وزارت خارجه آخرین گزارش سه ماهه برجام را به مجلس ارائه كرد

مذاكرات اجباری برای آمریكا!

عکس خبري -مذاکرات اجباري براي آمريکا!

بیست و دومین گزارش سه ماهه وزارت امور خارجه در مورد اجرای برجام دیروز تقدیم كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شد. بخشی از این گزارش شامل آخرین وضعیت مذاكرات برجام و مذاكرات صورت گرفته در وین است .

بیست و دومین گزارش سه ماهه وزارت امور خارجه در مورد اجرای برجام دیروز تقدیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شد. بخشی از این گزارش شامل آخرین وضعیت مذاکرات برجام و مذاکرات صورت گرفته در وین است .
روزنامه آرمان در این مورد می نویسد: «آمریکا می‌خواهد این مذاکرات مقدمه مذاکرات بعدی و همچنین طولانی‌تر و سخت‌تر شدن برجام و مسائل منطقه‌ای و موشکی باشد درحالی‌که ایران موافق اضافه شدن هیچ‌چیزی به برجام نیست... بخش‌های‌ آسان مذاکرات به پایان رسیده و طرفین آن را پشت سر گذاشته‌اند، اکنون ما به قسمت سخت مذاکرات رسیده‌ایم که عبور از آن نیازمند تصمیمات سخت است، اما هیچ‌کدام از طرفین هنوز آمادگی ۱۰۰ درصدی برای گرفتن این تصمیم سخت را ندارند!».

تصمیم سختی که اصلاح طلبان و جریان وابسته به آنها از آن سخن به میان می آورند تصمیمی نیست که ایران بخواهد آن را انجام بدهد بلکه این تصمیم باید از سوی طرف غربی و آمریکایی که از برجام خارج شده، گرفته شود؛ خواسته های ایران در مذاکرات وین کاملا مشخص است، ایران خواستار این موضوع است که تمامی تحریم های هسته ای مطابق آنچه در براجام آورده شده لغو شود و دوم خواهان یک تضمین است که طرف غربی همچون دوره گذشته عمل نکرده و داستان زیر میز زدن ترامپ تکرار نشود، اما آمریکا نه تنها بر باقی ماندن بخشی از تحریم ها تاکید می کند بلکه برای برداشتن مابقی تحریم ها امکان اعمال مجدد آن‌ها را به بهانه های مختلف امکان پذیر کرده است و حاضر هم نیست که در این زمینه تعهدی بدهد در مورد خواسته ی دوم ایران مبنی بر عدم تکرار خروج آمریکا از برجام ، نیاز به تصویب در مجالس کنگره و سنای آمریکا وجود دارد که دولت بایدن تا به این لحظه این موضوع را قبول نکرده است.
سرسپردگان به غرب بدانند که اگر آمریکا امروز حاضر به مذاکره با ایران شده است بخاطر این است که ایران تحریم ها را حنثی کرده و آمریکا نتوانسته از راه تحریم های حداکثری به خواسته های خود در قبال ایران دست پیدا کند و تنها گزینه ی باقی مانده برای این کشور مذاکره با ایران است بنابراین اینکه بعضی از جریان های داخلی هر از چندگاهی زمزمه ی عدول ایران از خواسته های به حق خود را تکرار می کنند امر پسندیده ای نیست و این موضوع مورد نشخوار رسانه های بیگانه قرار گرفته و به هجمه ای علیه کشور تبدیل خواهد شد

۱۴۰۰/۴/۲۲

اخبار مرتبط