مهار استرس كنكور با چند نكته طلایی

                     مهار استرس کنکور با چند نکته طلايي

كارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكی تربت حیدریه با بیان این موضوع كه برای رفع استرس نخست باید منشأ و عوامل ایجاد كننده آن شناسایی شوند؛ گفت: استرس منشأ روان‌شناختی دارد و هر كدام از مؤلفه‌های روان‌شناختی كه داوطلبان كنكور تجربه می‌كنند به علت اعتقاد، باور و تفكری است كه شخص در مورد یك فرآیند مانند كنكور دارد.


به گزارش نما ، صدیقه ایل بیگی ادامه داد: یکی از علل این است که داوطلبان نسبت به کنکور باورهای ذهنی متفاوتی دارند به عنوان نمونه در ذهن خویش از آن غول می‌سازند یا آن‌را مرگ و زندگی می‌دانند، حتی امکان دارد تعریف اطرافیان از کنکور سبب تشدید استرس در داوطلب شود.

وی افزود: نخستین کار برای رهایی از این باور این است که داوطلب، کنکور را یک برگ از زندگی تعریف کند که قرار است ورق بخورد ولی تمام برگ‌های زندگی را تشکیل نمی‌دهد.

ایل بیگی گفت: علت دوم استرس داوطلبان کنکور ناشی از باورهای آن‌ها در مورد روش مطالعه است؛ آن‌ها خیال می‌کنند میزان مطالعه‌ای که داشته‌اند به میزان کافی نبوده است.

وی در خصوص نقش والدین در کنترل و پیدایش استرس دانش‌ آموزان برای کنکور اظهار داشت: پدر و مادرهایی که به هر علتی توقعات بی‌اندازه از فرزندان خویش دارند یا دائم با گوشه و کنایه با آن‌ها صحبت می‌کنند، فشار زیادی به فرزندان خویش وارد می‌کنند، تزریق کردن اضطراب و استرس بر فرزندان نه تنها باعث بهبود رتبه فرزندان‌تان در کنکور نمی‌شود بلکه نتیجه‌ای عکس هم می‌تواند داشته باشد.

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه، مدیریت زمان، کم‌کردن علائم بدنی، نفس کشیدن شکمی (دیافراگمی)، تن آرامی، ورزش و تغذیه سالم را از نکات طلایی در مهار استرس کنکور عنوان نمود و افزود: امید است دانش‌آموزان با توجه به نکات ذکر شده بتوانند این مرحله از زندگی خود را با آرامش سپری کنند.

منبع: بهداشت نیوز

۱۴۰۰/۳/۲۵

اخبار مرتبط