بلاتكلیفی خودروسازان در میدان پاستور / راهكار مجلس برای ساماندهی وضعیت صنعت خودرو

عکس خبري -بلاتکليفي خودروسازان در ميدان پاستور / راهکار مجلس براي ساماندهي وضعيت صنعت خودرو

مجلس برای حل معضل صنعت خودرو و بر طرف كردن مشكلات خودروسازان وارد عمل شد و خودروسازان هم امیدوار هستند كه اقدامات مجلس سبب شود تا بار دیگر بازار به رونق اولیه خود باز گردد.

به گزارش نما ،بازار خودرو امسال با فراز و نشیب های بسیاری رو به رو شد. از افزایش قیمت های شورای رقابت و فرمول های بحث بر انگیز تا بدهکاری خودروسازان به قطعه سازان که همه این موارد سبب شد تا بازار خودرو سال پر التهابی را سپری کند.

صنعت خودرو داخلی در این یک سال اخیر با شعار حمایت از سوی دولت و شورای رقابت بزرگترین آسیب ها را دید. گرانی خودروها بدون کارشناسی، سبب شد تا خودروساز در بلند مدت در بخش تولید به قطعه سازان بدهکار تر شوند، زیرا خریدار به دلیل کاهش توان خرید از بازار فاصله گرفت و همین امر سبب شد تا مدت طولانی بازار خودرو در رکود بماند.

شورای رقابت هم به اصطلاح برای رونق تولید خودروسازان فرمول های عجیب و غریبی را برنامه ریزی کرد که در نهایت منجر به افزایش قیمت شد و توان خرید متقاضیان کاهش یافت و خودروسازان به دلیل نبود مشتری، تولیدات خود را کاهش دادند و بدهکاری آنها از قطعه سازان هم افزایش یافت و در نتیجه صنعت خودرو با چالش های بسیاری همراه شد. کارشناسان معتقدند که صنعت خودرو با سیاست گذاری های اشتباه در دو سال اخیر با چالش های بسیاری همراه شد.

طبق گزارش میدانی خبرنگار اقتصادی یکتاپرس، فروش خودرو بعد از ماه ها رکود بار دیگر به روزهای معامله گری بازگشت؛ هرچند تعداد خریدار نسبت به یک سال اخیر کم تر شده اما بازار فعلی خودرو از رکود نسبی خارج شده است.

ورود مجلس برای ساماندهی وضعیت نا به سامان خودرو
مجلس برای حل معضل صنعت خودرو و بر طرف کردن مشکلات خودروسازان وارد عمل شد. برنامه های مختلفی به ویژه در بخش ساماندهی عرضه خودرو ارائه کرده است.خودروسازان هم امیدوار هستند که اقدامات مجلس سبب شود تا بار دیگر بازار به رونق اولیه خود باز گردد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با یکتاپرس، گفت: در حال بررسی جزئیات طرح ساماندهی عرضه خودرو هستیم و معتقدیم ساماندهی محصولات خودروسازان باید از اصلاح در توزیع شروع شود. قیمت خودرو محصول سیاستی است که ما در صنایع خودرو پیگیری می کنیم، اگر سیاست اصلاح نشود کما فی السابق به دام قیمت گذاری دستوری و یا قیمت بازار آزاد می افتیم.

ایزدخواه با تصریح اینکه روشی که شورای رقابت در پیش گرفت جواب نداده است، گفت: اعمال نظام قیمت‌گذاری برای عرضه خودرو در بورس، ممنوع بوده و قیمت تابع عرضه و تقاضا تعیین می شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در طرح ساماندهی خودرو اظهار کرد: طرح ساماندهی خودرو مدت هاست در کمیسیون صنایع در حال بررسی است که وارد جزئیات آن شده ایم. مبحث ساماندهی خودرو حوزه های مختلفی دارد که یک بخش آن چگونگی عرضه و تقاضاست که یکی از این موضوعات کمیسیون واردات خودرو های خارجی با چند ظرفیت برای متعادل کردن بازار است.

بازگشت قیمت ها در فضای مجازی
مدتی بود که به دلیل افزایش بی رویه قیمت خودرو، بر اساس حکم قضایی سایت ها و فضای مجازی اجازه درج قیمت را نداشتند اما بار دیگر در روزهای رکود بازار درج قیمت به سایت ها و فضای مجازی بازگشت و کارشناسان معتقدند که این روش به نفع فروشنده و خریدار است.

فربد زاوه، کارشناس خودرو در گفتگو با یکتاپرس، گفت: بازگشت قیمت گذاری ها بر روی سایت ها در جهت کاهش قیمت یا رقابت بیشتر برای فروش خودروها تاثیری ندارد. بودن قیمت ها فرقی ندارد در گذشته هم که قیمت ها برداشته شده بود مردم با تماس متوجه کف قیمت های بازار می شدند.

زاوه با اشاره به اینکه دلالان برای قیمت گذاری در بازار راه خود را بلد هستند، تصریح کرد: چطور دلالان زمانی که مدیران داخلی خراب کاری می کنند یا سیاست های غلط اجرا می کنند و در روزهای کاهش تورم قیمت ها به سمت افزایشی می رود؟ زمانی هم که سوال می شود، مدیران می گویند کار دلالان و بازار سیاه است. نخیر این افزایش قیمت ها به دلیل سیاست های غلطی است که مدیران در چند سال اخیر اجرا کرده اند

به گفته بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو حذف قیمت مثل پاک کردن صورت مساله است؛ مساله به جای خود باقی است.

همچنین میرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، گفت: درج قیمت یک اصل است؛ نمی‌توانیم بگوییم یک سوپرمارکت چون برچسب قیمت‌ها را زده قیمت بالا می‌رود.

عرضه خودرو در بورس کالا
طرحی که توسط مجلس به زودی اجرا می شود و محور اصلی آن، عرضه خودرو در بورس کالای ایران به منظور شفافیت بالای معاملات این بورس و تحقق اهداف برای تبدیل خودرو به یک کالای مصرفی است.

روح الله ایزدخواه مسئول کارگروه خودرو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با یکتاپرس، گفت: عرضه خودرو در بورس کالا از اصلی ترین مباحث طرح است که در صورت تصویب اجرا نکردن آن جرم تلقی شده و مجازات آن براساس تبصره یک ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعیین می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خودرو سازی ها در شرایطی باید به بورس بیایند که عرضه و تقاضای آن مدیریت شده باشد، تأکید کرد: بعد از کنترل روند تولید و توزیع حرکت به سمت افزایش تولید و بهبود فناوری ها گام بعدی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه سود مشارکت خودروهای پیش‌فروش شده در بورس توسط خودروساز تعیین می‌شود، اظهار کرد: این سود نباید از سود سپرده بانکی بلند مدت مصوب شورای پولی و بانکی بیشتر باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن خاطرنشان کرد: جریمه دیرکرد تحویل خودرو توسط خودروسازان معادل 2 واحد درصد کمتر از سود سپرده بانکی بلندمدت مصوب شورای پول و اعتبار است.

ایزدخواه با بیان اینکه در صورتی که تعداد خودروهای عرضه شده در بورس بیش از تقاضا باشد، اشخاص حقوقی نیز می‌توانند وارد فرآیند خریدشوند، گفت: اگر قیمت فروش در بورس از قیمت تمام شده خودرو بیشتر باشد، مابه التفاوات به عنوان عوارض محاسبه می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: 70 درصد منابع حاصله از مابه‌التفاوت قیمت فروش خودرو در بورس و قیمت تمام شده به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه با موعد بازپرداخت حداکثر دو ساله در اختیار خودروساز قرار می گیرد تا در راستای تولید مصرف شود. همچنین 10 درصد باقی‌مانده نیز در صورت افزایش مستمر و غیرکاهشی خودرو براساس تصمیم شورای رقابت به خودروساز پرداخت می‌شود.

جواد فلاح، مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالا معتقد است یکی از فواید عرضه خودرو در بورس کالا، کشف قیمت مبتنی بر نظام عرضه و تقاضا در یک بستر شفاف است، در شرایطی که امروز مکانیزم کشف قیمت خودرو شفاف نیست.

رسول سلیمانی کارشناس خودرو درباره این موضوع بیان کرد: عرضه خودرو در بورس کالا با دو مکانیسم می تواند منجر به کاهش قیمت آن در بازار آزاد شود.در بورس کالا چون معاملات خودرو به صورت واقعی انجام می شود، قیمت واقعی کشف می شود و از قیمت سازی جلوگیری می شود.

سلیمانی گفت: مکانیسم دوم افزایش عرضه است. براساس طرح مجلس، از مابه التفاوت قیمت فروش خودرو در بورس و قیمت مصوب شورای رقابت می توان به عنوان منابع مالی برای افزایش تولید خودرو استفاده کرد. الان مشکل اصلی خودروسازان برای افزایش تولید، کمبود منابع مالی است و زمانی که خودرو در بورس عرضه شود، خودروسازان می توانند با استفاده از این منابع مالی تولید خودرو را افزایش دهند و در نتیجه، قیمت خودرو در بازار به علت افزایش عرضه آن، کاهش می یابد.

به گزارش یکتاپرس، کارشناسان معتقدند طرح ساماندهی خودرو و عرضه آن به بورس کالا می تواند مزایایی اعم از بین رفتن سوداگران، جلوگیری از قیمت سازی، بسته شدن درب پشتی کارخانه ها، فراهم شدن امکان افزایش تولید خودرو و کاهش قیمت تمام شده آن و فراهم شدن امکان توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی گام موثری بردارد.

تحلیلگران معتقدند پیش از این هم دولت با سیاست قرعه کشی تلاش کرد تا در وضعیت بازار خودرو را ساماندهی کند اما با توجه به حضور گسترده دلالان در صف خرید خودرو، امکان خرید خودرو از کارخانه، توسط مصرف کنندگان واقعی بسیار محدود شده است به طوری که در قرعه‌کشی سوم احتمال برنده شدن این افراد به کمتر از یک درصد رسید. متقاضایان هم به اجبار به سمت بازار آزاد می رفتند که آنجا هم قیمت ها نسبت به درب کارخانه با اختلاف بسیاری همراه بود، در نتیجه به دلیل توان پایین مردم در خرید خودروها سبب شد تا مدت طولانی بازار خودرو با رکود همراه باشد.
یکتا پرس

۱۳۹۹/۱۱/۲۱

اخبار مرتبط