روسیه: ایران آماده ازسرگیری مذاكرات وین است

عکس خبري -روسيه: ايران آماده ازسرگيري مذاکرات وين است

نماینده روسیه در مذاكرات وین، صحبت‌های ریاست‌جمهوری ایران را نشانه آمادگی تهران برای ادامه‌دادن این گفت‌وگوها دانسته اما گفت هنوز معلوم نیست نشست بعدی چه زمانی برگزار می‌شود.



به گزارش نما، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، ایران را آماده ازسرگیری مذاکرات وین توصیف کرد.

اولیانوف بامداد یکشنبه در صفحه توئیتر خود، با اشاره به صحبت‌های تلویزیونی آیت‌الله دکتر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران، نوشت: «از این بیانات پیداست که ایران آماده ادامه‌دادن گفت‌وگوهای وین درباره برجام است».


وی درباره زمان برگزاری دور جدید این گفت‌وگوها در وین نیز توضیح داد: «البته هنوز مشخص نیست که این گفت‌وگوها چه زمانی ادامه پیدا خواهند کرد».

دکتر رئیسی شامگاه شنبه در گفت‌وگوی تلویزیونی تصریح کرد: «در مذاکره به دنبال رفع تحریم خواهیم بود.غربی‌ها می‌خواهند گفت‌گو همراه با فشار و تهدید باشد. ما یک قدم از منافع ملت عقب‌نشینی ‌نمی‌کنیم و برای مذاکره، مذاکره نخواهیم کرد. گفت‌وگوی نتیجه‌محور را دنبال می‌کنیم تا با رفع تحریم‌ها زندگی مردم رونق بگیرد».

پیش از این نیز «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرده بود: «برای ایران مذاکره‌ای که نتایج ملموس و عملی داشته باشد و همراه با تامین حقوق و منافع مردم باشد، قابل قبول است».

دور ششم مذاکرات وین به منظور احیای برجام روز شنبه ۲۲ خرداد ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد و همان روز عباس عراقچی در اظهاراتی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خودش قطعاً توافق نخواهد کرد. با این حال، تاریخ شروع دور هفتم این مذاکرات هنوز مشخص نشده است.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به تعهدات کامل ذیل برجام بازگردند، حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا به دست‌کم سه تا شش ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۶/۱۴

اخبار مرتبط