اختصاصی نما:

منافع ورود ایران به بزرگ ترین بازار شرق

عکس خبري -منافع ورود ايران به بزرگ ترين  شرق

ایران بالاخره پس از ۱۶ سال به عضویت دائم سازمان همكاری شانگهای (با ۹ عضو دائم و سه عضو ناظر) درآمد.

شیما احمدی- ایران بالاخره پس از ۱۶ سال به عضویت دائم سازمان همکاری شانگهای (با ۹ عضو دائم و سه عضو ناظر) درآمد.جمهوری اسلامی ایران تا کنون به عنوان عضو ناظر در سازمان همکاری شانگهای حضور داشت اما دیروز و در بیست ویکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به عضویت کامل این سازمان درآمد.
سازمان همکاری شانگ‌های یک سازمان میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در سال ۲۰۰۱ از طرف رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.
این سازمان نبض یک سوم اقتصاد کل دنیا را در اختیار دارد و رتبه اول بیشترین تولید کننده و مصرف کننده انرژی در جهان، به کشورهای عضو و ناظر این سازمان تعلق دارد و همین موضوع می تواند ایران را به یکی از قطب های صادر کننده نفت و گاز تبدیل کند.
زمان وقوع این رویداد هم بسیار قابل اهمیت است؛ زمانی این اجلاس به در خواست ایران پاسخ مثبت داد که غرب تمامی تلاش خود را به کار گرفته بود که با راه اندازی جنگ اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را وادار به تسلیم در مقابل خواسته های خود کند.در هشت سال گذشته تمرکز دستگاه دیپلماسی کشورمان به ضرورت اجرای برجام و توافق با غربی‌ها معطوف شده بود، و حل همه ی مشکلات اقتصادی کشور را در توافق با غرب می دیدند و همین موضوع باعث شد تا غرب ایران را کشوری ناتوان در زمینه ی حل مشکلات خود قلمداد کند و با تحریم های حداکثری خواست تا امتیازهای بیشتری از کشورمان دریافت کند. اما عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، باعث شکست همه جانبه ی جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران شد. سازمان همکاری شانگهای ثابت کرده تنها نهادی است که توان مقابله با یکجانبه‌گرایی ناتو و آمریکا در دهه‌های آتی دو اقتصاد اول و دوم دنیا را دارد. ایران با در پیش گرفتن رویکرد نگاه به شرق می‌تواند در آینده نزدیک در قالب انعقاد قرارداد‌های مختلف تجاری، ترانزیتی و حتی امنیتی دو طرفه با کشور‌های مختلف این منطقه باز رشد پیدا کند.
موضوعی که نباید از آن غفل شد این است که وجود جمهوری اسلامی ایران در منطقه به عنوان یکی از موثرترین کشورها برای مقابله با تروریسم از مهمترین عامل های پذیرش ایران به‌عنوان عضو اصلی شانگهای بود. وجود ایران قوی و امنیت‌ساز دقیقاً همان موضوعی بود که اعضای شانگهای را ناچار به پذیرش جمهوری اسلامی ایران در این سازمان کرد. این یعنی مسیر سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایران عالمانه بوده است. کافی است توجه داشته باشیم که در سال‌های اخیر برخی مدعی می‌شدند که عدم پذیرش FATF و تحریم‌ها مانع عضویت ایران در شانگهای شده است!

۱۴۰۰/۶/۲۷

اخبار مرتبط