الهویردی دهقانی در گفتگو با نما:

سودهای بانكی از موانع تحقق شعار سال است

عکس خبري -سودهاي بانکي از موانع تحقق شعار سال است

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: تسهیلاتی كه بانك ها با سود 18 درصد ارائه می‌دهند، خود به یكی از موانع تحقق شعار سال تبدیل شده است.



الهویردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما با اشاره به ضرورت توجه به شعار سال گفت: برای اینکه شعار سال تحقق یابد، ضروری است که قوانین زائد و دست و پاگیر حذف شوند و همچنین لازم است که ریاست مجلس تدابیری را بیاندیشد تا با تشکیل کارگروهی قوانینی دست و پاگیر هم پالایش شوند و هم اگر لازم شد بسترهای اصلاح و تصویب قوانین نیز فراهم شود.

وی افزود: تولید ملی کشور نیازمند؛ حمایت عملی، حمایت مادی و سیاستگذاری راهبردی است و بدون در نظر گرفتن این سه اصل نمی توان انتظار داشت که از تولیدکنندگان پشتیبانی شود و نیز موانع پیش روی آنها برداشته شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نقش قوه قضائیه را در مانع زدایی ها مهم و ضروری توصیف کرد و در این رابطه گفت: طی سال های گذشته یک سری اقدامات خوبی از سوی قوه قضائیه برای حمایت از تولیدکنندگان صورت گرفته است و این اقدامات مثبت در دوره آیت الله رئیسی افزایش هم یافته است. مثلاً فعالیت یک کارخانه تولیدی که به خاطر بدهی و اقساط معوق، متوقف شده بود، قوه قضائیه با برخی تدابیر و مثبت اندیشی ها، مانع تعطیلی این واحدهای تولیدی شده است؛ واحدهایی که میلیون ها یا میلیاردها تومان صرف راه اندازی آن شده است.

دهقانی نظارت بر روند خصوصی سازی را یکی دیگر از ضروریاتی عنوان کرد که در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها باید به آن توجه کرد و در این خصوص خاطرنشان کرد: در دوران دولت سازندگی هرچند اصل قضیه خصوصی سازی صحیح بود اما دولت سازندگی برعکس عمل کرد و با عملکرد ضعیف در کارخانه های تولیدی بعضاً بسته شد؛ زیرا کارخانه هایی که دولتی بود را با قیمت بسیار پایین به افراد خاص واگذار کردند که اصلاً این افراد اهلیت و توان مدیریتی نداشتند و بسیاری از این کارخانه ها به این شکل به یغما برده شدند، تعطیل شدند و زیر بار بدهی های سنگین قرار گرفتند و نیز از مدار تولید حذف و به ابزاری برای دلالی تبدیل شدند.

وی درباره تأمین منابع مادی شرکت ها و واحدهای تولیدی در سال 1400 گفت:

تأمین منابع مالی شرکت ها برای پیشبرد پروژه های اقتصادی یکی از نیازهای اصلی است؛ لذا بورس می توانست محل خوبی برای تأمین این منابع باشد، اما متأسفانه کاری کردند که شاید دهه ها طول بکشد که دوباره اعتماد عمومی نسبت به بورس جلب شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نوع نظام بانکی کشور را یکی از موانع رشد تولید ملی عنوان کرد و بیان داشت: در هیچ کشوری هیچ بانکی 18 درصد سود از کارخانجات و واحدهای تولیدی دریافت نمی کند اما در ایران بانک ها چنین سودی را از تولیدکنندگان دریافت می کنند؛ در صورتی که حداکثر باید 2 تا 4 درصد سود تسهیلات را تولیدکنندگان دریافت کنند. ما شاهد این هستیم که در بلاد کفر تسهیلات قرض الحسنه به تولیدکنندگان اختصاص داده می‌شود، اما در ایران از این اصل غفلت شده است.

۱۴۰۰/۱/۱۸

اخبار مرتبط