تظاهرات مردم عربستان علیه آل‌سعود

معترضان عربستانی با برگزاری تظاهرات ضد دولتی در چند شهر این كشور، آزادی فوری زندانیان سیاسی را خواستار شدند.

به گزارش نما، فارس به نقل از پرس تی‌وی نوشت: معترضان عربستانی با برگزاری تظاهرات ضد دولتی در چند شهر این کشور، آزادی فوری زندانیان سیاسی را خواستار شدند.

معترضان در شهرهای بریده، ابوجلاله، جده و نیز قطیف در استان نفت‌خیز الشرقیه تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان سرکوب مخالفان رژیم آل سعود را محکوم کردند و آزادی فوری زندانیان سیاسی و کسانی را که بدون هیچ اتهامیمدت‌ها در زندان نگه‌داری می‌شوند خواستار شدند.

تظاهرات اخیر عربستان در حالی برگزار شد که نیروهای امنیتی این کشور شش مخالف دولت را در شهر قطیف بازداشت کردند.

فعالان عربستانی می‌گویند که بیش از 30 هزار زندانی سیاسی که بیشتر زندانی عقیدتی هستند در نقاط مختلف این کشور در زندان به سر می‌برند.

به گفته این فعالان، بیشتر متفکران دربند بدون محاکمه یا اتهام‌های مشروع و قانونی و تنها به دلیل شک و سوءظن دستگیر شدند و در زندام به سر می‌برند.

از ماه فوریه 2011 معترضان عربستانی تقریبا به طور مداوم، عمدتا در مناطقی چون قطیف و عوامیه تظاهرات ضد رژیم آل سعود برگزار کرده و آزادی زندانیان سیاسی، آزادی بیان و پایان تبعیض گسترده را خواستار شده‌اند.

این درحالی است که به دلیل سرکوب تظاهرکنندگان، به ویژه از نوامبر 2011 که نیروهای امنیتی این کشور عربی 5 تن را کشته و تعدادی را مجروح کردند، تظاهرات‌ها به اعتراضات ضدرژیم آل سعود بدل شده است.

نیروهای سعودی تا کنون ده‌ها تن از معترضان هم‌چون شیخ نمر النمر را بازداشت کرده‌اند.

در ماه اکتبر مقامات سعودی هشدار داده‌اند که «به‌شدت» به هر نوع اعتراضات ضددولتی برخورد خواهند کرد. با این حال سازمان عفو بین‌الملل این هشدار را محکوم کرده و حکومت آل سعود خواسته است تا «از تهدیدها دست بردارد.»

۱۳۹۱/۹/۲۲

اخبار مرتبط