افزایش ۴۷ درصدی نرخ خرید چای؛ باغات اصلاح شود

افزايش ?? درصدي نرخ خريد چاي؛ باغات اصلاح شود

رئیس سازمان چای كشور، افزایش ۴۷ درصدی خرید تضمینی برگ سبز چای در سال جاری را مناسب با نرخ تورم و هزینه های كارگری دانست.

به گزارش نما ، حبیب جهانساز در گفتگو با خبرنگار بازار درباره فعالیت صندوق حمایت از چایکاران، اظهار کرد: صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور در سال ۱۳۹۴ با سرمایه ۸ میلیارد تومانی دولت تاسیس شد و اکنون سرمایه صندوق به ۸۷ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته طی سال های اخیر قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای مناسب با نرخ تورم افزایش پیدا کرد و سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش قیمت داشتیم.

به گفته وی، در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ماقبل ۴۷ درصد نرخ خرید برگ سبز چای افزایش دارد که مناسب با نرخ تورم و هزینه های کارگری انجام شده است.

خروج چای خشک از حمایت دولت
جهانساز گفت: حذف ارز ارزان قیمت برای چای وارداتی منجر شد چای خشک از گروه نخست کالایی که مورد حمایت دولت است و معمولا به این گروه ارز ارزان قیمت اختصاص داده می شود، خارج شود و در گروه دوم قرار گیرد و به آن ارز دولتی اختصاص داده نمی شود ضمن اینکه تعرفه وارداتی به نفع تولید داخل موثر است.

وی با اشاره به اینکه منابعی که در اختیار حمایت از توسعه صنعت چای کشور بود نیز برای احیای باغ های چای استفاده می شود، تصریح کرد: علاوه بر سرمایه در گردشی که در اختیار چایکاران به ازای هر هکتار ۳ میلیون تومان قرار می گیرد، بخشی از سرمایه صندوق در بانک های مهر و توسعه تعاون سرمایه گذاری شده و سود تسهیلات برای چایکاران با نرخ ۴ درصد و مدت چهار ساله برای توسعه مکانیزاسیون، خرید ماشین آلات، انواع هرس باغ های چای و ... پرداخت می شود و برای کارخانه های چایسازی تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان برای تجهیز و نوسازی ماشین آلات با نرخ ۷ درصد و بازپرداخت مدت ۴ چهار تسهیلات پرداخت می شود.

اصلاح باغ های چای
رئیس سازمان چای کشور به اصلاح باغ های چای اشاره کرد و افزود: طی سال های اخیر باغ های چای احیا و اصلاح شده بسیاری داریم و به طور میانگین سالانه یک هزار هکتار باغ های چای دوباره به چرخه تولید بر می گردد و با این روند برگ سبز چای تولیدی از ۸۵ هزار تن به ۱۳۵ هزار تن حدود ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: مجموع فعالیت های انجام شده طی سال های اخیر رضایت نسبی چایکاران را در پی داشته البته ایده آل نیست. جهانساز از افزایش خرید برگ سبز چای در سال جاری خبر داد و یادآور شد: از ابتدای فصل برداشت سال ۱۴۰۰ تاکنون ۸۹ هزار تن برگ سبز چای خریداری کردیم که ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال ماقبل افزایش نشان می دهد و به دلیل اینکه ۸۰ درصد باغ های چای به صورت دیم است بارندگی در افزایش تولید اثر دارد.

وی اظهار کرد: این قابلیت وجود دارد که بتوانیم سالانه ۵۰ هزار تن چای خشک در داخل تولید کنیم و براین اساس طرح ۵ ساله ای تهیه کردیم تا با اصلاح باغ های موجود بتوانیم به این عدد برسیم.

جهانساز یادآور شد: سرمایه گذاری در بخش کشاورزی با نرخ سود ۱۸ تا ۲۰ درصد امکانپذیر نیست و نیاز به تسهیلات ارزان قیمت ۲ تا ۴ درصدی با یک یا دو سال تنفس دارد و با این روش می توان تولید چای خشک داخلی را به سالانه ۵۰ هزار تن ارتقا داد.

۱۴۰۰/۴/۱۹

اخبار مرتبط