'با آیت‌الله هاشمی هماهنگیم'

دبیركل حزب كارگزاران با تأكید بر اینكه این حزب در حال حاضر هیچ فعالیتی راجع به انتخابات نداشته، گفت: اگر حزب كارگزاران بخواهد در انتخابات فعال باشد حتماً با آیت‌الله هاشمی هماهنگ می‌شود.

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران به بیان اظهارنظرهای خود راجع به انتخابات ریاست‌جمهوری آتی پرداخته است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، البته آقای کرباسچی بخشی از سوالات را با پاسخ‌های کلی گذراند. آنچه از کلام آقای کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران برمی‌آید نشان از آن دارد که ایشان معتقد است کلام شخصیت‌ها را باید حتی‌الامکان مستقیماً شنیده باشد تا بتواند درباره آنها اظهانظر کند. آقای کرباسچی معتقد است که سخنان شخصیت‌ها بعضاً در رسانه‌ها نادرست منعکس می‌شود و نمی‌شود درباره آنها اظهارنظر کرد. وی می‌گوید که با توجه به اینکه عهده‌دار دبیرکلی حزب کارگزاران است، مواضع وی مواضع شخصی تلقی نمی‌شود لذا نمی‌تواند به راحتی هر نظری را عنوان کند.

آنچه در ذیل می‌آید، مشروح گفت‌ و شنود خبرنگار خبرگزاری تسنیم با آقای غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی است.

محمدرضا عارف اخیرا اعلام کرده اگر در انتخابات حضور پیدا کنم با اجماع می آیم از سوی دیگر بسیاری از اصلاح طلبان در بیانیه وموضع گیری های خود می گویند سید محمد خاتمی کاندید اصلی جریان اصلاحات است شما تا چقدر این سخنان را واقع بینانه می دانید؟

غلامحسن کرباسچی: آقای عارف گفته اگر، اما " اگر کاشتم؛سبز نشده". کلمه اگر خیلی معنا دارد و او تا به حال صریح نگفته می آیم.

تحلیل شما از حضور احتمالی محمدرضا عارف یا سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری چیست؟

اینها تحلیل نیست بلکه خبر است. هر وقت این دو بزگوار تشریف آوردند ما هم می گوییم آمدند.

جنابعالی در دل جریان اصلاحات قرار دارید و ممکن است در جلسات و گعده های مختلف بحث هایی در مورد نامزدی آقای عارف و خاتمی شده باشد؟

آدم هر چیزی را که بداند نمی گوید.

در چند وقت اخیر جبهه اصلاح طلبان متشکل از حزب مردمسالاری، حزب آزادی و چند حزب اصلاح طلب دیگر بر نامزدی سید محمد خاتمی در انتخابات تاکید کرده اند و وی را نامزد نهایی جریان اصلاحات دانسته اند از سوی دیگر گروه دیگری از اصلاح طلبان هم محمدرضا عارف را نامزد نهایی می دانند؟

نمی دانم کاندید اصلی یعنی چه؟ گاهی آقای کواکبیان نظر گروه و دسته خود را عنوان می کند و می گوید ما به عنوان مجموعه ای از نیروهای اصلاح طلب اگر بخواهیم نامزدی را انتخاب کنیم آقای " ایکس" را برمی گزینیم اما یک وقتی هم آقای کواکبیان از قول خاتمی یا بنده می گوید سید محمد خاتمی کاندیداست که این دو فرق زیادی با هم دارند.

آقای کواکبیان حق دارد از طرف خودش هر چیزی را بگوید اما اصلاح طلبان باید نامزد نهایی را معرفی کنند نه یک گروه یا حزب

اما در جلسه اخیر جبهه اصلاح طلبان و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم بر نامزدی سید محمد خاتمی تاکید شده است؟

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کجا این حرف را زده است؟ اگر منظورتان از شورای هماهنگی اقای نجفقلی حبیبی است من این خبر را نشنیده ام و نمی توانم اظهار نظر کنم.

نظر جنابعالی بر نامزدی سید محمد خاتمی است یا محمدرضا عارف؟

نظر شخصی خود را نمی توانم مطرح کنم چرا که الان به عنوان دبیرکل حزب کارگزاران و عضوی از جریان اصلاحات مطرح هستم و حرف من به عنوان حرف جریان اصلاحات حساب می شود. اعلام کاندیدا باید از طرف فردی که سمت سخنگویی دارد گفته شود.

حزب کارگزاران هم در مورد نامزدی سید محمد خاتمی تصمیمی نگرفته است؟

تاکنون حزب کارگزاران در مورد نامزدی سید محمد خاتمی تصمیمی را اتخاذ نکرده است.

آیا حزب کارگزاران بنایی برای حضور فعال در انتخابات ریاست جمهوری دارد؟

بستگی به شرایط دارد. حزب کارگزاران در حال حاضر روزنامه و دفتر هم ندارد و معلوم نیست چگونه باید فعالیت کنیم اما اگر اوضاع به گونه‌ای باشد که این مسائل حل و فصل شود امکان فعالیت و حضور حزب کارگزاران در انتخابات وجود دارد.

چه شرایطی برای حضور حزب کارگزاران در انتخابات باید حاکم باشد؟

حزبی که در رابطه با مسائل سیاسی و کاری که می خواهد انجام دهد باید احساس کند که فعالیتش امکان پذیر است؛ اگر اگر امکان پذیر نباشد و فعالیتش به نفع مردم و کشور نباشد یک حزب فعال نخواهد بود.

حزب کارگزاران هم مانند آقای سید محمد خاتمی شروطی مانند آزادی برخی زندانیان برای فعالیت در انتخابات دارد؟

آقای خاتمی گفته اند باید برخی زندانیان آزاد شوند تا در انتخابات شرکت کنیم؟ کی این سخن را گفته اند.

در دیدار انجمن اسلامی دانشگاه تهران؟

من در آن دیدار نبوده ام و این حرف را نشنیده ام.

در ماه اخیر برخی به دنبال دعوت از آیت الله هاشمی رفسنجانی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری بوده اند. آیا حزب کارگزاران نیز در شرایط فعلی نامزدی آقای هاشمی را پیگیری می کند؟

چه کسی به دنبال نامزدی آقای هاشمی است؟

در سایت‌ها نوشته بودند آقای علی مطهری و برخی احزاب خواستار نامزدی هاشمی رفسنجانی شده اند؟

من با علی مطهری و این احزاب ارتباطی ندارم.

شما شرایط سیاسی کشور را مناسب نامزدی آیت الله هاشمی رفسنجانی می دانید؟

منظور شما کدام شرایط است؟ اگر از نظر شرایط سنی تا قانون عوض نشده امکانش وجود داشت اما اگر قانون انتخابات ریاست جمهوری تغییر کند دیگر از نظر شرایط سنی امکانش وجود ندارد.

جنابعالی از نظر شرایط سیاسی چقدر حضور اقای هاشمی را امکان پذیر می دانید؟

اگر کسی بخواهد شرایط سنی را تغییر دهد تا از نظر شرایط سنی امکان حضور فردی وجود نداشته باشد بحث در این رابطه معنایی ندارد و لازم نیست بحث کنیم که آیا امکان حضور آقای هاشمی وجود دارد یا نه تنها هنگانی می توان صحبت کرد که شرایط وجود داشته باشد.

اما نمایندگان بر اساس نظر شورای نگهبان ماده 35 قانون انتخابات و بحث شرط سنی را حذف کرده اند؟


اگر بحث شرط سنی لغو شده آقای هاشمی اگر بخواهد می تواند در انتخابات شرکت کند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تمایلی به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دارد؟

نمی دانم. تاکنون راجع به انتخابات ریاست جمهوری با اقای هاشمی صحبت نکرده ام.

حزب کارگزاران به چه میزان در انتخابات ریاست جمهوری از مشورت های آیت الله هاشمی رفسنجانی استفاده خواهد کرد؟

اگر حزب کارگزاران بخواهد در انتخابات ریاست جمهوری فعال باشد حتما با آقای هاشمی و نظرات ایشان هماهنگ خواهد بود اما در شرایط فعلی حزب کارگزاران فعال نیست.

محمدرضا عارف در چند وقت اخیر در گفتگویی اعلام کرده اگر اصولگرایان از جریان انحرافی اعلام برائت کنند اصلاح طلبان هم از جریان فتنه برائت می کنند؟ ایا این شرط را قابل تحقق می دانید؟

۱۳۹۱/۹/۲۷

اخبار مرتبط