مهمترین علامت كبد چرب كدام است؟

عکس خبري - مهمترين علامت کبد چرب کدام است؟

فوق تخصص گوارش و كبد گفت: مهمترین علامت بیماری كبد چرب بی‌علامتی است؛ اما پس از آزمایش و سونوگرافی برای بیماری‌ های دیگر می‌توان متوجه افزایش آنزیم‌ های كبدی و كبد چرب شد.

به گزارش نما، محمود اسحاق حسینی، فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با فارس درباره «کبد چرب و علائم آن»، گفت: از هر سه بزرگسال یک نفر مبتلا به کبد چرب است و هرچه به جلوتر می‌رویم بر این تعداد افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: کبد چرب شایعترین علت بیماری‌ های کبدی و در نهایت سیروز است. این بیماری علامت خاصی ندارد. مهمترین علامت این بیماری بی‌علامتی است اما پس از آزمایش و سونوگرافی برای بیماری‌های دیگر می‌توان متوجه افزایش آنزیم‌ های کبدی و کبد چرب شد. این بیماری در افراد چاق بیشتر است؛ اگرچه در افراد لاغر هم دیده می شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: افرادی که بیماری‌های متابولیک، دیابت و چربی بالا دارند مستعد به کبد چرب هستند. متاسفانه نزدیک 10 میلیون نفر در کشور ما به دیابت مبتلا هستند و با شیوع کرونا و استفاده از داروهای مختلف برای درمان این بیماری حتی افرادی که دیابت نداشته‌اند هم به آن مبتلا شده‌اند.

اسحاق حسینی خاطرنشان کرد: 50 تا 60 درصد جمعیت کشور ما اضافه وزن دارند. ما از تغذیه خوب گذشته خود جدا شده و به سمت استفاده از فست فودها رفته‌ایم. این غذاها مملو از چربی به ویژه تری‌گلیسیرید هستند.

وی اضافه کرد: وقتی 5 درصد از حجم کبد با چربی اشغال شود فرد به کبد چرب مبتلا می‌شود. برای تشخیص باید آزمایش سالیانه داد و یا اگر برای بیماری دیگری مراجعه می‌کند باید سونوگرافی کبد بدهد.

این فوق تخصص گوارش و کبد یادآور شد:کبد چرب در طول زمانی حدود 10 تا 15 سال به سیروز تبدیل می‌شود. نباید اجازه دهیم دچار کبد چرب شویم؛ چون رسوبی که در کبد تشکیل می‌شود به مقدار صفر نخواهد رسید.

اسحاق حسینی درباره «انواع کبد چرب»، گفت: کبد چرب در سه نوع خفیف، متوسط و شدید وجود دارد که به هم تبدیل می‌شوند و تمام تلاش ما این است که بتوانیم درجه آن را کاهش دهیم؛ چون سیروز و فیبروز در نوع خفیف و متوسط کمتر است.

وی تاکید کرد: درمان کبد چرب نیاز به تحرک و تغذیه سالم دارد. استفاده از بستنی‌های خامه‌ای، نان خامه‌ای، کره و گوشت پرچربی مثل گوساله می‌تواند چربی کبد را افزایش دهد. اگر افراد افزایش وزن دارند باید با تحرک و ورزش وزن را کاهش دهند و اگر دیابتی هستند و چربی خون بالا دارند آن را کنترل کنند تا کبد چرب آنها کنترل شده و تبدیل به سیروز نشود.

۱۴۰۰/۶/۱

اخبار مرتبط