لطفاً مذاكره را از مسیر كرونا پیش نبرید!

محمدصادق فقفوری


به گزارش نما دو سه هفته‌ای می‌شود که از ورای برخی خبر‌های حاشیه‌ای، اسم رمز جدید دولت برای مذاکره چندباره با امریکا لو رفته است، اما موضع‌گیری روز گذشته سخنگوی دولت این اسم رمز را از سطح خبر حاشیه‌ای به خبر اصلی و قطعی ارتقا داده است: «گروکشی از سلامت مردم برای وادادگی جدید مقابل امریکا.»

با صحبت‌های روز گذشته آقای ربیعی، دیگر چشم بسته هم می‌توان گفت سلامت مردم، در رهن دولت باقی خواهد ماند تا مذاکره مجدد با امریکا حاصل شود و همزمان با مذاکره، احتمالاً سلامت ایرانیان هم فک رهن خواهد شد، البته با چند نقص غیرقابل بازگشت. آقای ربیعی دیروز گفته است «در مورد انتقال پول واکسن کرونا بنابر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی رو به رو بودیم. به طور کلی نپیوستن به FATF آثار خود را نشان خواهد داد. قبلاً نیز دولت دیدگاه خود را در این زمینه اعلام کرده بود». هفته گذشته هم رئیس کل بانک مرکزی از مانع‌تراشی‌های ترامپ برای انتقال پول واکسن کرونا گفته بود. مشابه همین اظهارات از سوی مسئولان دولتی برای واکسن آنفلوآنزا هم با یک جست‌وجوی ساده در دسترس است. سؤال اساسی اینکه صد‌ها قلم کالا روزانه چطور وارد کشور می‌شود و چرا واکنش به روش مشابه عمل نمی‌شود.

خلاصه اینکه همزمان با رأی آوردن بایدن، مرض و سلامت، به دوگانه جدید دولتی‌ها برای مذاکره جدید با امریکا تبدیل شده است؛ درست مثل دوگانه‌های قبلی: تنگی معیشت و گشایش اقتصادی، آب خوردن و تشنگی، سیب و گلابی و....

همه این دوگانه‌سازی‌ها جعلی از آب درآمد و عایدی نداشت، اما این بار کرونا به کمک مطامع جناحی دولت آمده است. وضعیت کلافه‌کننده کرونایی و محدودیت‌هایش در کنار غم از دست دادن قوم و خویش، یک «گرو احساسی و امن» برای دولت به حساب می‌آید. تن دادن به هر آنچه این وضعیت را تغییر دهد، ولو یک تغییر سراب‌گونه، لااقل نمدی است که کلاه شروع مذاکره را پیش از انتخابات ریاست جمهوری کشورمان می‌سازد؛ پس از آن هم که اولاً ما [دولتی‌های فعلی]سر کار نیستیم و بعدش هم که خدا بزرگ است! مکمل این گروکشی ناجوانمردانه از سلامت ایرانیان، بازی هشتگ‌ها در فضای مجازی است، درست مثل هشتگ پر تکرار «واکسن بخرید». همه این‌ها در کنار هم، پمپاژ توقع بین مردم برای ر‌هایی از وضعیت کرونایی است؛ همه راه‌ها هم فقط به یک نقطه ختم می‌شود: باید با امریکا باز هم مذاکره کنیم، حتی فراتر از برجام، تا بلکه از مرض کرونا خلاص شویم!

جریان تحریف و بزک هم بیکار ننشسته‌اند و همه نیرو و توانشان را جمع کرده‌اند تا به کمک دیپلماسی کرونایی دولت بیایند. فروکاهش عامدانه «خنثی‌سازی داخلی تحریم‌ها» به «رفع خارجی تحریم یک ساعت هم به تأخیر نیفتد»، علاوه بر اینکه نشان از بی‌برنامگی محض در مدیریت داخلی کشور و سپردن اداره ایران به خارج از ایران دارد، گویای ذوق‌زدگی مفرط از تکرار دوباره یک اشتباه محض است! همین‌ها باعث می‌شود برخی تحلیل‌ها راجع به زد و بند و «بستن پشت پرده» دولتی‌ها با بایدنی‌ها پر رنگ‌تر از قبل به نظر برسد. در منابع خبری خارجی هم آمده بود که قرار است تریتا پارسی، بنیانگذار شورای ملی ایرانیان امریکا (نایاک) در شورای امنیت ملی امریکا مسئول خاورمیانه شود. تریتا پارسی در امریکا به لابی ایران معروف است و ارتباطات بسیار تنگاتنگی با ظریف داشته است. اما چرا اشتباه محض؟

تجربه دوگانه‌های بدلی قبلی نشان داده است که به انتظار بهبود امور از داخل ایران نشستن، فقط موجب هدر دادن منابع داخلی است: پیوند زدن گشایش اقتصادی به مذاکره و برجام در نهایت منجر به تنگی معیشت بی‌سابقه داخلی شد. باغ مذاکره که سیب و گلابی نداد هیچ، قیمت موز را هم به کیلویی بالای ۴۰ هزار تومان رساند. حالا، اما اوضاع خطرناک‌تر از قبل است. بدون سیب و گلابی و موز و با تنگی معیشت هم می‌توان زنده ماند، اما کرونا قاتل است! میدان دادن به جولان کرونا، یعنی میدان دادن به قاتل، یعنی احتمالاً معاونت در قتل عمد. گروکشی از سلامت ایرانیان برای رسیدن دوباره به میز مذاکره، اولین نتیجه‌اش هدر دادن سلامت و جان ایرانیان است. کاش دولت برای رسیدن به مذاکره، مسیری غیر از کرونا و راهی غیر از بازی با سلامت ایرانیان انتخاب کند. امید‌ها برای تولید انبوه واکسن داخلی کم نیست. از طرف دیگر، مشخص شده است که نسخه‌های غربی برای بهبود کرونا، از رمدسیور گرفته تا کورتن و حتی واکسن آکسفورد لزوماً نتیجه بخش نبوده و در مواردی حتی کشنده هم بوده است. بعید است کسی منکر تهیه واکسن تأیید شده از سایر کشور‌ها باشد، اما عجز و لابه‌های تریبونی برای پول واکسن کرونا، نه تنها کمکی به تهیه اصل واکسن نمی‌کند، بلکه اتفاقاً برعکس، در مسیر تهیه واکسن کرونا دست انداز بزرگ ایجاد می‌کند، چون دیگر واضح شده که محل مصرف این قبیل اظهارات فقط داخلی نیست، بلکه به ترامپی‌ها و بایدنی‌ها هم این پیام را می‌دهد که به ما [ایران]واکسن کرونا ندهید تا ما [دولت ایران]بتوانیم با گروکشی از کرونا در کنار ایجاد توقع حداکثری و مجاب ساختن ارکان داخلی دوباره با شما [امریکایی‌ها]سر میز مذاکره عکس یادگاری بگیریم.

۱۳۹۹/۱۰/۶

اخبار مرتبط