علیزاده برمی در گفتگو با نما:

كمبود گندم حاصل بی‌تدبیری و خیانت دولت روحانی است

عکس خبري -کمبود گندم حاصل بي‌تدبيري و خيانت دولت روحاني است

عضو كمیسیون كشاورزی مجلس گفت: مشكل نخست به بی‌تدبیری و خیانت دولت دوازدهم به كشاورزان باز می‌گردد. هرچقدر به دولت آقای روحانی هشدار دادیم و توصیه كردیم كه قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش دهد، توجهی به خواسته‌ها و هشدارها نكرد و حتی حاضر نشد قیمت خرید تضمینی گندم را به قیمت جهانی نزدیك كند


علی اکبر علیزاده برمی در گفتگو با خبرنگار نما، با بیان اینکه قرار بود سطح زیر کشت گندم، امسال بالغ بر 10 میلیون تُن باشد، اظهار داشت: اما متأُسفانه بر خلاف برآوردهای اولیه، یک سری مشکلات اجازه نداد که این رقم تحقق یابد. مشکل نخست به بی‌تدبیری و خیانت دولت دوازدهم به کشاورزان باز می‌گردد. هرچقدر به دولت آقای روحانی هشدار دادیم و توصیه کردیم که قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش دهد، توجهی به خواسته‌ها و هشدارها نکرد و حتی حاضر نشد قیمت خرید تضمینی گندم را به قیمت جهانی نزدیک کند؛ لذا این مشکل سبب شد تا کشاورزان نسبت به کاشت گندم دلسرد و بی‌تفاوت شون و در نهایت گندم زیر کشت امسال از گندم زیر کشت سال گذشته کمتر شده است.

وی گفت: مشکل دوم در کاهش گندم زیرکشت به افزایش دمای هوا و کاهش میزان بارندگی در کشور مربوط می‌شود. کاهش بارندگی و افزایش دمای سبب شد تا اکثر گندم‌های زیر دیم به عمل نیایند و نتوانیم محصولی برداشت کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که بین سه تا هفت میلیون تُن کمبود گندم در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید آمار دقیق را در خصوص میزان کمبود گندم ارائه دهد، اما مسئله مهم این است که امسال تولید گندم کشور به اندازه نیاز نیست و به همین دلیل حتماً باید به سمت واردات گندم رو بیاوریم تا کسری گندم مورد نیاز تأمین شود.

علیزاده برمی درباره افزایش نرخ خرید قطعی گندم گفت: آقای ساداتی‌نژاد اقدام خوبی را در افزایش قیمت تضمینی خرید گندم انجام داد. او در بدو شروع به کار خود در وزارت جهاد کشاورزی، اعلام کرد که قیمت خرید قطعی گندم از چهار هزار تومان به هفت هزار تومان افزایش می‌یابد. سال گذشته دولت آقای روحانی قیمت خرید تضمینی گندم را چهار هزار تومان پیش‌بینی کرده بود و حاضر نشد آن را پنج هزار تومان کند و تنها گفته بود که هزار تومان را هم به عنوان تشویقی در نظر می‌گیرد. اما برای خرید تضمینی گندم سال آینده این رقم به هفت هزار تومان افزایش یافته که حدود سه هزار تومان بیشتر از رقمی است که دولت روحانی مشخص کرده بود؛ بنابراین تصمیم اخیر وزیر جهاد کشاورزی انگیزه کشاورزان را در کشت گندم افزایش خواهد داد.

او متذکر شد: اگر سال آینده میزان بارش‌ها افزایش یابد و دولت به سیاست‌های حمایتی خود از کشاورزان ادامه دهد، قطعاً سال آینده با کمبود گندم مواجه نخواهیم بود، بلکه صادرات هم خواهیم داشت.

۱۴۰۰/۶/۱۵

اخبار مرتبط