آشتیانی: حمایت از شیخ سلمان بی تدبیری بود/ AFC پایگاه سیاسی عربستان شده و باید به كمیته بین المللی المپیك شكایت كرد

عکس خبري -آشتياني: حمايت از شيخ سلمان بي تدبيري بود/ AFC پايگاه سياسي عربستان شده و بايد به کميته بين المللي المپيک شکايت کرد

قائم مقام اسبق سازمان تربیت بدنی گفت: زمانی كه انتخابات AFC انجام شد، آقایان از شیخ سلمان حمایت كردند و عملا با این كار بی‌تدبیری خود را نشان دادند.


به گزارش نما، امیررضا واعظ آشتیانی با اشاره به اتفاقاتی که برای نمایندگان کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا رخ داده و آنها شانس میزبانی را از دست دادند و همچنین برگزاری بازی‌های تیم ملی در منامه، صحبت‌های زیر را انجام داد:

*از دست رفتن میزبانی حاصل یک سال هرج و مرج در فوتبال کشور است

وی اظهار داشت: اتفاقات صورت گرفته حاصل یک سال هرج و مرج در فوتبال کشور است. یکی خودش را به بیماری زد، یکی استعفا داد و یکی که تجربه نداشت متولی شد. از سوی دیگر ما عنصرهای بی خاصیتی در AFC داشتیم که نه تجربه کار لابی‌های سیاسی ـ ورزشی داشتند و نه منافع کشور را لحاظ کردند. آنها به فکر منافع خودشان بودند، درست مثل خیلی دیگر از افراد شاغل در ورزش کشور که منافع خودشان را لحاظ می‌کنند.

* کل افتخار تاج این بود که نایب رئیس AFC شده است

قائم مقام اسبق سازمان تربیت بدنی تأکید کرد: مثلاً در زمان آقای کفاشیان چه اتفاقی افتاد؟‌ مگر غیر از این بود که لیگ قهرمانان آسیا بازی‌هایش در کشور ثالث برگزار شد و سپس همین اتفاق به زمان آقای تاج رسید. او هم افتخارش این بود که نایب رئیس AFC شده است. بهتر است مهدی تاج یک گزارش ارائه کند که به عنوان نماینده ایران در AFC چه کرده است. آیا وزارت ورزش و جوانان یک بار افرادی را که صاحب کرسی در مجامع بین المللی بودند، جمع کرد تا از آنها گزارش بخواهد؟ آیا آینده‌نگری و تحلیل این افراد مورد بررسی قرار گرفت؟

*شیخ سلمان بحرینی است و بلد است به زیر شاخه‌هایش بگوید چه کار کنند

وی تصریح کرد: همه این اتفاقات باعث شد کشوری که یک نقطه کوچک در خلیج فارس محسوب می‌شود، موفق به کسب میزبانی شد و کشور ایران با این همه قدمت نتوانست میزبانی بگیرد. البته نباید فراموش کرد شیخ سلمان خودش بحرینی است و به زیرشاخه‌هایش تأکید می‌کند که چگونه رفتار کنند. وقتی ما بلد نیستیم برخی از اعضای هیأت رئیسه AFC را تطمیع کنیم، حداقل می‌توانیم با افراد دارای رأی گفت و شنود داشته باشیم.

* آقایان با حمایت از شیخ سلیمان بی تدبیری کردند

قائم مقام اسبق سازمان تربیت بدنی خاطرنشان کرد: اگر یادتان باشد زمانی که انتخابات AFC انجام شد، آقایان از شیخ سلمان حمایت کردند و عملا با این کار بی‌تدبیری خود را نشان دادند. آنها فکر می‌کردند اعضای شرق آسیا دشمن‌شان هستند، در حالی که ما می‌دانستیم بحرین، امارات و عربستان چه زوایای سیاسی با ما دارند.

*وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک باید پاسخگوی از دست رفتن میزبانی باشند

وی یادآور شد: اینها همه نشان‌دهنده این است که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک رسیدگی نداشتند و امروز این دو مرجع هستند که باید پاسخگو باشند. درست است که فدراسیون فوتبال در بحث مدیریت کسری‌های بسیار زیادی داشت، ولی کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش نتوانستند موضوعات را مدیریت کنند و امروز شاهد هستیم که وزیر ورزش و جوانان مدعی است که می‌خواهد به فیفا نامه بنویسد. او خودش بهتر می‌داند که یک طرف قضایا خود فیفا است. آنها زیرپوستی کار خودشان را انجام دادند و ما فقط تماشاگر بودیم. ای کاش تلاش می‌کردیم و حداقل وجدانمان راحت بود که تلاش صورت گرفته، اما هم تلاش صورت نگرفت و هم لابی نشد تا باشگاهی مثل پرسپولیس مجبور شود به هند رود و استقلال باید در عربستان بازی کند.

*مسئولان به کمیته بین المللی المپیک شکایت کنند و بگویند AFC پایگاه سیاسی شده است

قائم مقام اسبق سازمان تربیت بدنی در پاسخ به این سوال که در این شرایط چه راهکاری را توصیه می‌کند، عنوان کرد: توصیه من این است که مسؤولان ورزش کشور و کمیته ملی المپیک به کمیته بین المللی المپیک شکایت کنند و با ارائه مدارک و مستندات قوی اعلام کنند که AFC پایگاهی برای سیاسی‌کاری در ورزش شده است. در این نامه باید اشاره شود کشورهایی مثل عربستان، امارات و بحرین در AFC برای خودشان پایگاه درست کرده‌اند و آنجا را تبدیل به کارزار سیاسی کرده‌اند. کاملا مشخص بود در انتخابات AFC همین کشورهایی که اسم بردم، نمایندگان نپال، بوتان و کشورهایی که سبقه‌ای در فوتبال ندارند را جمع کرده و برای خود رأی گرفتند. به یاد دارم کشورهای شرق آسیا از این نوع برگزار ی انتخابات ناراحت بودند، اما اگر ما تدبیر داشتیم می‌شد این روزها را پیش بینی کرد.

*‌آقایان شکایت را طوری پیگیری کنند که شرمنده خودشان نشوند

آشتیانی یادآور شد: از آنجایی که آقایان آینده‌نگر و آینده پژوه نیستند و نمی‌دانند در آینده چه اتفاقاتی ممکن است رخ بدهد، امروز با چنین مشکلاتی مواجه شدند. اما روی پیشنهادم تأکید دارم که از طریق وکلای حاذق به کمیته المپیک شکایت برده و درخواست کنند که موضوع به جد پیگیری شود. هر چند در ‌آنجا هم بعید نیست که عربستانی‌ها با ابزار مالی لابی کنند، اما در عین حال کسانی هستند که شرافت دارند و ممکن است دست این لابی‌گران را رو کنند. آقایان حداقل برای آنکه تلاش خود را به مردم نشان دهند این کار را پیگیری کنند تا شرمنده خودشان نشوند.

* تصمیم AFC ابداع جدید و در تاریخ بی سابقه است

وی در خصوص اظهارات صالحی امیری مبنی بر این که فدراسیون فوتبال در بحث حمایت از شیخ سلمان دچار اشتباه شد، عنوان کرد: توصیه من به این آقایان این است به جای آنکه دنبال مقصر بگردند، راهکار ارائه کنند. متأسفانه برخی ارگان‌ها که خودشان دخیل هستند، برای رهایی از این شرایط به دنبال پیدا کردن مقصر هستند. اتفاق رخ داده و نباید به دنبال مقصر بود. کمیته بین المللی المپیک باید در جریان قرار بگیرد که رفتارهای AFC سیاسی شده است. هر چند معتقدم نامه‌ای که به فیفا نوشته می‌شود، بسیار مهم است. در شکوائیه می‌شود اشاره کرد که فیفا هم در این قضایا دخیل است. معتقدم در تاریخ فوتبال هرگز چنین اتفاقی رخ نداده بود و این ابداع جدید AFC است و یک اتفاق نو محسوب می‌شود.

* آنهایی که کوتاهی کرده‌اند شجاعت عذرخواهی از مردم را داشته باشند

آشتیانی در خصوص اظهارات مهدی تاج مبنی بر این که AFC در مورد میزبانی‌ها از اعضای هیأت رئیسه‌اش نظرخواهی نمی‌کند گفت: اگر این صحبت درست است، بهتر است آقایان مدارک ارائه کنند. آنها باید مردم را در جریان قرار دهند که AFC روی این مسائل از اعضای هیأت رئیسه‌اش نظر نمی‌گیرد. معتقدم کسانی که کوتاهی کرده‌اند باید شجاعت داشته باشند و از مردم عذرخواهی کنند. اگر این کار را نکنند قانون و پیگیری‌ها آنها را وادار به چنین کاری خواهد کرد.
منبع: فارس

۱۳۹۹/۱۲/۲۳

اخبار مرتبط