فرماندار: شهر كرمانشاه روزانه هزار لیتر در ثانیه كمبود آب شرب دارد

فرماندار: شهر کرمانشاه روزانه هزار ليتر در ثانيه کمبود آب شرب دارد

فرماندار شهرستان كرمانشاه قطعی آب برخی از محلات كلانشهر كرمانشاه را یكی از مشكلات حال حاضر مردم دانست و گفت: برای تامین آب شرب شهر كرمانشاه روزانه نزدیك به هزار لیتر در ثانیه كمبود داریم.

به گزارش نما ، «فضل الله نجبر» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به بازدید استاندار از تصفیه خانه آب شهر کرمانشاه و خطوط انتقال آب شرب شهر، افزود: از نزدیک در جریان مشکلات آب شرب شهروندان هستیم، به همین خاطر در استانداری جلسات ویژه‌ای برای حل مشکل قطعی آب تشکیل شده است.

وی به تصمیمات اخذ شده در جلسات استانی و شهرستانی در راستای حل مشکل آب شرب شهر کرمانشاه توضیح داد: مقرر شده شرکت آب منطقه ای در روزهای آینده عملیات اجرایی تصفیه خانه شهر کرمانشاه را به اتمام برساند و هزار لیتر در ثانیه آب از سد گاوشان به تصفیه خانه و پس از طی مراحل تصفیه آب به شبکه آب شرب وارد شود.

فرماندار کرمانشاه ابراز امیدواری کرد با راه اندازی تصفیه خانه شهر کرمانشاه و همچنین پایان کار انتقال آب از سد گاوشان مشکل قطعی آب شرب شهر تا حدودی مرتفع شود.

بخشی از مشکل قطعی آب کرمانشاه به خاطر مسایل اجتماعی است

رنجبر در ادامه بخشی از مشکلات آب شهر کرمانشاه را ناشی از مشکلات اجتماعی دانست و گفت: در مسیر انتقال آب سد گاوشان به شهر کرمانشاه، باغداران و کسانی که در این مسیر تفریحگاه و ویلا ساخته اند، خطوط لوله آب را برای آبیاری باغات خود شکسته اند و روزانه ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آب از این خطوط را می برند، در حالی که این آب مورد نیاز مردم است و این کار نه انسانی، نه اخلاقی و نه قانونی است و با تمام جدیت پیگیر آنها هستیم و آنان را به دادستان معرفی می کنیم.

او با بیان اینکه دادستان با تمام توان با کسانی که خطوط لوله آب شرب را می شکنند برخورد می کند، از رسانه ها خواست در خصوص شکسته شدن لوله های آب شرب گزارش تهیه و به مردم اطلاع رسانی کنند.

سرقت و تخریب ترانس برق چاه های مشکل آب شرب روستایی است

فرماندار کرمانشاه در بخش دیگر از سخنان خود وضعیت آب شرب روستاهای این شهرستان را تقریبا پایدار اعلام کرد و گفت: ۵۰ روستای بخش سرفیروزآباد و چند روستای بخشداری کوزران مشکل آب شرب دارند که با تانکر آبرسانی می شوند.

رنجبر عمده مشکل آب روستایی را سرقت و تخریب ترانس های برق عنوان کرد و افزود: اهالی روستاها به دلیل مشکلات قومی و معارضات خطوط آب را می شکنند و زمین و باغات خود را آبیاری می کنند.

او در ادامه به یک مورد آتش زدن ترانس برق در منطقه پایروند روستای "عمله" خبر داد و گفت: با خرابی این ترانس برق آب ۱۵ روستا قطع شده و بلافاصله شرکت نیروی توزیع برق و آب و فاضلاب برای رفع مشکل اقدام کردند.

رنجبر همچنین از شکستن خطوط لوله آب روستای برنجان خبر داد و  اضافه کرد: واقعا بخشی از مشکلات قطعی آب ناشی از رفتار های ضد اجتماعی برخی اخلال گران است و ما با تمام توان این موارد را پیگیری قضایی می کنیم.

شهرستان کرمانشاه بیش از نیمی از جمعیت ۲ میلیون نفری استان را در خود جای داده و بزرگترین شهرستان کشور با پنج بخش است.

 سرانه مصرف آب شرب در شهر کرمانشاه ۵۳ لیتر بیشتر از میانگین کشوری یعنی ۲۲۳ لیتر در شبانه‌روز است.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه ۵۴۰ هزار مشترک آب دارد که از این تعداد بیش از ۳۰۰ هزار مشترک مربوط به کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه است.

بیشترین مراجعات مردمی مربوط به قطعی آب است

فرماندار کرمانشاه در بخش پایانی سخنانش به برگزاری برنامه ملاقات مردمی خود با مردم شهرستان در روزهای دوشنبه هر هفته اشاره کرد و گفت: روز گذشته نیز این دیدار برگزار شد و قطعی آب شرب محلات، درخواست تسهیلات ودیعه مسکن، اشتغال، احداث جاده روستایی، حل مشکل یارانه از جمله مشکلاتی بود که شهروندان کرمانشاهی مطرح کردند.   

رنجبر افزود: یکی دیگر از مواردی که در این دیدار مردمی چندین بار مطرح شد، بحث کرایه مسکن با توجه به فصل جابه جایی مستاجران در ایام تابستان بود که چند خانواده زیر پوشش کمیته امداد، خانواده زندانی و بی سرپرست خواستار پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و کرایه های عقب افتاده شدند.

وی اظهار داشت: همچنین در این دیدار اهالی روستای گرگان نیز با توجه به خشک شدن آب رودخانه محلی خواستار تخصیص آب از رودخانه گاوشان در راستای جلوگیری از خسارت بیشتر به محصولات کشاورزی شدند، همچنین اهالی روستای دیگر خواستار احداث یک جاده روستایی و برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر شدند.

همچنین در این دیدار ۲ ارباب رجوع نیز با ارایه طرح اقتصادی خواستار کمک فرماندار کرمانشاه برای حل مشکلات اداری پیش روی خود شدند؛ حل مشکل یارانه یک خانوار، اشتغال یک دانش آموخته دانشگاه، تشکیل کمیسیون پزشکی برای درصدبندی یک جانباز، مشکل بیمه بیکاری یک کارگر زن، کاهش جریمه کمیسیون ماده۱۰۰ یک مددجو، کمک به پرداخت قبوض آب، برق و گاز یک خانواده زندانی، کاهش جریمه رانندگی یک راننده حمل بار اغذیه ای از جمله مواردی بود در این دیدار با فرماندار کرمانشاه مطرح شد او نیز برای حل مشکلات آنها دستوراتی صادر کرد.

ایرنا 

۱۴۰۰/۴/۲۹

اخبار مرتبط