جنجال سرم‌های آلمانی كه در انبار گمرك فاسد شدند

عکس خبري -جنجال سرم‌هاي آلماني که در انبار گمرک فاسد شدند

در ماجرای سرمهای آلمانی وارداتی كه از سال ۱۳۹۵ در گمرك شهریار رسوب كرده، ابهاماتی در خصوص انجام وظیفه دستگاههای مختلف از جمله گمرك، سازمان غذا و دارو و اموال تملیكی مطرح شد.


به گزارش نما، صبح امروز پژمانفر نماینده مجلس در صحن علنی گفت: سرم‌های آلمانی وارداتی در سال ۹۵ همگی فاسد شده‌اند، باید فکری برای کالاهای رسوب شده در گمرکات کرد.

در همین راستا قالیباف در پاسخ به تذکر پژمانفر تاکید کرد: کالاهایی که وارد کشور و گمرک شده و به دلایل مختلف در گمرک باقی می‌ماند، ممکن است فاسد شدنی باشد و نباید به این موضوع بی‌توجهی شود، کمیسیون اقتصادی این موضوع را پیگیری کند.

محموله سرمهای وارداتی آلمانی مربوط به یک شرکت در شیراز می‌باشد که در سال ۱۳۹۵ طی ۱۳ قبض انبار حدود ۲۶۰ تن سرم که در قالب ۱۲ تا ۱۳ کامیون در انبار گمرک شهریار تخلیه شد.

اگر به هردلیلی یک کالا اظهار نشود انبار یا مرجع تحویل گیرنده موظف است، بعد از سه ماه از تاریخ قبض انبار موضوع را به گمرک محل گزارش کند. در ادامه در صورت عدم اظهار کالا به گمرک( به دلیل عدم ارائه مجوزها یا ...) گمرک با تنظیم اظهارنامه متروکه کالا را باید تحویل سازمان اموال تملیکی دهد. در این بین معما توقف ۵ ساله این محموله در انبار گمرک تهران و فساد سرمهای آلمانی خبر ساز شده است. در ماجرای سرمهای المانی وارداتی که از سال ۱۳۹۵ در گمرک شهریار رسوب کرده، ابهاماتی در خصوص انجام وطیفه دستگاههای مختلف از جمله گمرک، سازمان غذا و دارو و اموال تملیکی مطرح شد.

مقصر رسوب ۵ ساله سرم تاریخ گذشته/گمرک، اموال تملیکی یا غذا و دارو؟

در همین خصوص قاسمخانی مدیر کل گمرک تهران گفت: انبارها آمار ماهیانه را به ما به عنوان گمرک می دهند هر ماه وظیفه دارند که این آمار را به ما بدهند. محموله مذکور در مدت مقرر نتوانسته بود به هر دلیل مجوز لازم ا از سازمان غذا و دارو کسب کند.

به همین دلیل بعد گذشت مدت زمان قانونی انبار موضوع را به گمرک اطلاع داده و گمرک طبق قانون اقدام به تنظیم اظهارنمه متروکه میکند.

این درحالی است که شرکت واردکننده مدتی بعد یعنی در سال ۹۷ اقدام به درخواست اعاده متروکه کرده و سیر تشریفات کالا مجددا به جریان می افتد. در این بین مجوز لازم از سازمان غذا و دارو نیز صادر میشود. این درحالی استکه زمانی که سازمان غذا و دارو مجوز داده بود ۶ ماه فقط از انقضای محموله سرم مانده بود، روی ۶ ماه هم قاعدتا این کالا وقتی می رود بازار و پخش می شود، به دست مصرف کننده زمانی می رسد که عملا انتهای تاریخ مصرفش است. ای درحالی است که گمرک سال ۹۷ اجازه ترخیص نداده بود به استناد تبصره ذیل ماده ۳۳ قانون، باید دو سوم تاریخ مصرف مانده باشد به همین دلیل اجازه ترخیص نداده بود.

وی افزود، معاونت حقوقی وزارت دارایی هم تایید کرده بود که کالا به این دلیل در گمرک مانده بود وتمام اقدامات قانونی بوده است.

به گفته قاسم خانی، انبار به عنوان مرجع تحویل گیرنده کارشان را درست انجام داده اند و به گمرک هم اعلام کرده بود اظهار نامه هم ارسال شده بود به سازمان تملیکی اما دوباره صاحب کالا رفته بود درخواست اعاده طبق قانون داده بود اسناد را برگردانده بود به گمرک که برود مجوز بهداشت را بگیرد که این دو فرایند سال زمان برده است.

زمانی که کالا متروکه می شود، برهه ای بوده که اظهارنامه ها کاغذی بوده است. با توجه به اینکه اظهارنامه هایی که سال ۹۵ و ۹۶ کاغذی بوده و این فاصله مصادف می شود با صادر شدن اظهارنامه الکترونیکی و اظهارنامه های کاغذی از چرخه خارج می شود. مجددا سال ۹۹ گمرک برای این کالا اظهار نامه متروکه الکترونیکی تنظیم می‌کند منتها چون تاریخ محصول به طور کامل گذشته و منقضی شده بود و در سال ۹۹ تاریخ مصرف نداشت عملا به درد سازمان تملیکی هم نمی خورد و کالا باید امحا می شد.

در پایان سازمان غذا و دارو باید به این سوال پاسخ دهد که چرا در مدت مشخص اولیه برای ترخیص این محصول مجوزهای لازم را صار نکرده است.
منبع: تسنیم

۱۴۰۰/۶/۱۶

اخبار مرتبط