مقایسه تجهیزات پلیس ایران با كشورهای همسایه

عکس خبري -مقايسه تجهيزات پليس ايران با کشورهاي همسايه

از زمانی كه مركز كنترل ترافیك راه اندازی و به روزرسانی شده می‌توانیم بگوییم كه حتی امروز ما از كشورهای حاشیه خلیج فارس هم در این زمینه به لحاظ استفاده از سامانه‌ها و قابلیت‌های جدید به روزتر هستیم.


به گزارش نما، محمد رنجبر رییس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص پیامد مهار نشدن تخلفات ترافیکی و تصادفات برای دیگر حوزه‌های مرتبط با فعالیت‌های پلیس گفت: این مساله قطعا با اثرگذاری‌هایی همراه خواهد بود. چون در محیط شهری و فضای اجتماعی ما کوچکترین حادثه‌ها هم می‌تواند بر روی مسائلی که حتی قابل تصور هم نیست تاثیرگذار باشد. یک نمونه از این موارد هم به همین موضوع ترافیک شهری بر می‌گردد. در شرایطی که یک خودروی آمبولانس در حال انتقال بیمار به مرکز اورژانس است و ثانیه‌ها و لحظه‌ها هم برای نجات آن بیمار واجد اهمیت می‌شوند تا به مرکز درمانی رسانده شود، بسته ماندن گره ترافیک واقعا مشکل ساز خواهد شد. یا بسیاری از مدیرانی که برای تصمیم گیری‌های مهم باید سر موقع خود را به جلسات کاری برسانند و نباید زمان را از دست بدهند معطل ماندنشان در ترافیک می‌تواند آثار جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. این مساله درباره شهروندانی هم که در وضعیت ترافیک سنگین معابر شهری گرفتار می‌مانند صدق می‌کند. چون برای شهروندی که انتظار وجود چنین ترافیکی را ندارد، اما خود را اسیر آن می‌بیند بروز استرس و تشویش‌های روحی و عواقب بعدی آن قابل انتظار خواهد بود.

وی درباره اینکه ارتقاء تجهیزات پلیس راهور و توانمندی‌های موجود برای رصد ترافیک شهری از سوی مرکز کنترل چه امکانی برای هم افزایی میان حوزه‌های مختلف مجموعه پلیس در بر دارد گفت: این قابلیت‌ها تاثیرگذاری بسیار بالایی را به همراه دارد. از زمانی که مرکز کنترل ترافیک راه اندازی و به روزرسانی شده می‌توانیم بگوییم که حتی امروز ما از کشورهای حاشیه خلیج فارس هم در این زمینه به لحاظ استفاده از سامانه‌ها و قابلیت‌های جدیدی که دارند به روزتر شده ایم. به عنوان مثال افسر پلیسی را در نظر بگیریم که در میدان انقلاب در سر یکی از تقاطع‌ها و در کف خیابان ایستاده و در حال مدیریت وضعیت ترافیکی آن محیط است. در نظر بگیریم که انتهای بار ترافیکی جنوب به شمال یا شمال به جنوب خیابان کارگر میدان انقلاب را درگیر می‌کند. آن افسر مورد نظر ما حداکثر شاید بتواند تا پنجاه متر جلوتر از محل استقرارش را رصد کند. اما با آن دوربین‌هایی که در چهار طرف میدان انقلاب استقرار پیدا کرده همکاران ما در مرکز کنترل ترافیک بر روی نقاط مختلف میدان انقلاب زوم می‌کنند و شاید تا فاصله ۵۰۰ متری آن محل را هم بتوانند ببیند.

رییس مرکز کنترل هوشمند پلیس راهور اذعان داشت: با این امکانی که برای رصد وجود دارد علت بروز حوادث یا ایجاد گره ترافیکی در آن محیط برای همکاران ما در مرکز کنترل مشخص خواهد بود. اما برای آن افسری که در همان محل و در کف خیابان مشغول مدیریت ترافیک است علت این اتفاقات مشخص نیست. ما اعلام می‌کنیم یک دستگاه اتوبوس در ایستگاهی دویست متر بالاتر یا پایین‌تر در ایستگاه به صورت دوبله ایستاده است. چون در آن ایستگاه یک خودروی سواری ایستاده و فضا را اشغال کرده است. برای یک اتوبوس هر نوبت پیاده و سوار کردن مسافران حداقل به پنج دقیقه زمان نیاز خواهد بود. وقتی این نوبت‌های مسافرگیری برای اتوبوس‌ها به صورت پشت سر هم اتفاق بیفتد و تکرار بشود یک ترافیک بسیار سنگینی را رقم می‌زند.

رنجبر خاطرنشان کرد: ما این وضعیت ترافیکی را از طریق بی سیم و تلفن و تجهیزاتی از این قبیل با فرمانده آن افسر مستقر در میدان انقلاب ارتباط برقرار می‌کنیم و در میان می‌گذاریم. با اعلام ما آن افسر به سرعت به سیصد یا چهارصد متر پایین‌تر از محل استقرارش می‌رود و، چون علت این ترافیک توقف دوبله آن اتوبوس بوده خودروهایی که ایستگاه اتوبوس را اشغال کرده اند را از آن محل خارج می‌کند تا اتوبوس‌ها مجبور به ایستادن دوبله در آن مکان نشوند. این مساله یک کمک بسیار مطلوبی برای روان سازی ترافیک خواهد بود که از طریق هم افزایی میان بخش‌های مختلف پلیس راهور اتفاق می‌افتد. یا درمورد تصادفاتی که روی می‌دهد ما از طریق تجهیزات و امکانات به روزرسانی شده‌ای که در اختیار داریم در لحظه تصاویر این تصادفات را رصد می‌کنیم. این رصدها هم به صورت شبانه روزی انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: وقتی در یکی از معابر تصادفی رخ می‌دهد درحالی که هنوز سرنشینان خودروها فرصت پیاده شدن و تماس با سامانه فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ را پیدا نکرده اند ما در مرکز کنترل در جریان این حادثه قرار گرفته ایم. در این شرایط پیش از تماس حادثه دیدگان با پلیس، افسر ما برای رفتن به محل حادثه به راه افتاده است. در هنگام وقوع این تصادفات دقایق و لحظات بسیار مهم خواهد بود. ما از طریق تلفن هات لاین با اورژانس، آتش نشانی، شرکت واحد اتوبوسرانی و حتی مدیریت بحران -که اگر مورد خاصی اتفاق افتاده باشد و نیاز به هماهنگی در سطح بالاتری باشد- تماس برقرار می‌کنیم. درواقع ما با همه این مجموعه‌ها از طریق تلفن هات لاین در ارتباط هستیم تا بتوانیم کارها و ماموریت‌ها را با سرعت بیشتری به انجام برسانیم.
منبع: میزان

۱۴۰۰/۶/۲۳

اخبار مرتبط