راهنمای سلامت بیماران قلبی در نوروز

عکس خبري - راهنماي سلامت بيماران قلبي در نوروز

تا عید نوروز چند روزی بیشتر باقی نمانده و خیلی‌ها با وجود همه‌گیری كرونا و محدودبودن رفت‌وآمدها طی یك‌سال گذشته، هنوز جنب‌وجوش شب عید را دارند.



به گزارش نما تا عید نوروز چند روزی بیشتر باقی نمانده و خیلی‌ها با وجود همه‌گیری کرونا و محدودبودن رفت‌وآمدها طی یک‌سال گذشته، هنوز جنب‌وجوش شب عید را دارند.

تعطیلات نوروز با توجه به این که زمان بسیار خوب و مغتنمی برای استراحت و از تن به‌درکردن خستگی‌ های یک‌سال کار و فعالیت است، به دلیل تغییر الگوی تحرک و تغذیه می‌تواند مشکلات زیادی را برای سلامت افراد ایجاد کند.

یکی از اینها مشکلات قلبی و عروقی است که ممکن است در روزهای نوروز با توجه به خوردن غذاهای چرب و شور اوج بگیرد؛ بنابراین بهتر است دستورالعمل‌هایی را در این زمینه رعایت کنید تا دوران عید را به دور از نگرانی پشت سر بگذارید.

معمولا در ایام عید، رژیم غذایی خود را کنار می‌گذاریم و همین می‌تواند مسأله‌ساز شود. اگر شما هم جزو بیماران قلبی هستید، مراقب باشید و از مصرف حجم زیاد مواد غذایی در یک وعده و نیز غذاهای چرب پرهیز کنید. این کار خطر بروز سکته‌ ها و نارسایی‌ های قلبی را افزایش می‌دهد.

مصرف شیرینی و آجیل در عید نوروز رشد چشمگیری پیدا می‌کند؛ بنابراین مراقب باشید و تا حد امکان مصرف شیرینی و به‌ویژه شیرینی خامه‌ای و انواع آجیل و مواد شور را به حداقل برسانید.

اگر از طرفداران آجیل و دانه‌های خوراکی هستید، بدانید روزانه خوردن ۲۵گرم از این دانه‌های خوراکی خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، چاقی شکمی و دیابت، قند و فشارخون بالا را کاهش می‌دهد که همه اینها از عوامل پیش‌زمینه برای بروز بیماری‌های قلبی و عروقی محسوب می‌شود.

مصرف آجیل و دانه‌های خوراکی در ترشح مقادیر بالای هورمون سروتونین نقش دارد که باعث کاهش اشتها می‌شود و نیز اثر مؤثری که در کاهش کلسترول بدخون دارند در کاهش بیماری‌های قلبی و افزایش سلامت قلب مؤثر است اما به خاطر داشته باشید همین دانه‌های خوراکی بسیار مفید و مغذی، کالری بسیار بالایی دارند و می‌توانند شما را مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها کنند که در صدر آنها چاقی است؛ بیماری‌ای که به خودی خود، فهرستی از بیماری‌ها را به‌دنبال می‌آورد.

علاوه بر این اگر شوری آجیل را هم حساب کنیم، گزینه‌ای بسیار مضر برای مبتلایان به فشارخون بالا به‌شمار می‌رود که ممکن است بالا و پایین‌شدن فشارخون، خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد.
کاکائو و نوشیدنی‌ های کافئینی در حد اعتدال

کاکائو از مواد مفید و مؤثر برای سلامت بدن به‌شمار می‌رود و طبق مطالعات پزشکی صورت‌گرفته ممکن است احتمال بروز سکته‌های مغزی و تنگی عروق خونی و حتی فشارخون را کاهش دهد حتی کاکائوی تلخ در کاهش کلسترول خون مؤثر است اما با توجه به این که در ترکیب کاکائو از مواد قندی زیادی استفاده شده علاوه بر نامنظمی‌های ضربان قلب ممکن است باعث چاقی و اضافه‌وزن و نیز ابتلا به دیابت نوع۲ شود.

در نتیجه مصرف زیاد آن را توصیه نمی‌کنیم. علاوه بر این در مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه، نسکافه و چای به‌ویژه چای پررنگ و کهنه‌دم زیاده‌روی نکنید زیرا ممکن است باعث افزایش ضربان قلب‌شده و نامنظمی‌های ضربان قلب از جمله افزایش یا کاهش ضربان را ایجاد کنند.
با تجهیزات ایمنی به سفر بروید

درست است که با توجه به تداوم وضعیت همه‌گیری کووید ۱۹ در کشور ستاد ملی کرونا سفر به شهرهای قرمز و نارنجی را محدود کرده اما امکان سفر به شهرهای سالم‌تر همچنان در حد محدود برقرار است و خانواده‌ها می‌توانند با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مسافرت بروند.

در بحث سفرهای نوروزی برای بیماران قلبی و عروقی این موضوع اهمیت بالایی پیدا می‌کند که این گروه از بیماران حتما باید داروهای مصرفی خود را همراه داشته باشند تا در صورت بروز مشکل احتمالی بتوانند با مصرف دارو خطر را رفع کنند.

تا حد امکان غذای سالم و مطابق با شرایط بیماری خود را در خانه آماده کنید و تا جای ممکن از مصرف غذاهای بین‌راهی که از سلامت آنها هم اطمینان کامل ندارید، خودداری کنید.

در طول سفر معمولا الگوی خواب دچار تغییر و تحولاتی می‌شود که ممکن است برای بیماران قلبی مضر باشد؛ بنابراین تا حد امکان از بی‌خوابی و کم‌خوابی و خستگی مفرط پرهیز کنید. در صورت امکان اگر با خودروی شخصی مسافرت می‌کنید، هرگز ساعت‌های طولانی پشت فرمان ننشینید و در طول مسیر حتما استراحت کنید تا ماهیچه‌هایتان تحرک داشته باشند و گردش‌خون در بدنتان برقرار شود. این کار به کاهش ایجاد لخته‌های خونی در اندام تحتانی کمک می‌کند.

اگر در کنار بیماری قلبی از مشکلات ریوی و تنفسی هم رنج می‌برید به‌خاطر داشته باشید از سفر به مناطق کوهستانی به دلیل کاهش اکسیژن خودداری کنید. برای این گروه از بیماران، سفر به سواحل دریا که اکسیژن مطلوب‌تری دارد، گزینه بهتری است.

معمولا سفرهای هوایی برای بیماران قلبی و عروقی محدودیت‌هایی را در پی دارد. شما هم اگر قصد مسافرت با هواپیما را دارید حتما پیش از سفر شرایط بیماری‌تان را با پزشکتان درمیان بگذارید و از او اجازه سفر بگیرید تا در طول مسافرت دچار مشکل جدی نشوید.

ندا اظهری - سلامت / روزنامه جام جم

۱۳۹۹/۱۲/۲۹

اخبار مرتبط