تمثیل زیبای رهبر انقلاب درباره استخر وجود هر انسان؛

بهترین كار در ماه مبارك كدام است؟

عکس خبري -بهترين کار در ماه مبارک کدام است؟

پیامبر می‌فرمایند كه بندگان خدا اول به فكر اصلاح ترك‌های رفتاری تان باشید و صد البته در كنار آن به انجام اعمال پر فضیلت در این ایام مبادرت كنید.

در آستانه ماه مبارک رمضان اگر کسی قصد ورود با برنامه و هدف و بهره وری صحیح از این ایام و لیالی داشته باشد ناگزیر است که پای سخن ائمه طاهرین بنشیند. بهترین منبع برای این منظور خطبه ارزشمند شعبانیه است. کلامی که امام رضا (ع) از پدرانش و آنها از امیرالمومنین (ع) و ایشان نیز از پیامبر خدا نقل کرده‌اند.

در این خطبه به رعایت حال زیردستان و نیازمندان، کنترل چشم و گوش و زبان، تلاوت قرآن و صلوات و یاد قیامت دعوت کرده است.

تعبیر معروف «رمضان ماه میهمانی خدا» و «خواب روزه‌دار عبادت است.» با استفاده از مضامین این خطبه گفته شده است. پیامبر(ص) در انتهای خطبه، در پاسخ به سؤال امام علی(ع)، دوری از گناه را برترین عمل در ماه رمضان معرفی کرد و از شهادت وی در این ماه خبر داد. در این مجال به بیان نکاتی از این کلام گرانبها می‌پردازیم.



مهمان و میهمانی عجیب


خطبه با این کلام آغاز می‌شود: «أيها الناس انه قد اقبل اليكم شهر لله بالبركة و الرحمة و المغفرة شهر هو عندالله افضل الشهور و ايامه افضل الايام و لياليه افضل الليالى و ساعاته افضل الساعات هو شهر دعيتم فيه الى ضيافة الله...»

حضرت ماه مبارک را به شخصی تشبیه نموده که با سوغاتی ارزشمند به سوی ما می آید و ما باید خانه جسم و دل مان را برای پذیرایی از چنین کسی مهیا کنیم. او با برکت، رحمت و مغفرت آمده و ماه را نیز همراه خود به میهمانی بزرگی می‌برد که تمامی ساعات شب و روز آن و حتی زمان استراحت برایمان همراه با سود فراوان است!



کدام عمل بالاتر است؟


در قسمتی از این خطبه ارزشمند امام علی (ع) می پرسند: «ما أفضَلُ الأَعمالِ فی هذا الشَّهرِ؟ فَقالَ: «یا أبَا الحَسَنِ، أفضَلُ الأَعمالِ فی هذَا الشَّهرِ الوَرَعُ عَن مَحارِمِ اللّه عز و جل» پیامبر در پاسخ مولای متقیان، برترینِ کارها در این ماه را پرهیز از حرام هاى الهى دانستند.

عجیب است که بین این همه اعمال که در کتب مختلف بیان شده پیامبر افضل اعمال را ورع بر می شمرند. اما علت چیست؟


تمثیل زیبای مقام معظم رهبری درباره ورع

مقام معظم رهبری در شرح روایاتی که ابتدای جلسات درس خارج فقه بیان می‌فرمودند چندین بار به ذکر یک مثال بسیار زیبا و مهم مبادرت نمودند. ایشان می‌فرمودند فرض کنید استخر بزرگی که توسط یک لوله پر فشار درون آن آب ریخته می‌شود ولی از آن طرف دیواره های استخر پر از ترک و سوراخ است، نتیجه چه می‌شود!؟ با وجود حجم زیاد آب ورودی اما استخر هرگز پر نمی‌شود. حال اگر ابتدا ترک و سوراخ های دیوار را ترمیم کردیم و بعد با یک شیلنگ معمولی آب درون آن بریزیم بعد از مدت کوتاهی استخر پر می‌شود. معظم له می‌فرمودند آن ترک ها گناهان انسانند که اگر اصلاح نشوند هر چقدر هم با اعمال پر ثواب درون استخر وجودت بریزی هرگز پیشرفت نمی‌کنی!

گرنه موش دزد در انبان ماست

گندم اعمال چل ساله کجاست!؟

اول ای جان دفع شر موش کن

بعد از آن درجمع گندم جوش کن (مولوی)

ورع چونان کشتی ای است که برای نجات جان های گرفتار در گرداب گناه و معصیت آمده و اگر کسی نتواند سوار بر آن شود هرگز به ساحل نجات نخواهد رسید.

در حقیقت پیامبر می‌فرمایند که بندگان خدا اول به فکر اصلاح ترک‌های رفتاری تان باشید و صد البته در کنار آن به انجام اعمال پر فضیلت در این ایام مبادرت کنید.

۱۴۰۰/۱/۲۶

اخبار مرتبط