اروپای دوران ترامپ و اروپای دوران بایدن

عکس خبري -اروپاي دوران ترامپ و اروپاي دوران بايدن

اروپایی‌ها را پس از روی كار آمدن جو بایدن در آمریكا باید به گونه‌ای دیگر دید.

به گزارش نما، اتحادیه اروپا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا به خاطر یکجانبه گرای‌های او سعی می‌کرد به ظاهر میانداری کند و در پوستین محافظه کاری جا بگیرد.


دلیل آن هم روشن است چرا که ترامپ با سیاست‌های خود که در بساری از تصمیمات او نیز نمود پیدا کرد، اروپا را با بی محلی تضعیف کرد و این اتحادیه نیز با وجود توانمندی‌هایی که دارد نتوانست استقلال سیاسی خود را به دست آورد و همچنان در کنار تحقیرهایی که از سوی ترامپ متحمل شد، در کنار آمریکا باقی ماند.

بیانیه جدید سران سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه، آلمان) در باره ایران، بار دیگر چهره واقعی اروپا را نمایان کرد.


ادعای سه کشور اروپایی که بارها تکرار شده این بار هم در بیانیه آنها دیده می‌شود؛ «تلاش خستگی ناپذیر برای حفظ برجام.»

از زمان امضای توافق هسته‌ای تاکنون نزدیک به ۶ سال می‌گذرد و آنها همچنان در تلاش هستند تا برجام را حفظ کنند.

حفظ برجام به چه معناست؟ آیا اینکه هر از گاهی بیانیه‌ای صادر کنند و از ایران بخواهند به برجام پایبند باشد، اما خود بدعهدی و عهدشکنی کنند، تلاش خستگی ناپذیر برای حفظ برجام است؟

طرح راهبردی مجلس شورای اسلامی باعث بیانیه سه کشور اروپایی شده است؛ به خوبی هم می‌توان نگرانی آنها را در بیانیه مشاهده کرد و هم وقاحت سیاسی تروئیکای اروپایی را، چرا که اولتیماتوم مجلس شورای اسلامی که اکنون وجهه قانونی دارد و برای دولت لازم الاجراست آنها را در یک به ریختگی سیاسی قرار داده است.

اروپا انتظار آن را نداشت که ایران دست به چنین کاری بزند، اما ایران تا چه زمانی می‌تواند تنها وعده‌هایی را بشنود که هیچ اقدامی در آنها نیست؟

کاری که اروپا و آمریکای دوران جو بایدن به سادگی می‌توانند انجام دهند این است که برجام را یکطرفه نگاه نکنند، آنها ناقضان توافق هسته‌ای هستند و باید به تعهدات خود عمل کنند و در غیر این صورت ایران دیگر نمی‌تواند یکجانبه در برجام باقی بماند.

بیانیه سه کشور اروپایی علیه ایران، نشان می‌دهد که آنها تا چه اندازه تنها روی مسئله پایبندی ایران تاکید دارند.

اکنون پس از گذشت ۲ سال از خروج آمریکا از برجام، این مسئله سرد شده است و در کنار آن پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ که عامل خروج آمریکا از برجام بود، به بی اهمیتی آن افزوده، اما در کنار آن وعده سر خرمن بایدن است که گفته به برجام باز میگردد، اما با شرط و شروط!

اروپایی‌ها در بیانیه خود سعی کرده‌اند دستپاچگی خود را جبران کنند؛ اروپا و آمریکای دوران جو بایدن که وعده داده به برجام باز می‌گردد نیز هیچ یک از تعهدات خود را در برجام اجرا نخواهند کرد.

اگر بنا بر اجرای تعهدات بود، نزدیک به ۶ سال است که برجام امضا شده، اما هیچ یک از طرفین تعهدات خود را اجرا نکرده‌اند.

به نظر نمی‌رسد که اروپا و آمریکا به برجامی که وجود دارد و امضای هر یک از آن‌ها پای پیمان نقش بسته بازگردند چرا که اروپا و آمریکا خود را طلبکار ماجرا می‌پندارند و ایران را بدهکار!
منبع: میزان

۱۳۹۹/۹/۱۹

اخبار مرتبط