فرد، مطهری، آوایی و نقویان خواند، تشکر کرد و گفت: این ها باعث امید است و باید بیشتر مطرح شود. امید مایه حرکت است. نباید اجازه دهیم یاس و نا امیدی در کشور رواج یابد.

عضو شورای شهر تهران به فرزند روح الامینی که در حوادث سال88 کهریزک جان خود را ازدست داد بود نیز اشاره کرد و وی را شهید محسن روح الامینی نامید و افزود: یاد دو محسن دیگر جنبش دانشجویی محسن امین زاده و محسن میردامادی را گرامی می دارم و انشالله این عزیزان به زودی آزاد شوند تا بتوانند در چنین برنامه هایی شرکت کنند و از آن دوران ، شرایط فعلی و آینده صحبت کنند.

۱۳۹۱/۹/۱۷

اخبار مرتبط