ابعاد احتمالی برنامه هسته ای ایران

تهران اسناد مربوط به «ابعاد احتمالی برنامه هسته ای ایران» را كاملا جعلی و ساختگی می داند و این موضوعی است كه دیروز روزنامه گاردین هم آن را تایید كرد و اسراییل را مقصر اصلی آن معرفی نمود.

به گزارش نما به نقل از ایران هسته ای، هفتمین دور مذاکرات ایران و آژانس در یک سال گذشته درباره موضوع تدوین یک رویکرد ساختاری یا مدالیته درباره مسئله ای که آژانس آن را ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران می خواند، فردا (پنج شنبه، 23 آذر 1391/ 13 دسامبر 2012) برگزار خواهد شد.

هرمان ناکارتس معاون امور پادمان مدیر کل آژانس ریاست تیم آژانس در مذاکرات فردا را بر عهده خواهد داشت و رافائل گروسی دستیار مدیر کل هم وی را همراهی می کند.

از ایران تیمی به سرپرستی دکتر علی اصغر سلطانیه در مذاکرات حضور خواهد داشت.

از نوامبر 2011 به این سو، که آژانس تحت فشار امریکا یک ضمیمه 64 پاراگرافی حاوی ادعاهایی درباره وجود یک بعد نظامی در برنامه هسته ای ایران منتشر کرد این مذاکرات برای رسیدن به چارچوبی برای حل و فصل موضوع آغاز شده ولی هنوز به تدوین یک سند نهایی منجر نشده است.

از دید ایران، ورود به این بحث –که بازدید از پارچین تنها یکی از موارد آن است- تنها زمانی امکانپذیر است که یک مدالیته میان ایران و آژانس که معین کند وظایف و تعهدات هر یک دو طرف در هر مقطع چیست، نهایی شده باشد.

این مدالیته به دلایلی که پیش از این «ایران هسته ای» به تفصیل به آن پرداخته از جانب مدیر کل آژانس به گروگان گرفته شده ولی این امید وجود دارد که نشست روز پنج شنبه تهران گشایشی در این امر ایجاد کند.

تهران اسناد مربوط به «ابعاد احتمالی برنامه هسته ای ایران» را کاملا جعلی و ساختگی می داند و این موضوعی است که دیروز روزنامه گاردین هم آن را تایید کرد و اسراییل را مقصر اصلی آن معرفی نمود.

پیش از این یک مدالیته در 27 اوت 2007 میان ایران آژانس توافق شده که ایران وظایف خود تحت آن مدالیته را به طو رکامل انجام داده اما آژانس از نهایی کردن تعهدات خود ناتوان بوده است.

۱۳۹۱/۹/۲۲

اخبار مرتبط