محرمانه‌های مذاكرات وین منتشر شد

عکس خبري -محرمانه‌هاي مذاکرات وين منتشر شد

عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس دلایل توقف مذاكرات وین را اعلام كرد.

به گزارش نما به نقل از مشرق-حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی‌ به سخنان روحانی در جلسات هیئت دولت واکنش نشان داده و حسن روحانی را به فرافکنی در مذاکرات وین متهم کرده و گفت: از روزها و ماه‌های تبلیغات انتخاباتی تا اکنون روحانی راهبرد فرافکنی را پیش گرفته و امروز نیز ناکامی‌های خود را گردن قانون اقدام راهبردی مجلس می‌اندازد.

ذوالنوری در این نطق قابل توجه اعلام کرده است که آمریکایی ها ضمانت لازم برای اجرای برجام را به ایران نداده و تنها ۴۸ ساعت را برای راست آزمایی در نظر گرفته است، جالب آنکه برخی از اعضای کابینه روحانی گفته اند که این زمان برای اثبات راست ازمایی کافی است! رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی گفته است که آمریکایی ها برخلاف ادعای رئیس جمهور ۵۱۷ مورد از تحریم ها با (تگ ادعای حقوق بشر؛ سایبری و...) باقی خواهد ماند! همچنین بر اساس توافق جدید آمریکا حاضر نیست لغو تحریم تسلیحاتی را بپذیرد؛ و پیشنهاد تمدید مجدد آن را داده است.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم خطاب به رئیس جمهور گفت: اعلام کردید که دولت یازدهم و دوزادهم وظایف خود در رفع تحریم‌ها را انجام داده است. اعلام کردید که اگر مصوبه مجلس نبود، اسفند ماه تحریم‌ها برداشته می‌شد. اعلام کردید که اگر به عراقچی اختیار بدهند، فردا نه بلکه همین امروز تحریم‌ها را برمی‌دارد. اعلام کردید که آمریکا توبه کرده با چه زبانی بگوید که توبه کرده است؟ آنچه به مردم نگفتید را به صورت تیتروار اشاره خواهم کرد.

ذوالنوری با بیان این که رئیس جمهور می‌داند از جزئیات مطالب موافق نامه وین آگاه هستم خطاب به حسن روحانی گفت: به مردم نگفتید که آمریکا تنها به بخشی از برجام ۱۳۹۴ بر می‌گردد. ۵۱۷ تحریم را رفع نمی‌کند و امکان راستی‌آزمایی نیز نمی‌دهد. در متن مذاکرات به توافق رسیدید که به خاطر اختلاف افق تنها ۴۸ ساعت فرصت راستی‌آزمایی می‌دهد. کدام امکان اقتصادی را می‌شود در دو روز راستی‌آزمایی کرد؟ تیم مذاکره کننده می‌گوید برداشتن سوئیفت دو تا سه ماه طول می‌کشد. چگونه راستی‌آزمایی کنیم؟ به مردم نگفتید که قطعنامه‌هایی که پزش را به مردم دادید، به علت عدم حضور آمریکا در برجام نتوانست آنها را با مکانیسم ماشه برگرداند اما با توافق ناقص، آمریکا امکان استفاده از snap back را پیدا می‌کند یعنی می‌تواند سریعا قطعنامه‌ها را برگرداند و مردم را از چاله به چاه بیندازد.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داده است که آمریکا حاضر نیست محتوای برجام ۱۳۹۴ را بپذیرد؛ ذوالنور ادامه داد: آمریکا حاضر نیست تحریم‌های‌ تسلیحاتی را براساس قطعنامه ۲۲۳۱ لغو کند. رئیس جمهور به مردم نگفته است که آمریکا برای تعهد خود برجام حداقلی و برای تعهدات ما برجام پلاس و برجام موشکی و منطقه‌ای را در مذاکرات وین آورده است. آقای رئیس جمهور به مردم نگفته است که بیانیه پایانی وزراء ۱+۵ این است که ما باید در مناسبات امنیتی منطقه با آمریکا همکاری کنیم و این یعنی پذیرش برجام منطقه‌ای. به مردم نگفتید که شرطی که برایتان گذاشتند که اگر بیانیه را نپذیرید همه چیز منتفی است یعنی باید با دغدغه‌ها و علایق اروپا و امریکا در مورد کشورهای منطقه همکاری کنیم.

سخنان قابل تامل عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نشان می دهد که آنچه حسن روحانی از شکسته شدن دیوار تحریم ها(در پیش از برگزاری انتخابات) بیان کرده با واقعیت های مذاکرات وین زمین تااسمان متفاوت است. تجربه برجام، نشان می‌دهد که فکت شیت آمریکایی‌ها دربردارنده واقعیت مذاکرات است. در رمزگشایی از پشت پرده مذاکرات وین و آشکارسازی اهداف پنهان آن، می‌توان به دستاورد سازی برای برجام، شرطی سازی افکار عمومی و کانالیزه شدن ایران به زمین سوخته مذاکرات فرساینده اشاره داشت.

روز گذشته روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شد که در جریان مذاکرات احیای توافق هسته ای، آخرین درخواست ایران آن است که آمریکا با بندی موافقت کند که خروج آمریکا از توافق هسته ای را مشروط به تاییدیه سازمان ملل می کند. طبق ادعای این روزنامه، ایران فکر می کند این اقدام ضروری است چون دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به طور یک جانبه در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای خارج شد.
در ادامه گزارش وال استریت ژورنال آمده است: ایران به این موضوع توجه ندارد که اجرای چنین بندی مطابق قوانین آمریکا نیست. رئیس جمهور آمریکا نمی تواند مانع تغییر سیاست اعضای آینده کنگره و رئیس جمهور آینده این کشور شود، به ویژه وقتی که توافق هسته ای هیچ گاه برای تصدیق به عنوان یک معاهده به سنای آمریکا ارائه نشده است. بیشتر معاهده ها بخش هایی دارند که خروج از آن تحت شرایطی معین را مجاز می سازد.

محرمانه‌های مذاکرات وین منتشر شد

به نظر می رسد مذاکرات برجامی وین تا اینجا با شتاب و نامتوازن پیش رفته است، محتوای منتشر شده و نیز گزارش سه ماهه وزارت خارجه نشان می دهد که این مذاکرات از نقطه بدی شروع شده و ادامه پیدا کرده است، تیم ایرانی در وین به دلیل فشار سنگین روحانی هدف خود را بازگشت به برجام ۲۰۱۵ بدون تضمین نفع اقتصادی قرار داده و اجازه چانه زنی و بیان شروط معقول از آن ها گرفته شده است.

تنها اهرمی که تا به حال طرف غربی را از زیاده خواهی بیشتر دور کرده قانون مصوب مجلس«اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» است؛ اما متاسفانه دولت روحانی نتوانست از ظرفیت های پیش آمده توسط مجلس به خوبی استفاده کند.

روز گذشته راب مالی مذاکره کننده ارشد آمریکایی در مصاحبه با اس. ان. بی. سی گفته است که بایدن به شدت به برجام نیاز دارد و فشار حداکثری به منافع آمریکا در منطقه آسیب زده است؛ اما متاسفانه تماس های مکرر از سر ضعف با این عنوان که روحانی به وین برای انتخابات نیاز دارد ، آمریکا را به این طمع انداخت که بدون برداشتن تحریم ها، توافق شدنی است.بر اساس شواهد مشخص نیست که حسن روحانی به اعتبار به کدام مذاکرات از پیشرفت ۷۰ درصدی و شکسته شدن کمر تحریم ها گفته است، جا دارد در آستانه انتقال قدرت؛ متن مذاکرات هیئت دولت درباره وین منتشر شود تا بعد از چند ماه جنجال سازی علیه مجلس در تصویب قانون صیانت از حقوق مردم مشخص شود که دولت تا کجا در برابر غربی ها کوتاه آمده اند!

۱۴۰۰/۵/۴

اخبار مرتبط