اختصاصی نما:

رهنمودهای انتخاباتی رهبر كبیر انقلاب اسلامی

عکس خبري -رهنمودهاي انتخاباتي رهبر کبير انقلاب اسلامي

بررسی بیانات رهبر كبیر انقلاب اسلامی درباره انتخابات، شاخص‌هایی را رهنمون می‌شود كه می‌تواند راهگشای مردم و مسئولان نظام برای برگزاری هرچه باشكوه‌تر و سالم‌تر انتخابات باشد.


مصطفی پاکی- انتخابات به عنوان یکی از عرصه های مهم مشارکت سیاسی مردم در سرنوشت خود، از ابتدای پیدایش انقلاب اسلامی تا به امروز توانسته است رابطه ی متقابل میان مردم و نظام اسلامی را برای جهانیان به نمایش در بیاورد، با پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن ماه سال 1357 و پایان یافتن حکومت استبدادی که انتخابات در آن تنها به صورت فرمالیته و نمایشی برگزار می شد و رژیم همواره با دخالت‌های خود، افراد همسو با خود را به مجلس می فرستاد. امام خمینی(ره) مبنای حکومت ایران را بر پایه ی مردم بنا کرد و همواره به حضور تمامی قشرها برای شرکت در انتخابات و تعیین سرنوشت کشور به دست مردم تاکید می کرد.

بررسی بیانات رهبر کبیر انقلاب اسلامی درباره انتخابات، شاخص‌هایی را رهنمون می‌شود که می‌تواند راهگشای مردم و مسئولان نظام برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر و سالم‌تر انتخابات باشد. متن پیش رو گزیده ای از بیانات رهبر کبیر انقلاب در مورد انتخابات است:


به سوابق نامزدها دقت کنید

در این مرحله هم من امیدوارم که با روشن‌بینی، با تفکر، با مال‌اندیشی این مراحل را طی کنید. و من امیدوارم که اشخاصی که کاندیدا شدند برای ریاست جمهوری شما توجه کنید و کسی که از همه متعهدتر به اسلام، سوابقْ، سوابقِ خوب، پیوسته به هیچ طرفی نه شرقی باشد، نه غربی باشد، نه غربزده باشد، نه شرق‌زده باشد، مسلمان باشد، پیرو احکام اسلام‌ باشد، ملی باشد، دلسوز به ملت باشد، خدمتگزار به ملت باشد، سوابقش خوب باشد، در رژیم سابق هیچگاه وارد نشده باشد و با اجانب پیوند نداشته باشد، از خودتان باشد و برای خودتان. اختیار دست شماست. (صحیفه امام خمینی » جلد 11 » صفحات 484)



اگر سستی کنید افراد نالایق رأی خواهند آورد

اگر شماها یا سستی کنید برای یک همچو امر مهمی و طوری باشد که به نظر بیاید که بی‌تفاوتید- اگر شد؛ بروید رای بدهید، اگر نشد نروید- و یا گروههای شما با هم اختلاف پیدا بکنند، ممکن است اشخاصی که لایق این مقام نباشند به این مقام برسند. این امری است که بسته به نظر خودتان و باید با تمام قوا جدیت کنید که سرنوشت اسلام و مسلمین را به دست کسی که لایق برای این مقام نباشد، ندهید. و من امیدوارم که با اتکال به خدا این مطلوب هم حاصل بشود.(صحیفه امام خمینی « جلد 11 » صفحات 485)



در تبلیغات اخوت اسلامی داشته باشید

گروههایی که متعهد و معتقد به جمهوری اسلامی و خدمتگزار به اسلام هستند، در مبارزات انتخاباتی کمال آرامش را در تبلیغ کاندیداهاشان رعایت نمایند، و نسبت به یکدیگر تفاهم و صمیمیت و اخوت اسلامی داشته باشند، و از تفرقه و کدورت شدیداً احتراز کنند که تفرقه و تشتت، دوستان را نگران و دشمنان را کامیاب می‌کند و موجب تبلیغات سوء می‌شود.(جلد ۱۲ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۱۲ )



اگر مطلوبتان رأی نمی‌آورد کنار نروید

همه ملت بی‌استثناء به پای صندوقها بروند. بی‌عنایتی نکنند به یک‌ مطلبی که کشور آنها به آن احتیاج دارد. سرنوشت ملت و اسلام به او بسته است. همچو نباشد که اگر یک کسی مثلًا میل داشت رئیس جمهور بشود و حالا احتمال می‌دهد که نشود، کنار برود. یا اشخاصی که با او رفیق هستند کنار بروند و رای ندهند.(صحیفه امام خمینی - جلد 12 - صفحه 126)



نگذارید آرا از قبل کمتر شود


شما چنانچه سطح رایتان از زمان سابق- خدای نخواسته- کمتر بشود، بوقهای تبلیغاتی خارج و شکست‌خورده‌های فراری به خارج خواهند گفت که ایران از اسلام رو برگردانده و از جمهوری اسلامی رو برگردانده است. و این تبلیغ در همه جا خواهد شد و این ممکن است در دنیا پایه‌های این جمهوری را سست کند. و این یک تکلیفی است که ما نگذاریم این نهضت و این انقلاب سست بشود تا آنکه به آن پیروزی نهایی برسد و اسلام و احکام قرآن به همه معنا، در این کشور پیاده بشود. (صحیفه امام خمینی - جلد 15 - صفحه 261)



اگر از عدم مشارکت صدمه‌ای وارد شود مسئولیم

اگر- خدای نخواسته- از عدم مشارکت شما یک لطمه‌ای بر جمهوری اسلامی وارد بشود، بدانید که آحاد ما، که این خلاف را کرده باشیم- خدای نخواسته- مسئول هستیم؛ مسئول پیش خدا هستیم. مساله، مسئله ریاست جمهور نیست؛ مساله، مسئله اسلام است؛ مساله، مسئله قواعد اسلام است؛ مساله، مسئله حیثیت اسلام است و مسئله‌ای است که باید ما همه به آن اهمیت بدهیم و بیشتر از هر وقت و بیشتر از هر سال و هر دوره باید ان شاء الله، شرکت بکنیم و امیدوارم که همه شرکت بکنند.(صحیفه امام خمینی - جلد 19 - صفحه 329)



با معتمدین مشورت کنید

جامعه اسلامی ایران که با درایت و رشد سیاسی خود جمهوری اسلامی و ارزش های والای آن و حاکمیت قوانین خدا را پذیرفته اند و به این بیعت و این پیمان بزرگ وفادار مانده اند، مسلم قدرت تشخیص و انتخاب کاندیدای اصلح را دارند. البته مشورت در کارها از دستورات اسلامی است و مردم با متعهدین و معتمدین خویش مشورت می‌نمایند. و افراد و گروه ها و روحانیون در حد تذکرات قبلی در حوزۀ خود می توانند کاندیدا معرفی نمایند؛ ولی هیچ کس نباید توقع داشته باشد که دیگران اظهار نظر و اظهار وجود نکنند.(صحیفه امام خمینی - جلد 21 - صفحه 10)

۱۴۰۰/۳/۱۴

اخبار مرتبط