درماندگی سازمان حج و زیارت در برابر اعزام‌های غیرقانونی به عتبات

عکس خبري -درماندگي سازمان حج و زيارت در برابر اعزام‌هاي غيرقانوني به عتبات

ستاد مبارزه با كرونا مجوز سفر به عتبات صادر نكرده است، اما برخی كاروان‌های غیرمجاز از علاقه‌مندان برای سفر به عتبات در اعیاد شعبانیه و نوروز ثبت‌نام می‌كنند.


به گزارش نما، با وجود تأکید ستاد مبارزه با کرونا برای جلوگیری از سفرهای غیرضرور و حتی احتمال بسته شدن جاده‌ها و توقف سفر به شهرهای نارنجی و قرمز در ایام نوروز، برخی از کاروان‌های غیرمجاز برای اعزام زائر به عتبات برنامه‌ریزی کرده‌اند و با روش‌هایی درصدد جذب عاشقان حسینی هستند.

مردم ایران که بیش از یک سال است به صورت رسمی از سفر به عتبات بازمانده‌اند و کرونا مسیر زیارت را برای همه بسته است، هر روز تشنه‌تر از قبل مشتاق زیارت سیدالشهدا (ع) هستند و منتظرند تا با موافقت ستاد کرونا و برقراری این سفرها، بتوانند به کربلا و حرم امام حسین (ع) مشرف شوند، اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی، چیزی نیست که بشود نادیده‌شان گرفت.

درماندگی سازمان حج و زیارت در برابر اعزام‌های غیرقانونی به عتبات

در حالی که ستاد مقابله با کرونا، مجوز اعزام زائر به عتبات را به سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اصلی کار نداده است، برخی افراد با راه‌اندازی کاروان‌های غیرمجاز، علاقه‌مندان را برای انجام این سفرها تشویق می‌کنند.

ادعای کاروان‌های غیرمجاز برای جذب زائر عتبات/ سفر نوروزی به عتبات در ایام کرونا!

کاروان‌های غیرمجاز که بیش‌تر در شهرهای قم و مشهد دفاتر غیررسمی دارند، به بهانه برقراری ارتباط با عتبه‌ها و متولیان حرم‌ها مدعی هستند که از طریق ارسال دعوتنامه امکان اعزام زوار به عراق حتی بدون داشتن مجوزی از سوی نهادهای مرتبط میسر است.

محمدی، یکی از مدیران کاروان‌های غیرمجاز که ادعا می‌کند هر هفته یک کاروان به عتبات اعزام می‌کند، برای ایام نوروز نیز تبلیغ می‌کند و هر بار در تبلیغاتی برای جذب زائر، هزینه‌های سفر را از ۵ تا ۸ میلیون تومان بر اساس ایام مناسبتی اعلام می‌کند.

درماندگی سازمان حج و زیارت در برابر اعزام‌های غیرقانونی به عتبات

وعده‌هایی که محقق نمی‌شوند

یزدانی که هفته گذشته همراه با همین کاروان به عتبات سفر کرده است، می‌گوید: من از آبان ماه منتظر برقراری سفر به عتبات بودم و اخبار را در این رابطه پیگیری می‌کردم. پس از اینکه ستاد کرونا اعلام کرد سفر به عتبات ممنوع است و برقراری این سفرها با شیوع کرونا امکان‌پذیر نیست، یکی از دوستان، کاروانی را به ما معرفی کرد و ما هم مدارک خود را در اختیار آنها قرار دادیم تا بتوانیم به زیارت برویم.

وی با بیان اینکه هفته اول اسفند با همه فرازونشیب‌ها به عتبات مشرف شدیم، افزود: اول قرار بود ۴ شب در کربلا، ۳ شب در نجف و یک شب هم در سامرا اسکان داشته باشیم، اما علاوه بر مشکلاتی که در مرز داشتیم، وقتی به عراق رسیدیم، نه تنها طبق برنامه پیش نرفتیم، بلکه حتی در اتاق‌هایی کوچک استقرار پیدا کردیم و غذاهایی که سرو می‌شدند نیز بسیار بی‌کیفیت بودند و ما نتوانستیم از این غذاها استفاده کنیم. علاوه بر این، متولیان کاروان هیچ مسوولیتی در برابر رفت و آمد زوار نداشتند و هنگامی که وسایل یکی از زائران در عراق گم شد، آنها پاسخگوی این مشکل زائر هم نبودند.

در شهر مقدس قم نیز چنین کاروان‌هایی همچنان فعالیت دارند و هیچ نهادی، نظارتی بر آنها ندارد. یکی از این کاروان‌ها که برای ایام نوروز هم ثبت‌نام می‌کند، هزینه سفر نوروزی به عتبات را یک میلیون تومان به همراه ۱۴۰ دلار عنوان کرده است.

مدیر این کاروان که نمی‌خواهد نامش فاش شود، می‌گوید: ظرفیت کاروان‌های ما برای قبل از عید و اعیاد شعبانیه تکمیل شده است. اما برای نیمه دوم نوروز همچنان از متقاضیان ثبت‌نام می‌کنیم. این سفرها به صورت زمینی انجام می‌شود و متقاضیان باید مدارک خود را به همراه یک میلیون تومان به ما بدهند و بقیه این هزینه را نیز پس از اخذ ویزا می‌گیریم.

درماندگی سازمان حج و زیارت در برابر اعزام‌های غیرقانونی به عتبات

سفر نوروزی به عتبات از ۵ تا ۱۵ میلیون تومان!

هزینه سفر به عتبات همراه با کاروان‌های غیرمجاز بسیار متنوع است؛ تا جایی که برخی ۶۶۶ دلار، برخی ۴۲۰ دلار و حتی برخی نیز ۲۸۰ و ۱۴۰ دلار را به عنوان هزینه سفر به عتبات عنوان می‌کنند که با احتساب دلار ۲۵ هزار تومانی این سفر از ۴.۵ تا ۱۵ میلیون تومان محاسبه می‌شود!

نظارتی بر کاروان‌های غیرمجاز نمی‌شود/ شکایت‌هایی که به جایی نمی‌رسد

مصطفی قاسمی، مدیرعامل شمسا در این زمینه می‌گوید: کاروان‌های غیرمجاز در زمانی که کاروان‌های حج و زیارت نیز زائر می‌بردند، با شیوه‌های مختلف به ویژه هزینه کمتر زائران را با خود همراه می‌کردند و زائران نیز بدون اطلاع از مشکلاتی که این کاروان‌ها ممکن است در طول سفر برای آنها ایجاد کنند، به عتبات مشرف می‎‌شدند. نظارتی هم صورت نمی‌گرفت.

وی با بیان اینکه اکنون اعزام زائر به عتبات، منوط به موافقت ستاد کروناست، می‌افزاید: بسیاری از کاروان‌های غیرمجاز پس از اخذ هزینه از علاقه‌مندان و فریب آنها، متواری می‌شوند و با توجه به اینکه هیچ نظارتی هم وجود ندارد، شکایت متقاضیان سفر به عتبات به جایی نمی‌رسد. برای همین است که سازمان حج و زیارت و شرکت شمسا همواره تأکید دارند که زائران فقط از طریق کاروان‌های سازمان حج و زیارت به عتبات مشرف شوند تا در دام این افراد سودجو نیفتند.

سازمان حج و زیارت مسؤولتی در برابر کاروان‌های غیرمجاز ندارد

حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت نیز اعزام زائر به عتبات در شرایط کنونی را غیرقانونی عنوان می‌کند و می‌گوید: همانطور که ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرده است، هیچ اعزامی به عتبات صورت نمی‌گیرد و زائران مواظب کلاهبرداران باشند.

علاوه بر این، همانطور که سازمان حج و زیارت چند بار اعلام کرده است، این سازمان هیچ مسوولیتی در برابر افرادی که با چنین کاروان‌هایی همراه می‌شوند، ندارد. همچنین این کاروان‌ها در کنار نبود ایمنی و امنیت لازم و بیمه مناسب، از خدمات درمانی نیز بهره‌مند نیستند و سازمان حج و زیارت پاسخگوی آنها نخواهد بود.

درماندگی سازمان حج و زیارت در برابر اعزام‌های غیرقانونی به عتبات

سفر به عتبات برای همه، اکنون به آرزو تبدیل شده که مشخص نیست با شرایط کنونی چه زمانی محقق می‌شود. عشق ایرانیان به ارباب هم قابل کتمان نیست، اما وقتی ستاد مبارزه با کرونا با توجه به شیوع کرونا و خستگی کادر درمان از یک سال دست و پنجه نرم کردن با این ویروس، مجوزی برای برقراری سفر به عتبات نداده است و از طرفی هم رهبر معظم انقلاب به تبعیت از توصیه‌های ستاد کرونا تأکید دارند و خودشان نیز سفر هر ساله به مشهد مقدس در روزهای نخستین سال را لغو کرده‌اند، آیا رفتن به این سفر معنوی با هر شرایطی حتی به صورت غیرقانونی باید انجام شود؟

درماندگی سازمان حج و زیارت در برابر اعزام‌های غیرقانونی به عتبات

این امر در حالی است که سال‌هاست سازمان حج و زیارت در پی ساماندهی کاروان‌های غیرمجاز بوده، اما این اتفاق تاکنون میسر نشده است و همچنان این کاروان‌ها حتی پرقدرت‌تر از کاروان‌های مجاز فعالیت دارند و در ایامی که کاروان‌های حج و زیارت هم هیچ زائری را اعزام نمی‌کنند، زائران را با خود به سرای عاشورایی عراق می‌برند.

اوایل شیوع کرونا سفر به عتبات متوقف شد و با وجود آمادگی سازمان حج و زیارت برای پذیرش و اعزام زائر، ستاد کرونا با برقراری سفرهای زیارتی مخالفت کرده است. علاوه بر این، در شهرهای عراق به دلیل شیوع کرونای انگلیسی، محدودیت‌هایی اعمال شده است و همچنان این محدودیت‌ها ادامه دارد.
منبع: فارس

۱۳۹۹/۱۲/۱۷

اخبار مرتبط