بایدن و تعمیق اختلافات سیاسی و بحران بهداشتی در آمریكا

عکس خبري -بايدن و تعميق اختلافات سياسي و بحران بهداشتي در آمريکا

جو بایدن سكان هدایت كشوری را در دست گرفته كه از تفرقه عمیقی رنج می برد.



به گزارش نما، با برگزاری مراسم تحلیف «جو بایدن»، چهل و ششمین رییس جمهور آمریکا، این کشور وارد دوره دیگری از تحولات سیاسی خود شد که به شدت متاثر از بحران بهداشتی شیوع بیماری «کرونا» و سیطره تفرقه عمیق میان شهروندان آمریکایی است.

به گزارش «رویترز»، جو بایدن دموکرات، مسئولیت هدایت کشوری را برعهده گرفت که تحت اختلاف‌های عمیق سیاسی قرار داشته و به شدت از شیوع بیماری کرونا آسیب دیده است.

بایدن ۷۸ ساله، مسن‌ترین رییس جمهور تاریخ آمریکاست که به عنوان چهل و ششمین رییس جمهور این کشور در مراسمی محدود و زیر سایه بحران کرونا و ناامنی جاری در کشور سوگند یاد کرد.

این مراسم که بنا به دلایلی مانند نگرانی‌های امنیتی، حضور یک زن دورگه جامائیکایی- هندی به عنوان معاون رییس جمهور، شکستن سنت ۱۵۰ ساله حضور رییس جمهور پیشین در مراسم، حرکت مجلس نمایندگان در مسیر استیضاح دوم «دونالد ترامپ»، ... به جای انبوه حاضران با تقریبا ۲۰۰ هزار پرچم و ستون چراغ به نمایندگی از مردم ایالت‌های مختلف برگزار می‌شود، بایدن را رییس جمهور کشوری کرد که همانطور که خود پیشتر گفته بود «نیازمند اتحاد است.»


ترامپ که به صورت رسمی نتیجه انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) را تایید نکرد و در ماه‌های آخر ریاست جمهوری اش به شدت منزوی شده بود، شاهد حضور «مایک پنس»، معاونش در مراسم تحلیف بود.

ریاست جمهوری آمریکا در این بازه زمانی، محکی سخت برای ۵ دهه فعالیت سیاسی بایدن اعم از حضور در سنا و ریاست جمهوری است؛ زیرا مجموعه‌ای از بحران‌ها، آمریکا را تهدید می‌کنند.

این بحران‌ها عبارتند از:

- شیوع کرونا که در روز آخر ریاست جمهوری ترامپ، شمار مرگ و میر به ۴۰۰ هزار نفر و شمار ابتلا به ۲۴ میلیون نفر رسید.

- بیکاری ناشی از بحران بهداشتی کرونا

- مجموعه‌ای از احکام و دستورات اجرایی دست و پاگیر ترامپ که انتظار می‌رود بایدن آنها را به مرور لغو کند.

- ادامه روند استیضاح ترامپ که می‌تواند جامعه آمریکا را بیش از پیش دو قطبی کند.

ترامپ نیز با پایان دوره ریاست جمهوری جنجالی و پر سر و صدای خود با آینده نامشخصی روبرو است.

وی زیر سایه ابرهای سیاهی قرار دارد که در دوره چهار ساله ریاست جمهوری اش ساخته است.

چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا، ۲ استیضاح در یک دوره، اختلاف‌های سیاسی عمیق و بحران بهداشتی مرگباری را برای این کشور رقم زده است.

وی موقعیت منحصر به فردی در تاریخ آمریکا دارد؛ نخستین رییس جمهوری که ۲ بار استیضاح شده است.

اگرچه سخنرانی پایانی وی فاقد سخنان تحریک آمیز بود، تاثیر چندانی در ترمیم چهره آشوب برانگیز وی به ویژه در ماه‌های اخیر ندارد.

به نظر می‌رسد وی مسیر درازی برای بازسازی نام تجاری بی اعتبار شده اش در پیش دارد.

«نیویورک تایمز» در گزارشی نوشت که بسیاری از استراحتگاه‌های ترامپ میلیون‌ها دلار ضرر کرده اند و این صدها میلیون بدهی باید ظرف چند سال بازپرداخت شوند.

در عین حال، امکان حفظ موقعیت ترامپ در حزب جمهوریخواه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
منبع: میزان

۱۳۹۹/۱۱/۱۳

اخبار مرتبط