شكل‌گیری موج ششم كرونا بعید نیست

عکس خبري -شکل‌گيري موج ششم کرونا بعيد نيست

نه‌تنها افزایش رعایت‌ها را نداشتیم بلكه شاهد كاهش آن در جامعه نیز بوده‌ایم. تا زمانی كه این شرایط حاكم باشد روند بیماری را به همین شكل خواهیم داشت و ممكن است حتی موج ششم كرونا را هم تجربه كنیم.



به گزارش نما، مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست طی یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت:

درباره این که چه زمانی به قله پیک پنجم کرونا در کشورمان می‌رسیم و از چه زمانی به بعد سیر نزولی در ابتلاها و مرگ را تجربه می‌کنیم، افراد زیادی کنجکاوی می‌کنند ولی واقعیت این است برای این سؤال پاسخ روشنی وجود ندارد چون این موضوع قابل پیش‌بینی نیست و تا اتفاقات روی ندهد و وضعیت روز به روز را با گذشته مقایسه نکنیم، نمی‌توانیم بگوییم آیا به قله موج پنجم رسیده‌ایم یا نه.

در موج پنجم کرونا ما با ویروس دلتا درگیر هستیم. این ویروس۶۰‌درصد بیشتر از واریانت آلفا که ویروس غالب در موج چهارم بود قدرت سرایت‌پذیری دارد که ویروس آلفا یا انگلیسی نیز حدود ۶۰‌درصد بیشتر از ویروس اولیه که ویروس ووهان بود، قابلیت سرایت‌پذیری داشت. به این ترتیب چنین نتیجه می‌گیریم که قدرت سرایت ویروس دلتا ۵/۲ تا سه برابر ویروس ووهان است که معنی آن این است اگر رفتارمان مثل سابق باشد باید سه برابر ابتلای بیشتر را انتظار داشته باشیم؛ مگر این که اقدامات خودمان را سه برابر سختگیرانه کرده باشیم یا این که با روش‌های دیگر بخش بزرگی از جامعه را ایمن کرده باشیم.

البته عامل دیگری هم وجود دارد یعنی نسبت افرادی که قبلا مبتلا یا توسط واکسن مصون شده‌اند. در کشور ما هنوز سهم قابل ملاحظه‌ای از جامعه توسط واکسن از بیماری کرونا مصون نشده‌اند ولی براساس مطالعات سرولوژیکی که در کشور و نیز دیگر کشورهای دنیا انجام شده، تخمین زده می‌شود که بیش از ۵۰ درصد افراد جامعه تاکنون به ویروس کرونا آلوده شده (اعم از با علامت و بدون علامت) و از آنجا که اکثر کسانی که آلوده شده‌اند نسبت به بیماری کرونا لااقل مصونیت گذرا پیدا می‌کنند، دور از انتظار نیست اگر کمتر از نیمی از افراد جامعه را نسبت به ویروس کرونا مصون بدانیم.

البته باید در نظر داشت که واریانت‌های جدید ممکن است در برابر پادتن تشکیل شده علیه واریانت‌های قدیمی تا حدودی مقاوم باشند. در مجموع می‌توان چنین نتیجه گرفت که قدرت سرایت‌پذیری ۵/۲ تا سه برابری واریانت هندی (دلتا) به میزان یک برابر با مصونیت حاصل از ابتلای قبلی جبران شده و می‌توانیم قدرت سرایت‌پذیری ویروس دلتا را حدود ۱/۵ برابر بدانیم (چرا که مصونیت نسبی افرادی که قبلا به این بیماری مبتلا شده‌اند قدرت سرایت‌پذیری سه برابری را تقریبا نصف می‌کند). با این حال اما ویروس دلتا در کشورمان همچنان ۵/۱ برابر بیشتر از ویروس ووهان قابلیت سرایت دارد.

با این وصف اگر می‌خواهیم موج کرونا درکشورمان صعودی نباشد و اپیدمی را نبینیم یا اگر در اپیدمی قرار گرفتیم موج بیماری افقی باشد، باید اقداماتی مثل استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و پرهیز از حضور در تجمعات و فضاهای بسته و شستن دست‌ها را ۵/۱ برابر بیشتر کنیم. اما متاسفانه این وضع برعکس شد به طوری که نه‌تنها افزایش رعایت‌ها را نداشتیم بلکه شاهد کاهش آن در جامعه نیز بوده‌ایم.

تقریبا همه فروشگاه‌ها و اماکن عمومی باز است و مردم با خیال راحت مسافرت می‌روند و در هر تجمعی شرکت می‌کنند و به نظر می‌رسد مسؤولان هم فقط گلایه می‌کنند و رفتار بازدارنده و پیشگیرانه جدی غیر از جریمه خودروهای سواری که قصد خروج از شهرها را دارند، شاهد نیستیم.

تا زمانی که این شرایط حاکم باشد روند بیماری را به همین شکل خواهیم داشت و ممکن است حتی موج ششم کرونا را هم تجربه کنیم.

۱۴۰۰/۵/۱۰

اخبار مرتبط