نخستین گروه از نظامیان آمریكایی وارد كابل شدند

عکس خبري -نخستين گروه از نظاميان آمريکايي وارد کابل شدند

بر اساس اعلام مقامات آمریكایی اولین گروه از نظامیان این كشور برای تخلیه كامل سفارت آمریكا در كابل وارد فرودگاه حامد كرزی شدند.


به گزارش نما، نخستین گروه از نظامیان آمریکایی امروز شنبه (۲۳ مرداد) وارد فرودگاه کابل شدند.

دقایقی پیش شبکه خبری طلوع نیوز افغانستان، خبر داد اولین گروه از نظامیان آمریکایی به کابل رسیده‌اند.

بر همین اساس مقام‌های آمریکایی نیز تأیید کردند که نخستین گروه از نظامیان این کشور توانسته‌اند خودشان را به فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی برسانند تا زمینه خروج هزاران از همکاران این نیروها از کابل فراهم شود.

روز گذشته سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که ۳۰۰۰ نظامی ارتش آمریکا طی ساعات آینده در کابل مستقر خواهند شد.

جان کربی گفت که این نیروها ظرف ۲ روز آینده وارد افغانستان خواهند شد. «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت فعالیت‌های دیپلماتیک در سفارت آمریکا در کابل ادامه خواهد داشت.

وی تأکید کرده استقرار این نیروها موقت خواهد بود و مأموریت آنها تنها بر کمک به کاهش نیروهای سفارت و تسریع روند صدور روادید برای مترجمان افغانستانی و دیگران است و واشنگتن قصد ندارد بار دیگر در جنگ مداخله کند.

همزمان روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده هیأتی از واشنگتن در حال مذاکره با طالبان برای تضمین عدم حمله به سفارت آمریکا هستند.

ساعاتی قبل‌تر سفارت آمریکا در کابل با صدور بیانیه‌ای از شهروندان آمریکایی خواسته بود با توجه به پیشروی‌های سریع گروه طالبان فوراً خاک افغانستان را ترک کنند.

این در حالی است که گزارش‌ها از پیشروی طالبان به نقاط مختلف افغانستان خبر می‌دهند. در تازه‌ترین اخبار، سی‌ان‌ان اعلام کرده کابل پایتخت افغانستان طی ۷۲ ساعت آینده محاصره خواهد شد.

روز گذشته یک رسانه افغانستانی مدعی شد آمریکا به‌دنبال ایجاد کودتا در افغانستان است. به گزارش آریانا نیوز طبق این برنامه، نظامیان آمریکایی، اشرف غنی، امرالله صالح و تعداد دیگری از اعضای حلقه ارگ را از ارگ ریاست جمهوری خارج کرده و به سفارت امریکا منتقل خواهند کرد و از آنان خواهند خواست که به بی‌کفایتی خود در اداره کشور اعتراف و کناره‌گیری داوطلبانه‌شان را با هدف توقف جنگ اعلام کنند.

تحولات اخیر افغانستان و تصرف ۱۸ مرکز ولایت توسط طالبان با واکنش‌های جهانی مواجه شده است. روز گذشته دبیرکل ناتو، دبیرکل سازمان ملل متحد، رهبران انگلیس، روسیه، ایران، آلمان و برخی از مقامات کشورهای مختلف با ابراز نگرانی از افزایش خشونت‌ها در افغانستان خواستار توقف درگیری‌ها در این کشور شدند.

همچنین به‌دنبال افزایش خشونت‌ها در افغانستان، سفارت آمریکا در کابل با صدور بیانیه‌ای از شهروندان آمریکایی خواست با توجه به پیشروی‌های سریع گروه طالبان فوراً خاک افغانستان را ترک کنند.

بیانیه سفارت آمریکا در شرایطی صادر شده که طالبان در حال پیشروی‌های سریع در خاک افغانستان است و در حال تصرف شهرها و مراکز مهم ولایات است. سی‌ان‌ان پیشروی‌های طالبان را ضربه به دولت افغانستان، ارتش افغانستان، آمریکا و متحدانش دانسته که نیروهای افغانستانی را آموزش داده‌اند.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۵/۲۳

اخبار مرتبط