نگران «مو» باشیم یا نباشیم؟

عکس خبري - نگران «مو» باشيم يا نباشيم؟

مو mu نام ویروس جدید و دردسرسازی از خانواده كروناست. این ویروس از آفریقای جنوبی نشات پیدا كرده است و در حال گسترش در جهان است. این ویروس ویژگی واكسن گریزی دارد؟

به گزارش نما به نقل از گزارش سازمان ملل؛ سازمان جهانی بهداشت هشدار داد ویروس مو در کلمبیا و اکوادور به طور فزاینده ای در حال شیوع است و علائم مقاومت احتمالی در برابر واکسن های ضد کرونا را هم نشان داده است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت این ویروس (مو) برای نخستین بار در ژانویه 2021 در کشور کلمبیا شناسایی شد و از آن زمان گزارش های پراکنده از موارد بروز آن در آمریکای جنوبی و اروپا گزارش شده است.

در حالی که شیوع جهانی مو در موارد متوالی کووید19 کمتر از 0.1 درصد بود اکنون اوضاع تفاوت کرده و شیوع آن به طور مداوم در کلمبیا و اکوادور افزایش یافته است. در این دو کشور مو به ترتیب مسئول 39 و 13 درصد از ابتلاهاست.

مو پنجمین نوع موردی است که از ماه مارس توسط سازمان جهانی بهداشت نظارت می شود. بزرگ ترین نهاد بهداشتی جهان هشدار داد که این ویروس دارای تعدادی جهش است که نشان می دهد می تواند در برابر واکسن ها مقاوم تر باشد ، اما برای تأیید این امر به تحقیقات بیشتری نیاز است.

داده های اولیه نشان دهنده کاهش اثربخشی واکسن ها ،مشابه آنچه در نسخه بتا مشاهده شد، است.

تا 29 آگوست یعنی همین چند روز پیش بیش از 4 هزار و 500 توالی ژنوم (3 هزار و 794 دنباله از B.1.621 و 856 دنباله از B.1.621.1) از نمونه های ویروس گرفته شده از بیماران در چهار هفته گذشته به عنوان Mu تعیین شده است. این توالی ها برای ردیابی نحوه حرکت آن در جمعیت ، در مخزن ژنوم منبع باز ، معروف به GISAID ، مورد استفاده قرار می گیرند.

بیشتر این موارد در ایالات متحده (2065) و کلمبیا (852) ، مکزیک (357) و اسپانیا (473) گزارش شده است.

با این حال طبق طبقه بندی سازمان بهداشت جهانی ، C.1.2 هنوز یک نوع قابل پیگیری و یا یک نوع نگرانی نیست.

دکتر مارگارت هریس ، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی ، روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی سازمان ملل متحد در ژنو گفت: «به نظر نمی رسد گردش آن در حال افزایش است.»

با این حال سازمان جهانی بهداشت آن را با عنوان «تحت بررسی» برچسب گذاری کرده است.

۱۴۰۰/۶/۱۵

اخبار مرتبط