یادكردی از شهید مدافع حرم جواد‌الله كرم به مناسبت ۱۹ اردیبهشت سالروز شهادتش

پیشكسوت جبهه دفاع از حرم فرمانده‌ای بی‌ادعا بود

عکس خبري -پيشکسوت جبهه دفاع از حرم فرمانده‌اي بي‌ادعا بود

شهید الله كرم متولد دوم تیرماه ۱۳۶۰ در محله مهرآباد جنوبی تهران بود. در یك خانواده جنوب شهری و مذهبی كه نان حلال حرف اول را در تأمین معاش‌شان می‌زد. مادر شهید از پدر شهید نقل می‌كرد كه «همیشه توصیه داشت با وضو به جواد شیر بدهم.»

غلامحسین بهبودی- شهید جواد الله کرم از شهدای شاخص نیروی قدس سپاه است که ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ در جبهه دفاع از حرم به شهادت رسید. وی که متولد سال ۶۰ در جنوب شهر تهران بود، زمان شهادت دو فرزند خردسال داشت، یادکردی از این شهید والامقام را به مناسبت سالروز شهادتش پیش رو دارید.


دیدار با خانواده الله کرم

آبان سال ۹۵، مدت زیادی از شهادت آقا جواد نگذشته بود که به همراه جمعی از دوستان، به منزل پدری شهید رفتیم. خانواده الله کرم به همراه عروس خانواده (همسر شهید) و دو فرزندش جمع بودند. دیدن فرزندان خردسال آقا جواد (علی‌اکبر و زهرا) تصویری آشنا بود که آن روز‌ها در دیدار با خانواده شهدای مدافع حرم بسیار می‌دیدیم؛ پدرانی که از فرزندان کوچک خود می‌گذشتند تا کیلومتر‌ها دورتر از میهن‌شان، مقابل دشمنی ایستادگی کنند که اگر فرصت می‌یافت، جنگ را به داخل ایران اسلامی می‌کشاند.



متولد جنوب شهر

شهید الله کرم متولد دوم تیرماه ۱۳۶۰ در محله مهرآباد جنوبی تهران بود. در یک خانواده جنوب شهری و مذهبی که نان حلال حرف اول را در تأمین معاش‌شان می‌زد. مادر شهید از پدر شهید نقل می‌کرد که «همیشه توصیه داشت با وضو به جواد شیر بدهم.»


زمانی که به منزل پدری شهید الله کرم رفته بودیم، مادرش را زنی مؤمنه و با آرامش قلبی خاصی یافتیم که با وجود گذشت تنها چند ماه از شهادت فرزندش، با طمأنینه و خوش‌رویی به سؤالات‌مان پاسخ می‌داد. یادم است مادر شهید می‌گفت: «من چهار پسر و سه دختر دارم. آقا جواد ششمین فرزندم بود. از همان بچگی آرام، پرکار و منضبط بود. مدرسه که می‌رفت، ساعت هفت صبح باید پایش را از پله اول به پله دوم خانه‌مان می‌گذاشت. آنقدر که در کارش نظم و انضباط داشت. اخلاق و وقار و تواضع آقا جواد مثال‌زدنی بود. اگر کاری برای آدم انجام می‌داد، باز کلمه ببخشید از زبانش نمی‌افتاد.»


مادر همچنین می‌گفت: «آقا جواد خودش راهش را انتخاب کرد. من و پدر شهید سعی کردیم به او راه درست را نشان دهیم، وقتی بد و خوب را شناخت، بعد از آن خودش مسیر زندگی‌اش را انتخاب و طی کرد و نهایت این انتخاب درست، شهادت در دفاع از حرم بود.»


پیشکسوت جبهه دفاع از حرم

شهید الله کرم از اولین رزمنده‌های جبهه دفاع از حرم بود که سابقه جهاد را در این میدان از سال ۱۳۹۰ در پرونده جهادی‌اش داشت. او به دلیل حضور در نیروی قدس سپاه، از سال‌ها پیش مرتب به مأموریت‌های برون‌مرزی می‌رفت. آنطور که همسر شهید می‌گفت، زندگی آن‌ها با مأموریت‌های گاه و بی‌گاه آقا جواد مأنوس شده بود. شهید الله کرم حتی در مقطعی که جنگ در سوریه اوج گرفته بود، خانواده‌اش را به آنجا برده بود. چنانچه همسر شهید خاطرات جالبی از حضور در سوریه جنگ زده داشت. همسر شهید می‌گفت: «ایشان چند وقت یک‌بار مأموریت می‌رفت. یک نمونه‌اش در سال ۹۰ بود که می‌خواستیم برای پسرمان علی‌اکبر جشن تولد بگیریم، ۷۰ روز مأموریت رفت و بعد از تولد یکسالگی‌اش برگشت. یا از دی ماه ۹۲ تا دی ماه ۹۳ یک سال کامل در سوریه بود و هر‌از‌گاهی من و بچه‌ها پیشش می‌رفتیم.»



بازگشت پس از ۴ سال

زمانی که ما در خانه پدری آقا جواد مهمان خانواده‌اش بودیم، پیکر شهید هنوز بازنگشته بود. او نیز از شهدای ماجرای عهد‌شکنی تروریست‌ها در خانطومان بود که ناجوانمردانه آتش‌بس را شکستند و با حمله به خطوط رزمنده‌ها، باعث غافلگیری و عقب‌نشینی نیرو‌های خودی شدند. به این ترتیب پیکر تعدادی از شهدا مثل شهید جواد الله کرم در خانطومان جا ماند. چهار سال پس از دیدار ما با خانواده شهید، در خرداد ماه ۱۳۹۹، خبر رسید پیکر آقا جواد تفحص و شناسایی شده است. شهید الله کرم، فرمانده توانمندی بود که پنج سال در جبهه دفاع از حرم جنگید و چهار سال نیز پیکرش در همان مناطق گمنام ماند. به دلیل شیوع بیماری کرونا، تشییع پیکر این فرمانده جبهه مقاومت اسلامی آنطور که باید پرشور برگزار نشد، اما گمنامی و جهاد در عین بی‌ادعایی، راه و رسمی بود که جواد الله کرم از زمان حضور در نیروی قدس سپاه برگزیده بود.

منبع: روزنامه جوان

۱۴۰۰/۲/۱۹

اخبار مرتبط