مقاصد اصلی آمریكا در سوریه چیست؟

پاسخ این سوال بسیار روشن است و آن را می‌توان از طریق اقدامات واشنگتن درك كرد. كاخ سفید به دنبال تخریب هرچه بیشتر سوریه و از میان بردن ارتش و مهمتر از همه تجزیه سوریه است."

به گزارش نما، ایسنا به نقل از پایگاه خبری فرانتیر پست در گزارشی می‌نویسد: «اخیرا آمریکا با به رسمیت شناختن ائتلاف مخالفان سوری بار دیگر سیاست خصمانه خود را علیه سوریه به نمایش گذاشت و در تلاش است تا این کشور را برای دوران پس از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه آماده کند.

همزمان با این اقدام، آمریکا جبهه النصرة را در لیست گروه‌های ترویستی قرار داد و این در حالی است که این گروه شاخه‌ای از ائتلاف مخالفان سوری است. دولت آمریکا در تلاش است تا هر چه بیشتر به شورشیان میانه‌رو سوریه مشروعیت ببخشد و پس از آن شاهد "سوریه پس از اسد" باشد که کمتر از گذشته در مقابل غرب سنگر بگیرد.

در حالی که این اقدام تلاشی برای متوقف کردن اقدامات افراط‌گرایانه در سوریه محسوب می‌شود، اما به رسمیت شناختن اپوزیسیونی که واقعا نماینده مشروع گروه‌های مخالف در سوریه نیست، سوالاتی را در خصوص مقاصد واقعی آمریکا برمی‌انگیزد. آیا آمریکا واقعا تلاش می‌کند تا سوریه را متحد نگه دارد؟

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا اعلام کرد: ما بارها گفته‌ایم که تا زمانی که رژیم اسد اقدامی برای پایان دادن به بحران انجام ندهد و انتقال قدرت صورت نگیرد، همچنان به حمایت از مخالفان ادامه می‌دهیم.

این مساله سوال دیگری را نیز مطرح می‌کند، مبنی بر اینکه کدام دسته از مخالفان از سوی آمریکا حمایت می‌شوند؟ آنها (آمریکا) انتظار دارند که با ادامه چنین سیاستی به چه نوع انتقال قدرتی دست یابند؟

روسیه واکنش تندی به این تصمیم نشان داد. آلکسی پوشکف، رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه با ابراز نگرانی در این خصوص گفت: به رسمیت شناختن مخالفان سوری به عنوان نمایندگان مشروع مردم سوریه از سوی "دوستان سوریه" تلاش‌ها برای یافتن راه‌حل سیاسی را از میان می‌برد. در این صورت تنها گزینه موجود جنگ است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد: این گام آمریکا به معنای مانع‌تراشی در مسیر انتقال نرم قدرت در سوریه است. این‌گونه به نظر می‌رسد که آمریکا با به رسمیت شناختن مخالفان سوری قصد دارد تا تمام تلاش خود را برای پیروزی مسلحانه علیه اسد انجام دهد.

با این حال بهترین گزینه برای سازش سیاسی در سوریه در 30 ژوئن 2012 در ژنو بود که اگر گروه اقدام برای سوریه نشستی را برگزار کرد. از آن زمان به بعد، آمریکا نقش کمرنگ‌تری را در سوریه ایفا کرد. آنچه آمریکا تاکنون متوجه نشده است این است که اگرچه ادامه سیاست کنونی ممکن است به سقوط اسد بیانجامد، اما نمی‌تواند به خشونت و درگیری‌ در این کشور پایان دهد و این جز با سازش سیاسی ممکن نخواهد بود.

روس‌ها در مقایسه با آمریکایی‌ها همچنان موضعی منطقی‌تر نسبت به سوریه دارند و هم‌زمان از وحدت سوریه و انتقال سیاسی و صلح‌آمیز قدرت حمایت می‌کنند.

میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز در اظهارات اخیر خود گفت: به‌رغم تمام این مسائل، مسکو به اجرای بیانیه ژنو و حل صلح‌آمیز مناقشه سوریه ادامه می‌دهد.

دولت روسیه همچنین ابراز تمایل کرده است تا بخش‌هایی از توافقنامه ژنو را تغییر دهد و آن را در راستای تمایلات آمریکا به جریان بیاندازد. نشست ژنو میان اخضر الابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه، میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه و ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا صورت گرفت که از آن به عنوان نشستی "سازنده" یاد شد، اما اقدام اخیر آمریکا تردیدهایی را در میان روسیه و متحدان آن از جمله چین به وجود آورده است که آیا واقعا قصد آمریکا پایان دادن به بحران سوریه است یا خیر.»

۱۳۹۱/۹/۲۸

اخبار مرتبط