تعیین قیمت های خرید تضمینی چغندرقند، دانه های روغنی و چای

تعيين قيمت هاي خريد تضميني چغندرقند، دانه هاي روغني و چاي

رئیس نظام صنفی كشاورزی با اشاره به اینكه شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیك تاكنون سه جلسه در خصوص اصلاح قیمت های خرید تضمینی محصولات كشاورزی برگزار كرده كه در نهایت قیمت برخی محصولات از جمله چغندرقند، دانه های روغنی و چای تعیین شد.

به گزارش نما  به نقل از ایسنا، محمد شفیع ملک زاده گفت: موضوع جلسه اول تعیین قیمت چغندر قند بهاره و پاییزه و نحوه خرید برخی محصولات بود. که در نهایت قیمت خرید تضمینی چغندر قند بهاره هرکیلو ۱۲۴۷ تومان و چغندر پاییزه نیز ۱۲۰۴ تومان تعیین شد. همچنین قرار شد شرکت بازرگانی دولتی  مباشر خرید دانه های روغنی و گندم باشد.

وی ادامه داد: در جلسه دوم این شورا تعیین قیمت دانه های روغنی در دستور کار قرار گرفت و در نهایت قیمت خرید تضمینی هرکیلو سویا  ۱۲۴هزارو۱۹۴ریال، هرکیلو دانه آفتابگردان۱۰۰ هزارو۴۷۷ ریال و دانه گلرنگ هم ۱۰۱ هزارو۱۵۵ ریال تعیین شد.  

رئیس نظام صنفی کشاورزی اضافه کرد: در خصوص تعیین قیمت دانه روغنی کلزا پیشنهاد نظام صنفی و تشکل ها بیش از ۱۳ هزارتومان بود و وزارت جهاد کشاورزی نیز قیمت ۱۲هزارو۵۰۰ تومان را در نظر داشت که وزیر جهادکشاورزی دستور دادند جلسه تخصصی با انجمن های تخصصی و روغن کشی و صنایع روغن برگزار و قیمت های دقیق و واقعی مشخص شود.

وی تصریح کرد: در نهایت پس از برگزاری این جلسه قیمت خرید تضمینی دانه کلزا ۱۱ هزارتومان تعیین  و تصویب شد. اگرچه این قیمت مورد رضایت نظام صنفی نبود ولی ملاحظات بسیاری در این قیمت گذاری در نظر گرفته شد.

ملک زاده به قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای نیز اشاره کرد و گفت: قیمت خرید تضمینی هرکیلو برگ سبز چای درجه یک برای سال ۱۴۰۰، ۶۶۹۰ تومان و برگ سبز درجه دو ۴۷۸۱ تومان تصویب شد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی در پاسخ به اینکه چرا قیمت خرید تضمینی گندم تاکنون مشخص نشده است، گفت: تعیین قیمت گندم تاکنون در دستور جلسه این شورا نبوده است. از وزیر جهاد کشاورزی درخواست داریم که جلسات آینده به تعیین قیمت گندم اختصاص داده شود، زیرا کشاورزان و گندمکاران چشم انتظارند تا این شورا اقدامات لازم را برای اصلاح قیمت گندم انجام دهد و اگر قیمت آن اصلاح نشود ممکن است در خودکفایی گندم دچار مشکل شویم.

۱۳۹۹/۱۲/۲۳

اخبار مرتبط