فیفا و AFC از ضعف ساختار و دیپلماسی فوتبال ایران خبر دارند/ كسی كه زبان بلد نیست چطور می‌خواهد با AFC لابی كند؟

عکس خبري -فيفا و AFC از ضعف ساختار و ديپلماسي فوتبال ايران خبر دارند/ کسي که زبان بلد نيست چطور مي‌خواهد با AFC لابي کند؟

كارشناس فوتبال گفت: فیفا و ای اف سی می‌دانند ما چه مشكلاتی از نظر مدیریت و امكانات داریم و به همین علت به ما اطمینان نمی‌كنند.


به گزارش نما، مسعود اقبالی در خصوص از دست رفتن میزبانی برای باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان و همچنین تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات مقدماتی جام جهانی، اظهار داشت: اگر بخواهیم کارشناسی نگاه کنیم، در طی این سال‌ها کاری نکرده‌ایم که بخواهیم قدم مثبتی برداریم. شما زیرساخت‌های کشور ما را از نظر ورزشی با کشورهایی مثل عربستان، امارات، قطر و حتی هندوستان قیاس کنید.

وی افزود: این کشورها اقتصاد پویایی دارند و پیشرفت کرده‌اند، در سال‌هایی که ما خواب بودیم، آنها از فرصت استفاده کرده و به خصوص در بحث زیرساخت ورزشی اقدامات موثری انجام دادند. فیفا و AFC هم از این موضوعات بی اطلاع نیستند و می‌دانند ما چه مشکلاتی از نظر مدیریت و امکانات داریم. آنها به خوبی مطلع هستند که ما تجربه میزبانی در چنین شرایط سختی را نداریم و به همین علت به ما اطمینان نمی‌کنند. 50 سال است که فقط یک استادیوم ‌آزادی در این فوتبال به عنوان برند ملی شناخته می‌شود و معلوم است که AFC و فیفا به ما شانسی نمی‌دهند.

کارشناس فوتبال ایران در خصوص لابی‌ها و عدم وجود دیپلماسی مناسب چقدر در از دست رفتن میزبانی برای ایران تأثیرگذار بوده است، عنوان کرد: طبیعتا روابط بین المللی و سیاسی در ورزش هم تأثیر دارد، اما باید بپذیریم که حکومت‌ها باید در زمینه ورزش با نهادهای بین المللی ارتباط کامل داشته باشند و اگر برخی پارامترها را رعایت نکنند آسیب‌ خواهند دید. وقتی یک وزیر یا رئیس فدراسیون زبان انگلیسی بلد نیست، نمی‌تواند ارتباط بگیرد و این مسائل به ما آسیب می‌زند. ما کرسی‌هایی داریم که به هر دلیلی هر چند وقت یک بار از دست می‌رود. مثلاً مهدی تاج و ساکت کرسی‌های مهمی داشتند ولی می‌بینید که نمی‌توانند در موضوع به این مهمی از کشورمان دفاع کنند. در همین کمیته آموزش فدراسیون 5 مدرس داریم اما در دو سال گذشته AFC حتی یک کلاس به ما نداده است و کسی نیست سؤال کند که چرا چنین اتفاقی می‌افتد.

اقبالی خاطرنشان کرد: اینها همه مشکلاتی است که ما داریم و باید با تجربه کافی از آنها استفاده کنیم. مثلاً الان یک رئیس فدراسیون به نام آقای ایکس آمده اما مسؤولان ذی‌ربط باید از وی سؤال کنند چقدر تجربه مدیریت دارد. ما باید همه چیز را بررسی کنیم و سپس انتظار کارهای بزرگ داشته باشیم. متأسفانه ما روند صعودی که نداشتیم هیچ، بلکه روند فوتبالمان نزولی بوده است. وقتی پشتیبانی مدیریت این قدر ضعیف می‌شود، به مسائل فنی هم منتقل شده و اگر تیم ملی ایران به بیرون از کشور برود، روحیه لازم را برای رقابت نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: سه بازی بسیار مهم در مسابقات مقدماتی جام جهانی میزبانی‌اش از ما گرفته شده و اگر یک مساوی در این سه بازی بگیریم کارمان تمام است. وقتی آنها امکانات ما را می‌بینند و مذاکرات دیپلماسی ما ضعیف می‌شود، معلوم است که میزبانی را به کشوری مثل بحرین، عربستان یا کشورهای دیگر می‌دهند. ما هیچ راهی نداریم که از همین امروز برای زیرساخت‌مان استارت بزنیم. این همه هزینه برای مربیان خارجی می‌شود که اگر صرف تیم‌های پایه می‌شد تا الان بهترین ساختار را در فوتبال آسیا داشتیم.

کارشناس فوتبال تأکید کرد: فساد مالی در فوتبال ایران بیداد می‌کند اما کسی با این فساد برخورد نمی‌کند. نهادهای نظارتی باید به این مسائل ورود کنند و وقتی آنها ساکت هستند خود به خود برای عموم این ذهنیت پیش می‌آید که نمی‌خواهد برخوردی صورت بگیرد. ما تیم ملی خوبی داریم و نزدیک به 20 لژیونر در کشورهای مختلف از ایران بازی می‌کنند، اما وضعیت‌مان نابسامان است. توانایی تیم ملی فوتبال ایران بسیار بالاست ولی با این شرایطی که به وجود آمده و میزبانی از دست رفته، باید منتظر هر اتفاقی باشیم و شاید اصلاً نتوانیم به جام جهانی صعود کنیم.
منبع: فارس

۱۳۹۹/۱۲/۲۳

اخبار مرتبط