وقتی كیفیت فدای دلالی نمی‌شود

فریدون حسن




آن‌ها که شنبه شب فینال لیگ برتر بسکتبال ایران را به تماشا نشستند شاهد یک بازی هیجان‌انگیز و یک رقابت پرشور و حساس بودند. دیداری که چیزی کمتر از رقابت‌های بسکتبال حرفه‌ای امریکا نداشت و نتیجه ۱۱۰ بر ۱۰۳ پایان آن، مؤید این ادعاست.

دیدار شهرداری گرگان و مهرام تهران بازی ستاره‌ها بود، از مهدی کامرانی و صمد نیکخواه‌بهرامی گرفته تا جمشیدی و روزبه ارغوان ستاره‌هایی که شنبه شب هرچه در توان داشتند چه در کنار زمین و چه در داخل آن به کار گرفتند تا پیروزی را برای تیم‌شان به ارمغان آورند، اما صرف‌نظر از حضور این نام‌های بزرگ و تأثیرگذار در ترکیب دو تیم باید به چهره‌های خارجی دو تیم هم اشاره کرد. شنبه شب، شب پری پتی، بازیکن امریکایی شهرداری گرگان بود، با آن پرتاب سه امتیازی آخر بازی‌اش که شهرداری را به بازی برگرداند. همان بازیکنی که با هنرنمایی خود در طول مسابقه فینال و فصلی که پشت سر گذاشت، یکی از ارکان اصلی قهرمانی شهرداری گرگان بود.

در کنار او بازیکنان خارجی دیگری هم بودند که از کیفیت بالایی برخوردار هستند. مهرام هم در ترکیب خود بازیکنان باکیفیت خارجی خوبی داشت، به بقیه تیم‌های لیگ بسکتبال هم که نگاه کنیم متوجه می‌شویم خیلی از تیم‌ها با انتخاب درست بازیکنان باکیفیت خارجی عملکرد موفقیت‌آمیز و راندمان بالایی را نشان دادند که برای نمونه می‌توان به شیمیدر اشاره کرد.

این تیم‌ها را نام بردیم تا به این نکته برسیم که اگر در جذب بازیکن خارجی نظارت درست باشد و پای دلالی در میان نباشد، آن وقت هم می‌توان امید به کسب نتیجه داشت و هم اینکه کیفیت و سطح رقابت‌های باشگاهی را بالا برد. رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال از این منظر می‌تواند الگوی مناسبی برای بقیه لیگ‌های ورزشی کشور، به خصوص لیگ مثلاً حرفه‌ای فوتبال باشد. لیگی که تا پیش از ممنوع شدن جذب بازیکن و مربی خارجی در لیگ برتر شاهد بودیم که با لابی‌های پشت پرده و دلالی‌های کلان در آن هر ساله بازیکنان درجه چندم و بی‌کیفیت خارجی با رقم قرارداد‌های هنگفت می‌آیند و بدون کوچک‌ترین فایده‌ای بعد از مدتی کوتاه می‌روند و بدهی پشت بدهی برای فوتبال به بار می‌آورند و با شکایت به فیفا پس از نگرفتن پول‌شان، تیم‌های ایرانی را با محرومیت روبه‌رو می‌کنند.

به‌طور حتم درخشش بازیکن خارجی شهرداری گرگان در دیدار فینال مقابل چشم همه قرار گرفته و فضای مجازی پر شده از پرتاب فوق‌العاده او که تیمش را از شکست نجات داد و پایه‌گذار پیروزی نهایی شد، اما علاقه‌مندان به بسکتبال که از ابتدای لیگ پیگیر بازی‌ها بودند خوب می‌دانند که درخشش پتی و دیگر خارجی‌های لیگ بسکتبال منوط به این تک‌بازی نبوده و آن‌ها با عملکرد فوق‌العاده خود باعث شدند بازیکنان مطرح کشورمان هم با تلاش بیشتر سطح بازی خود را بالا ببرند. درخشش صمد نیکخواه‌بهرامی در ترکیب مهرام، آن هم در حالی که واپسین سال‌های بازی خود را می‌گذراند بدون تردید بی‌تأثیر از حضور بازیکنان توانمند خارجی نیست، چون وقتی عرصه رقابت داغ شود برای عقب نماندن باید تلاش کرد و این نکته را می‌توان در تلاش بقیه بازیکنان و حتی بازیکنان خارجی هم دید.

این شور و اشتیاق در نهایت به تیم ملی منتقل می‌شود و آنجا شاهد هنرنمایی بازیکنانمان خواهیم بود. بازیکنانی که از دل یک لیگ پربار و سطح بالا بیرون می‌آیند و می‌توانند حتی با بزرگان بسکتبال دنیا رقابت کنند. این ثمره انتخاب درست است، انتخابی که حتماً در آن دلایل فنی بر زد و بند‌ها و دلالی‌ها می‌چربد تا بازیکنی به بسکتبال ایران وارد شود که برای کل بسکتبال مثمرثمر باشد. این اتفاق خوب و مهم می‌تواند در رشته‌های دیگر و لیگ‌های دیگر هم رخ دهد تا ورزش کشور هرچه بیشتر با ورزش روز دنیا تعامل پیدا کند. لیگ برتر بسکتبال و نوع جذب بازیکن باکیفیت و تراز بالا در آن باید مورد توجه بقیه قرار گیرد تا لذت بردن از تماشای یک رقابت ورزشی تنها محدود و معدود به آنچه شنبه شب در لیگ بسکتبال دیدیم، نشود.

۱۴۰۰/۲/۶

اخبار مرتبط