برتری قاطع والیبالیست‌های كشورمان مقابل ژاپن چهارمین قهرمانی قاره كهن را برای ما به ارمغان آورد

قهرمانی تمام ایرانی

عکس خبري -قهرماني تمام ايراني

بلندقامتان والیبال ایران برای چهارمین بار قهرمان قاره كهن شدند. فینال بیست و یكمین دوره رقابت‌های قهرمانی والیبال آسیا را روز گذشته ایران و ژاپن در شهر چیبا برگزار كردند و شاگردان بهروز عطایی با برتری قاطع ۳ بر صفر در خاك ژاپن جشن قهرمانی به راه انداختند. درو كردن عناوین «بهترین‌های جام» یك‌بار دیگر اقتدار مسلم والیبالمان را به معرض نمایش گذاشت.

شیوا نوروزی- بلندقامتان والیبال ایران برای چهارمین بار قهرمان قاره کهن شدند. فینال بیست و یکمین دوره رقابت‌های قهرمانی والیبال آسیا را روز گذشته ایران و ژاپن در شهر چیبا برگزار کردند و شاگردان بهروز عطایی با برتری قاطع ۳ بر صفر در خاک ژاپن جشن قهرمانی به راه انداختند. درو کردن عناوین «بهترین‌های جام» یک‌بار دیگر اقتدار مسلم والیبالمان را به معرض نمایش گذاشت.
این اولین قهرمانی والیبال ما در آسیا با هدایت مربی ایرانی محسوب می‌شود. با اینکه قبلاً سه بار در سال‌های ۲۰۱۱، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۹ این افتخار را کسب کرده بودیم، اما رفتن روی سکوی اول قاره با مربی وطنی لذت دیگری داشت، به ویژه که بهروز عطایی به عنوان بهترین مربی قاره نیز انتخاب شد. برد دیروز تیم ملی برایمان حیثیتی بود. هنوز شکست تلخ مقابل ژاپن در بازی‌های المپیک توکیو را از یاد نبرده‌ایم، باختی که به حذفمان از المپیک انجامید، اما خوشبختانه تغییر و تحولات در تیم ملی نتیجه مثبت داشت و در کمتر از دو ماه بروبچه‌های والیبالیست کشورمان در زمین ژاپن و مقابل هواداران این کشور انتقام سختی از حریف گرفتند. علاوه بر این پیروزی در بازی دیروز حکم گرفتن انتقام دو شکست قبلی به ژاپن در فینال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۵ آسیا را هم داشت. با کسب جام قهرمانی، سامورایی‌ها دیگر فراموش نمی‌کنند «ایران» همچنان قدرت اول والیبال آسیاست. پیش از این صعود به فینال آسیا سهمیه‌مان برای حضور در مسابقات جهانی ۲۰۲۲ روسیه را قطعی کرده بود.

ترکیب جوان شده تیم ملی و حضور سرمربی ایرانی روی نیمکت، حریف را حسابی به دردسر انداخت. بهروز عطایی از بازیکنانش خواسته بود با حداقل اشتباه و استفاده از تمامی فرصت‌ها اجازه عرض‌اندام به ژاپنی‌ها ندهند. در آغاز بازی ملی‌پوشان تلاش کردند اختلاف امتیاز را زیاد کنند و با اینکه به این هدف رسیدند، اما برخی بی‌دقتی‌ها و دریافت‌های اشتباه تیم را به دردسر انداخت. بازیکنان برای کسب برتری در ست اول تلاش زیادی کردند و در نهایت هم ۲۷ بر ۲۵ به برتری رسیدند. در ست دوم نیز والیبالیست‌های ایرانی باز هم از ژاپن پیش افتادند، ولی در ادامه امتیاز‌های زیادی را از دست دادند تا جایی که حریف با دو امتیاز از ایران پیشی گرفت و ملی‌پوشان ما برای جبران مافات انرژی زیادی صرف کردند. خوشبختانه این‌بار هم تلاش‌شان به ثمر نشست و برد ۲۵ بر ۲۲ حاصل شد. در ست پایانی بچه‌ها با روحیه بالا و تمرکز خوب کوشیدند تا کارشان گره نخورد، از ژاپن پیش افتادند ولی در میانه ست سوم حریف از ما پیش افتاد و شاگردان عطایی برای به تساوی کشیدن بازی جنگیدند. بالا رفتن استرس تعداد اشتباهات را افزایش داد و با برابر شدن امتیازات حساسیت بازی هم بیشتر شد. نبرد شانه به شانه تا آخرین لحظه ادامه داشت و در نهایت ست نفسگیر سوم ۳۱ بر ۲۹ به سود ایران به پایان رسید تا درخشش تیم ملی والیبال به قهرمانی ختم شود. در پایان این دوره بلندقامتان عناوین بهترین‌های این مسابقات را درو کردند. میلاد عبادی‌پور بهترین دریافت‌کننده، علی‌اصغر مجرد بهترین مدافع وسط، محمدرضا حضرت‌پور به عنوان بهترین لیبرو، جواد کریمی بهترین پاسور و صابر کاظمی ارزشمندترین بازیکن جام بیست و یکم لقب گرفتند.
در دیگر بازی، چین با برتری ۳ بر صفر مقابل چین‌تایپه به مقام سوم رسید.

عملکرد تیم ملی در جام بیست و یکم از هر نظر قابل تقدیر بود. اصلی‌ترین تغییری که نسبت به المپیک داشتیم روی کار آمدن سرمربی وطنی بود. پس از یک دهه حضور مربیان خارجی سرانجام فدراسیون به بهروز عطایی اعتماد کرد و ترجیح داد دوباره سکان تیم ملی را به یک ایرانی بسپارد. استراحت دادن به ملی‌پوشان قدیمی و تزریق نیرو‌های جوان تاکتیکی بود که عطایی آن را در قهرمانی آسیا به نمایش گذاشت. باید اذعان کرد که تیم ملی در این دوره توانست عملکرد خوبی ارائه دهد و با پشت سر گذاشتن حواشی و نتایج ضعیف بازی‌های المپیک دوباره به مسیر موفقیت بازگردد. اینکه تیم ملی در راه قهرمانی آسیا فقط یک ست را به حریفان (چین) واگذار کرد، مؤید این ادعاست. بلندقامتان برای رسیدن به دیدار نهایی هر سه بازی خود در مرحله گروهی (پاکستان، تایلند و هنگ‌کنگ) را با پیروزی‌های مشابه ۳ بر صفر پشت سر گذاشتند، در نیمه‌نهایی نیز چین را ۳ بر یک مغلوب کردند و در بازی آخر هم ژاپن تسلیم تیم کشورمان شد.

بهترین مربی والیبال آسیا هم از قهرمانی شاگردانش خوشحال بود و هم از فوت دوست و همکار قدیمی‌اش حسین کاظمی. مرحوم کاظمی از مربیان تیم ملی جوانان و مربی تیم کاله در لیگ برتر بود که خبر فوتش همزمان با دیدار فینال ایران – ژاپن منتشر شد. بهروز عطایی بعد از قهرمانی تیم ملی هم اشک شوق ریخت و هم اشک غم از دست دادن دوستش.
بهروز عطایی پس از کسب مقام اول آسیا در ژاپن گفت: «بازی فینال همیشه دشوار است و ما هم به خوبی از این موضوع آگاهی داشتیم.»
وی ادامه داد: «متأسفانه قبل از شروع بازی، خبر فوت حسین کاظمی را شنیدم و بسیار ناراحت شدم. در طول بازی کمی تمرکزم را بابت این موضوع از دست دادم، اما سعی کردم بازی را مدیریت و کنترل کنم.»
عطایی افزود: «خدا را شکر می‌کنم بازیکنان نمایش خوبی از خود ارائه کردند که به موفقیت و سکوی نخست آسیا ختم شد. خیلی خوشحالم، مردم ایران شاد شدند. امیدوارم همه در سلامت باشند.»

منبع: روزنامه جوان

۱۴۰۰/۶/۲۹

اخبار مرتبط