بورس سپر تورم می‌شود؟

عکس خبري -بورس سپر تورم مي‌شود؟

كارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه مناسب‌ترین راه هدایت سیل عظیم نقدینگی و بهترین سپر تورمی برای اقتصاد كشور است.

به گزارش نما، علیرضا تاجبر کارشناس بازار سرمایه با اشاره به داغ شدن هشتگ سپر تورمی، اظهار کرد: بزرگترین مشکل اقتصادی کشور تورم است و علت تورم نیز حجم بالای نقدینگی است که به صورت تصاعدی در حال افزایش است و آن نیز صرفا به دلیل چاپ پول است. در حال حاضر حجم نقدینگی به آهستگی به ۴ هزار میلیارد تومان می‌رسد و این یک رقم عجیب است و اقتصاد ما نسبت به سایر کشورهای دنیا بی نظیر است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: این نقدینگی اگر به درستی هدایت نشود و به سمت سفته بازی و خرید کالا برود، قطع به یقین تورم زا خواهد بود. اگر بخشی از این نقدینگی وارد بازار مسکن یا کالا شود، در این بازارها شاهد تورم بیشتر از وضعیت فعلی خواهیم بود.

تاجبر گفت: باید در ابتدای امر علت نقدینگی اصلاح شود؛ این موضوع نیز با اصلاح نرخ بهره بانکی و خودداری از چاپ پول صورت می‌پذیرد. این نقدینگی با فرض آنکه رشد پیدا نکند، باید هدایت کرد و بهترین حالت هدایت به سمت تولید است، و بورس مناسب‌ترین مجرای انتقال نقدینگی به سمت تولید است.

او در ادامه توضیح داد: براین اساس شرکت‌هایی که تجربه قبلی در تولید دارند با طرح توسعه، افزایش تولید را رقم می‌زنند و برای این کار نیازمند نقدینگی هستند و این نقدینگی از بازار سرمایه تامین می‌شود، بنابراین هدایت نقدینگی از مجرای بورس از طریق افزایش سرمایه و راه‌های تامین مالی در بازار سرمایه پیش بینی شده است.

به گفته تاجبر بازار سرمایه مناسب‌ترین راه هدایت سیل عظیم نقدینگی و بهترین سپر تورمی برای اقتصاد کشور است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان بیان کرد: تمام حاشیه‌هایی که در حال حاضر ایجاد شده است بر اساس همین موارد است. در کشور ما تورم مورد انتظار زیادی وجود دارد و حجم نقدینگی بسیار بالا است و از نظر من تنها مجرای کنترل این نقدینگی و جلوگیری از تورم هدایت این نقدینگی به سمت بازار سرمایه با هدف تامین مالی شرکت‌هاست.


منبع: باشگاه خبرنگاران

۱۴۰۰/۲/۱۳

اخبار مرتبط