هر یك از واكسن های كرونا چه عوارضی دارد؟

عکس خبري - هر يك از واكسن هاي كرونا چه عوارضي دارد؟

در حالی كه واكسیناسیون عمومی علیه ویروس كرونا در بسیاری از كشورهای جهان آغاز شده عوارضی از هر یك واكسن ها وجود دارد كه این عوارض از طیف خفیف تا شدید هستند.

به گزارش نما، در روزها و هفته های اخیر اخبار متعددی در رابطه با عوارض خطرناک برخی از واکسن ها در رسانه های مختلف جهان منتشر شده است که لختگی خون و مرگ ناشی از آن مهم ترین به شمار می رود. این عوارض باعث شده تا جمعیت زیادی از مردمان جهان تمایلی به تزریق واکسن کرونا نداشته باشند. هر چند پزشکان تاکید می کنند که این عوارض مهم نیستند و طبیعی تلقی می شوند اما باز هم ترس قابل توجهی در سراسر جهان در تقابل با این واکسن ها به وجود آمده است.

دیلی میل در گزارشی عوارض هر یک از واکسن ها را تشریح کرده است.

*واکسن های فایزر و مدرنا که ساخت کشور آمریکا هستند عوارض متعددی دارند اما بر اساس ارزیابی های انجام شده و نظرسنجی از کسانی که این واکسن را دریافت کرده اند مشخص شده که درد در موضع تزریق، تب و لرز ، سردرد و خستگی مهم ترین عوارض این واکسن ها به شمار می روند.

در رابطه با واکسن آمار بسیار نامعتبر است به حدی که این آمارها از بازه 20 الی 80 درصد از کل تزریق کنندگانی را نشان می دهد که از عوارض واکسن کرونا رنج می برند. گفته می شود عوارض واکسن فایزر یکی دو روز طول می کشد. در میان این عوارض سردرد از همه رایج تر است. برای فایزر حتی عوارض کمیاب و نادری هم ذکر شده است نظیر حالت تهوع, استفراغ و تورم غدد لنفاوی.

برای مدرنا عوارضی در زمینه مشکل در خواب نیز مشاهده شده است. تخمین زده شده که عوارض واکسن مدرنا در 48 ساعت رفع شود.

*در حالی که واکسن جانسون و جانسون هنوز به درستی در بوته نقد قرار نگرفته و به اندازه فایزر در مقیاس گسترده واکسیسناسیون با آن انجام نشده اما یکی از کم عوارض ترین واکسن ها شمرده می شود. با این حال این واکسن آمریکایی هم عوارضی دارد از جمله بدن درد، تب، خستگی و حالت تهوع که در بسیاری از تزریق کنندگان گزارش شده است.

*اکنون وقت یک مقایسه تقریبی است. شوک آلرژیک موسوم به آنافیلاکسیس که واکنش آلرژیک خطرناک و مرگ آوری است در برخی از تزریق کنندگان واکسن های فایزر و مدرنا گزارش شده این در حالی است که این شوک خطرناک هنوز در تزریق کنندگان واکسن جانسون و جانسون گزارش نشده.

*یک عارضه نادر در واکسن مدرنا نیز مشاهده شده است. این عارضه که باعث خارش و متورم شدن پوست افراد می شود تا امروز در هیچ واکسن دیگری به غیر از مدرنا مشاهده نشده است.

محققان به این نتیجه رسیده اند که عوارض واکسن کرونا بیشتر در افراد جوان مشاهده می شود چون سیستم ایمنی قوی تری دارند.

*نکته دیگری که محققان در رابطه با عوارض انواع واکسن متوجه شده اند این است که اصولا زنان بیشتر از مردان از عوارض بعد از ترزیق واکسن رنج می برند که در نتیجه ترکیب فاکتورهای بیولوژیکی و رفتاری است. محققان می گویند عوارض ناشی از انواع واکسن ها نگران کننده نیست و در اکثر موارد فقط نشانگر این است که سیستم ایمنی بدن در حال واکنش دادن به یک اتفاق است.

سوالی که در پایان به وجود می آید این است که با وجود همه این عوارض ها باید واکسن تزریق شود یا خیر؟ پاسخ به این سوال بله است. در هر جایی که زندگی می کند به محض اینکه هر یک از انواع واکسن کرونا در دسترس شما قرار گرفت آن را بزنید.

منبع: دیلی میل / مترجم:هیلدا حسینی خواه

۱۴۰۰/۱/۱۶

اخبار مرتبط