حنیف غفاری در گفتگو با نما:

ترامپیسم بعد از ترامپ هم می‌ماند و افول آمریكا تداوم می یابد

عکس خبري -ترامپيسم بعد از ترامپ هم مي‌ماند و افول آمريکا تداوم  مي يابد

كارشناس سیاست خارجی گفت: بعد از اینكه ترامپ قدرت را به زور واگذار كرد و از كاخ سفید بیرون رفت ترامپیسم در امریكا متوقف نمی‌شود و شورش‌ها حتی به صورت پراكنده و مقطعی در امریكا باقی خواهند ماند. امریكا حداقل تا یك دهه از عواقب و بحران‌های ناشی از حضور ترامپ در كاخ سفید در امان نخواهد بود.


حنیف غفاری، کارشناس سیاست خارجی، پیرامون حمله طرفداران ترامپ به کنگره و تأثیرات آن بر سیاست داخلی و خارجی امریکا به خبرنگار نما گفت: اقدام اخیر طرفداران ترامپ در حمله به ساختمان کنگره در واشنگتن مصداق نوعی شورش است.

وی تصریح کرد: این مسئله برای خیلی‌ها ناملموس و غیر قابل باور است. در صورتی که این امریکای بدون سانسور و روتوش بود. این اتفاق از دل مناسبات سیاسی امریکا و ساختار انتخاباتی فاسد این کشور و نقض آرای مردم توسط صاحبان قدرت بیرون آمده است. حتی در روند انتخابات این مسئله را مشاهده کردیم که بیش از دو ماه از انتخابات گذشته است و هنوز دارند ان‌قلت می‌آورند که کدام نهاد رسمی در امریکا می‌تواند آرا را برگرداند. همین نشان می‌دهد رأی مردم تزئینی است و ساختار انتخاباتی الکترال ضد جمهوریت و ضد دموکراسی است.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: این مسئله کاملاً قابل پیش‌بینی بود و در تحلیل‌های قبلی هم مطرح شده بود که چنین شورش و بحرانی در امریکا کاملاً متصور خواهد بود.

وی به آغاز دوران پسا ترامپ اشاره کرد و گفت: بعد از اینکه ترامپ قدرت را به زور واگذار کرد و از کاخ سفید بیرون رفت ترامپیسم در امریکا متوقف نمی‌شود و شورش‌ها حتی به صورت پراکنده و مقطعی در امریکا باقی خواهند ماند. امریکا حداقل تا یک دهه از عواقب و بحران‌های ناشی از حضور ترامپ در کاخ سفید در امان نخواهد بود.

غفاری اشاره کرد: حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره نقطه آشکارساز بحرانی است که از قبل در امریکا وجود داشت، اما به‌واسطه اقدامات طرفداران ترامپ شاهد هویدا و آشکار شدن آن هستیم.

وی در خصوص تأثیر این اتفاقات بر سیاست خارجی امریکا خاطرنشان کرد: اگر مسئولین امریکایی بخواهند عاقلانه و بر مبنای فاکتورها و مؤلفه‌های معمول در حوزه روابط بین‌الملل عمل کنند این اتفاقات باعث تمرکزشان بر سیاست داخلی خواهد شد، چون امریکا به‌واسطه شیوع کرونا به اندازه کافی دچار بحران شده است و شاهد مرگ بیش از 350 هزار نفر در امریکا هستیم. امریکا به خاطر وقوع بحران اقتصادی ناشی از کرونا حداقل پنج شش سال در رکود خواهد بود.

این کارشناس مسائل خارجی ایجاد شکاف مزمن در داخل امریکا را به لحاظ اجتماعی و سیاسی عاملی دانست که دولت بایدن ناچار می‌شود بر داخل امریکا تمرکز کند و اضافه کرد: اگر امریکا تمرکزش را بر خارج از مرزهایش بگذارد قطعاً کنترل صحنه داخل و سیاست داخلی امریکا از دستش در خواهد رفت.

وی تصریح کرد: امریکا آسیب‌پذیر بود، ولی با این وقایع مفهوم امریکای آسیب‌پذیر عینیت و مصداق پیدا کرد و از این به بعد وارد مرحله تازه‌ای خواهد شد.

غفاری با اشاره به تحلیل‌های تحلیلگران امریکایی که اکثرشان روی این مسئله اتفاق نظر داشتند که از الان به بعد باید شاهد امریکای جدیدی باشیم، گفت: امریکای جدید قطعاً آسیب‌پذیرتر از امریکای گذشته خواهد بود.

۱۳۹۹/۱۰/۲۲

اخبار مرتبط