دولت بایدن به توافق صلح با طالبان پایبند نخواهد بود

خواب دولت جدید آمریكا برای افغانستان

عکس خبري -خواب دولت جديد آمريکا براي افغانستان

دولت جدید آمریكا درحالی كار خود را آغاز كرد كه ضرب‌الاجل بهار ۱۴۰۰ مطابق توافق دولت ترامپ با گروه طالبان برای خروج كامل نیروهای آمریكایی از افغانستان نزدیك می‌شود اما آینده سیاسی و فرایند صلح در این كشور با ابهامات بیشتری رو به رو شده است.

شیما احمدی - به گزارش نما دولت جدید آمریکا درحالی کار خود را آغاز کرد که ضرب‌الاجل بهار ۱۴۰۰ مطابق توافق دولت ترامپ با گروه طالبان برای خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان نزدیک می‌شود اما آینده سیاسی و فرایند صلح در این کشور با ابهامات بیشتری رو به رو شده است.
ضرب‌الاجل خروج کامل نیروهای آمریکایی در حالی نزدیک می‌شود که سایر شروط توافق دولت ترامپ با طالبان از جمله کاهش خشونت و ایجاد نظم نوین سیاسی در افغانستان محقق نشده است.
در همین راستا "جیک سولیوان" مشاور امنیت ملی دولت جدید این کشور در تماس با "حمدالله محب" همتای افغان خود روشن ساخته که آمریکا قصد دارد توافق دولت ترامپ با طالبان را مورد بازبینی قرار دهد
در واقع دولت جدید آمریکا اعلام کرده است که به‌هیچ‌وجه به مذاکرات و توافقات قبلی دولت آمریکا پایبند نخواهد بود.
با توجه به رویه ی جدیدی که دولت آمریکا در پیش گرفته قصد دارد که یک دولت فراگیر تشکیل بدهد بر همین اساس آمریکایی‌ها طرح تشکیل دولت مشارکتی را مطرح کرده‌اند. آمریکایی ها برای باقی ماندن در افغانستان این طرح را مطرح کرده اند که دو هدف اصلی را در آن دنبال خواهند کرد اول اینکه تنش های طالبان را به سمت دولت افغانستان بکشانند و دوم اینکه از تنش های به وجود آمده در راستای اهداف خود بهرمند شوند.
آمریکا با مطرح کردن طرح دولت مشارکتی دعوای مابین خود و طالبان را به دعوای بین طالبان و دولت افغانستان تبدیل خواهد کرد و همچنین برای خروج طالبان از توافق‌نامه صلح و در امان ‌ماندن از اقدامات عملیاتی این گروه، تنها راه موجود را وجود یک دولت مشارکتی ناهمگن مطرح می کند. دولتی که در صورت تشکیل با چالش های زیادی از جمله عدم تجانس رو به رو خواهد بود و موجوب بروز موارد امنیتی خواهد شد که همین امر توجیه حضور و باقی ماندن آمریکا در عراق را به ارمغان خواهد اورد


۱۳۹۹/۱۲/۱۸

اخبار مرتبط