بررسی تولیدات رمضان رسانه ملی در گفتگو با جامعه شناس و پژوهشگر رسانه:

از شبیه ستایش تا برگ برنده زندگی پس از زندگی

عکس خبري -از شبيه ستايش تا برگ برنده زندگي پس از زندگي

سریال های صدا و سیما در رمضان 1400 سبدی از عدم تنوع و تكرار سوژه ها و شعار بود، سبدی كه یادآورمثل هرسال دریغ از سال قبل است و مدیران این رسانه كه نقش فرهنگ سازی جامعه را بر عهده دارد باید نسبت به این مهم از نگاه میلی پرهیز كنند.

لحظه های بعد از افطار ماه رمضان معمولا زمان طلایی برای جذب مخاطب رسانه ملی است، عاطفه باقری جامعه شناس و پژوهشگر رسانه با نگاهی به سریال ها و برنامه های سیما در رمضان 1400 تصریح کرد: سریال های رمضان امسال با محتواهای در ظاهر جامعه پسند به روی آنتن سیما رفت این درحالی بود که با یک نگاه به مضمون سریال ها می توان گفت مثلث عشقی، احضار روح، شخصیت های خودکامه و فحاش و خودبزرگ بین محتوای اصلی و خط پررنگ این سریال ها را تشکیل می دهد.

وی با اشاره به این حقیقت که اگر این سریال ها بازتابی از شرایط اجتماعی جامعه امروز ایران باشد تأکید کرد: اگر این سریال ها آینه ای از جامعه امروز ما باشد؛ بنابراین ما شاهد نوعی زوال در رفتار اجتماعی هستیم، اصولا رسانه، رمان و ادبیات و هنر بیش از آنکه به آنچه هستیم بپردازند باید به آنطور که باید باشیم دقت نظر داشته باشند.



یاور شبیه ستایش

باقری با نگاهی به کاراکترهای سریال یاور گفت: این سریال درست شبیه سه گانه ستایش است و به جای داشتن حرف حساب، با دیالوگ‌های شعاری مخاطب را بعد از چند قسمت خسته و کسل می کند.

این جامعه شناس ضمن نیم نگاهی به سریال احضار و موضوعات معرفتی و آمیختگی فیلم با متافیزیک تصریح کرد: به دلیل رویکرد رسانه ملی به سریال هایی از جنس احضار یا او یک فرشته بود و... شخصیت های داستان مجبور به توجیه علت احضار روح در قالب دیالوگ های شخصیت ها با یکدیگر هستند و قصه بیش از آنکه شکل پیش رونده ای داشته باشد درگیر موضوع توجیه آوردن شده است.

باقری یکی از دلایل اصلی بی کیفیتی سریال های رسانه ملی را متوجه مدیران این مجموعه دانست و گفت: طبیعتا ما در زمینه قصه و درام نقصی نداریم نویسنده، کارگردان و تهیه کنندگان ناگزیرند به سیاست‌گذاری رسانه ای مدیران توجه کنند و مطابق میل آنها قدم بردارند از همین جهت رضایت آنها بر رضایت مخاطب اولویت دارد.

وی به برنامه های گفتگو محور پیش از افطار پرداخت و تأکید کرد: برنامه های گفتگو محور پیش از افطار هم تقریبا با یک سیر همیشگی که می توان آن را بر محور همان برنامه ماه عسل دانست پیش رفت؛ البته در این بین شبکه چهار سیما بدون تبلیغات چشم گیر و عمده و با درنظر گرفتن نیاز مخاطب در این ایام سری دوم زندگی پس از زندگی را روی آنتن برد.



برگه برنده زندگی پس از زندگی


باقری پژوهش محور بودن زندگی پس از زندگی را برگه برنده این برنامه برشمرد و گفت: نگاه دقیق و راستی آزمایی شده به سوژه هایی که تجربه پس از مرگ داشتند برای مخاطب جذاب و دوست داشتنی است. انگشت گذاشتن بر تجربه ای که همه ما به هرحال یک روز آن را تجربه خواهیم کرد و بیان ساده و بی پیرایه در کنار بهرمندی از متخصصین داخلی و خارجی منجر به دوست داشتنی شدن زندگی پس از زندگی شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سریال های صدا و سیما در رمضان 1400 سبدی از عدم تنوع و تکرار سوژه ها و شعار بود، سبدی که یادآورمثل هرسال دریغ از سال قبل است و مدیران این رسانه که نقش فرهنگ سازی جامعه را بر عهده دارد باید نسبت به این مهم از نگاه میلی پرهیز کنند.

۱۴۰۰/۲/۳۰

اخبار مرتبط