هیچ كس از گرانی خوشش نمی‌آید

با این وضع دستمزد‌ها و گرانی‌ها سال آینده نمی‌توان سریال تولید كرد

عکس خبري -با اين وضع دستمزد‌ها و گراني‌ها سال آينده نمي‌توان سريال توليد کرد

اكبر تحویلیان تهیه‌كننده تلویزیون با انتقاد از وضعیت گرانی‌ها در عرصه سریال سازی سال پیش رو را سال سخت در تولید محصولات فرهنگی فیلم و سریال عنوان كرد.

به گزارش نما اکبر تحویلیان تهیه‌کننده سریال نوروز رنگی که ایام نوروز از شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رود با اشاره به تولید سریال در شرایط کرونا گفت: خوشبختانه به غیر از یک مقطع ۱۵ روزه که به دلیل ابتلای یکی از اعضا مجبور شدیم کار را تعطیل کنیم دیگر مشکلی از بابت ضبط سریال نداشتیم. در طول فیلمبرداری تیم‌های پزشکی در کنار کار بودند و از طرفی شهر مشهد و مردم مشهد نیز خیلی همراه بودند و کمک‌های زیادی در جهت آسانتر شدن شرایط فیلمبرداری کردند.
وی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید سریال گفت: ما ابتدای فیلمبرداری بلیت هواپیما به سمت مشهد را ۱۹۵ هزار تومان می‌خریدیم که در روز‌های پایانی کار این رقم به ۸۵۰ هزار تومان رسید. این یک نمونه از افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها است که گریبان گروه را گرفت و چهار برابر فقط در قیمت بلیت خودش را نشان داد. هر چند سازمان سعی کرد در تولید کار همراهی زیادی انجام دهد، اما این مشکلات و هزینه‌های پیش‌بینی نشده باعث شد سختی‌های تولید سریال به مراتب بیشتر از گذشته باشد.
وی با انتقاد از وضعیت گرانی‌ها در کشور گفت: به تازگی مجلس طرحی را مصوب کرده است که از محل افزایش قیمت اینترنت مبلغی به صدا و سیما داده شود. من اساسا با هر نوع گرانی‌ای در کشور مخالفم. همین گرانی‌ها است که اجازه و فرصت رشد را نمی‌دهد. اینکه برای مهار تورم هر ساله شاهد افزایش حقوق هستیم و از طرفی برای اینکه این هزینه‌ها کنترل شود قیمت حامل‌های انرژی رشد پیدا می‌کند اصلا مطلوب هیچ‌کس نیست. هنر دولت‌ها باید این باشد که ده سال قیمت‌ها را در یک سطح معقول حفظ کنند. نه اینکه در طول یک سال چند بار قیمت یک محصول افزایش پیدا کند. همین موجب می‌شود تولید در کشور دچار وقفه و تعطیلی شود. در همین زمینه سریال سازی بالاخره سازمان صدا و سیما هم تا یکجایی می‌تواند بودجه را تامین کند. وقتی گرانی از حد خودش بگذرد در روند تولیدات هم تاثیر منفی می‌گذارد.
وی با اشاره به تولیدات سریال در نمایش خانگی گفت: این گرانی‌ها روی نمایش خانگی هم تاثیر گذاشته است. پلتفرم‌ها چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارند. چون همه چیز گران شده است. الان ترافیک اینترنت گران است. هیچ کس از گرانی خوشش نمی‌آید. پلتفرم‌ها هم دوست دارند تولیدات ارزان‌تری داشته باشند. ولی وقتی دستمزد بازیگر در عرض یک سال سه برابر می‌شود دیگر کنترل هزینه‌های تولید از دست همه خارج می‌شود. همین می‌شود که صدا و سیما توان جذب بازیگران مطرح را ندارد و نمایش خانگی هم با مشکلاتی روبرو می‌شود.
تحویلیان در ادامه گفت: بالا رفتن نرخ دستمزد‌ها منجر به ایجاد شکاف طبقاتی می‌شود. سازمان صدا و سیما و بخش بازرگانی سازمان هم در این گرانی‌ها بی‌تقصیر نیست. وقتی یک محصول گرانقیمت را تبلیغ می‌کند آن محصول هم هزینه‌هایی که در تبلیغ کرده است را از جیب مصرف‌کننده بیرون می‌کشد. سازمان باید با گرانی مقابله کند و بگوید محصولات گرانقیمت را تبلیغ نمی‌کنیم نه اینکه به این بازار دامن بزند.
اکبر تحویلیان در پایان گفت: سال ۱۴۰۰ برای تولید سریال و فیلم سال سختی خواهد بود. از طرفی سرمایه‌گذاران بدون داشتن دغدغه فرهنگی به این عرصه ورود کردند و از طرف دیگر افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها امکان تولید محصول با کیفیت را گرفته است.

۱۴۰۰/۱/۸

اخبار مرتبط