بخشایش اردستانی در گفتگو با نما:

خاورمیانه در دكترین سیاست خارجی بایدن كم‌اهمیت است / چین؛ تهدید اصلی برای آمریكا

عکس خبري -خاورميانه در دکترين سياست خارجي بايدن کم‌اهميت است / چين؛ تهديد اصلي براي آمريکا

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه گفت: شواهد و قرائن نشان می‌دهد، دولت بایدن بیش از اینكه به خاورمیانه اهمیت دهد، چین برای دولتش دارای اهمیت است.

احمد بخشایش اردستانی در گفتگو با خبرنگار نما، اظهار داشت: شواهد و قرائن نشان می‌دهد، دولت بایدن بیش از اینکه به خاورمیانه اهمیت دهد، چین برای دولتش دارای اهمیت است؛ زیرا این کشور را تهدیدی برای آینده هژمونی آمریکا می‌داند و دکترین سیاست خارجی خود را متکی به مهار چین و مقابله با تهدیدات این کشور آسیای شرقی کرده است.

وی گفت: همچنین شکاف‌های عمیقی در آمریکا وجود دارد که دولت بایدن تلاش می‌کند تا این شکاف‌ها رفع شود؛ لذا به خاطر خطر چین و وجود شکاف‌های سیاسی و اجتماعی در آمریکا، دولت بایدن تمایلی ندارد که ارتش ایالات متحده را در خاورمیانه حفظ کند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همانطورکه شوروی پس از سال‌ها بدون دستاورد از افغانستان خارج شد، آمریکا هم بدون دستاوردی از افغانستان خارج می‌شود. درواقع کارشناسان و استراتژیست‌های روابط بین‌المللی می‌گویند، آمریکا، افغانستان را تقدیم قدرت‌های منطقه‌ای کرده و علی‌رغم هزینه‌های کلان، علاقه‌ای به حضور در این کشور ندارد.

بخشایش اردستانی با بیان اینکه خروج آمریکا از افغانستان، قدرت منطقه‌ای ایران را به اثبات رساند و تأثیر مهمی بر پیشبرد اهداف منطقه‌ای کشورمان دارد، گفت: اگر مشکلات اقتصادی کشورمان را نادیده بگیریم، واقعاً جمهوری اسلامی ایران در منطقه قدرت خود را به اثبات رساند و نشان داد که موقعیت آمریکا در منطقه متزلزل است.

او معتقد است: اگر مشکلات اقتصادی ایران مردم آزاد نمی‌داد، واقعاً می‌توانستیم از خروج آمریکا از منطقه به خصوص افغانستان نهایت بهره‌برداری را کنیم، اما مشکلات اقتصادی بخشی از نارضایتی‌ها را افزایش داده و این نارضایتی‌ها دست دولت آینده را در مناسبات بین‌المللی و منطقه‌ای تا حدودی خواهد بست و آمریکا هم به خوبی این مسئله را فهمیده است.

۱۴۰۰/۴/۲۹

اخبار مرتبط