توضیح سفارت آمریكا درباره تعطیلی كنسولگری‌ها در روسیه

عکس خبري -توضيح سفارت آمريکا درباره تعطيلي کنسولگري‌ها در روسيه

در شرایطی كه سفارت آمریكا در مسكو اعلام كرد، تعطیلی دو كنسولگری در روسیه ارتباطی به شیوع كرونا ندارد سناتور روس گفت: دلیل واقعی این اقدام تلاش واشنگتن برای محدود كردن روابط با این كشور است.

به گزارش نمابه نقل از خبرگزاری «نووستی»، سفارت آمریکا در مسکو اعلام کرد که تصمیم ایالات متحده برای تعطیلی سرکنسولگری ایالات متحده در ولادی واستوک و تعلیق کار کنسولگری در ایکاترینبورگ، مربوط به وضعیت اپیدمیک در فدراسیون روسیه نیست.

سخنگوی سفارت آمریکا گفت: «تصمیم وزارت امور خارجه در خصوص کنسولگری‌ها در روسیه به منظور بهینه سازی کار نمایندگی دیپلماتیک آمریکایی در فدراسیون روسیه است.» وی در عین حال اعتراف کرد که بحران سلامتی می‌تواند بر جدول زمانی اجرای تصمیمات تأثیر بگذارد.

در اوایل ماه دسامبر، وزارت امور خارجه آمریکا قصد خود را برای تعطیلی سرکنسولگری ایالات متحده در ولادی واستوک و تعلیق کار کنسولگری این کشور در ایکاترینبورگ را به اطلاع کنگره رساند.

روز ۱۸ دسامبر (۲۸ آذر ماه) مایکل پامپئو، سرپرست وزارت امور خارجه ایالات متحده، این تصمیم را مورد تأیید قرار داد. به گفته وی، این اقدام برای اطمینان از عملکرد ایمن و قابل اعتماد نمایندگی دیپلماتیک ایالات متحده در روسیه ضروری است.

"دیمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه روز گذشته در رابطه با این تصمیم آمریکا یادآور شد که روابط ایالات متحده و روسیه پس از این اقدام، بدتر از قبل نخواهد شد.

سناتور "آلکسی پوشکوف" تصمیم ایالات متحده برای تعطیلی دو کنسولگری آمریکا در روسیه را یک تصمیم سیاسی خواند. به گفته وی، ایالات متحده به "جنگ یخ" علیه فدراسیون روسیه روی آورده است.

این سیاستمدار با اشاره به اینکه اظهارات مربوط به اینکه تعطیلی قطعی کنسولگری در ولادی واستوک به آمریکایی‌ها اجازه می دهد تا سالانه ۳.۲ میلیون دلار پس انداز شود، فقط بهانه است، افزود: «چنین اقداماتی از سوی واشنگتن، نشانگر تلاش دیگری برای محدود کردن روابط با مسکو است.
منبع: تسنیم

۱۳۹۹/۹/۳۰

اخبار مرتبط