یادمانی برای حاج هاشم امانی

مبارز بی ادعا

عکس خبري -مبارز بي ادعا

حاج هاشم پس از اینكه برادر را با افتخار در راه اسلام تقدیم كرد و 13 سال رنج زندان را متحمل شد پس از انقلاب، هیچ سهمی نطلبید و به شغل آزاد خویش بازگشت

شیما احمدی- حاج هاشم امانی در سال 1303 در تهران چشم به جهان گشود، پدر ایشان حاج شیخ احمد امانی همدانی بود که به علت مشکلات شغلی که در همدان برایش ایجاد شده بود به تهران آمد و در آنجا ساکن شد . حاج هاشم دوران کودکی خود را در محله ی خیام تهران سپری کرد، سپس تحصیلات ابندایی خود را در مدرسه ی ثریا گذراند اما به علت وجود تعلیمات ضد دینی در مدارس به درخواست پدر ترک تحصیل کرد و در کنار پدر به شغل امانت فروشی مشغول شد. نام خانوادگی آنها به خاطر شغل پدر که امانت فروشی بود امانی انتخاب شد
حاج هاشم برای اینکه از تحصیلات عقب نماند در کلاس های درس برادرش(حاج صادق امانی) که عربی تدریس می کرد حاضر شد و توانست بر بسیاری از کتاب های دینی مسلط شود، سپس در در جوانی به صف مبارزان با طاغوت پیوست.
وی مبارزات خود را به همراه حاج مهدی عراقی با عضویت در فدائیان اسلام آغاز کرد، اما عمده ی فعالیت های وی با عضویت در حزب موتلفه اسلامی شکل گرفت که مهمترین آنها شرکت در عملیات اعدام انقلابی حسنعلی منصور بود.
با کشتار مردم در روز 15 خرداد 1342، همه مبارزان بخصوص جمعیت موتلفه احساس کردند که دیگر با سخنرانی و پخش اعلامیه و موعظه نمی‌توان با رژیم مقابله کرد و به این شکل بود که به فکر مقابله جدی‌تر افتادند. کشتار 15 خرداد و پس از آن تبعید امام باعث شده بود تا یک جو سنگین رعب و وحشت بر کشور سایه بیفکند و بخش اعظم مبارزان از ادامه راه دلسرد و ناامید باشند.
بنابراین اعضای موتلفه که شامل حاج هاشم امانی، حاج آقا صادق امانی ، شهیدحاج مهدی عراقی، آقای مدرسی، آقای عزت‌الله خلیلی و.. بودند تصمیم به شروع مبارزه ی مسلحانه علیه رژیم گرفتند . اعضای هیئت موتلفه با این دید که ترور هژیر و رزم‌آرا، آثار مثبت زیادی بر نحوه انتخابات مجلس شانزدهم و ملی شدن صنعت نفت گذاشته بود برای اولین بار به مبارزات مسلحانه روی آوردند، طی برگزاری جلسات اعضای این هیئت تصمیم گرفتند تا افرادی همچون نصیری، منصور،علم و شاه را از سر راه بردارند ابندا تصمیم بر ترور نصیری گرفته شد اما بعد قرار ترور به حسنعلی منصور تغییر پیدا کرد. قرار بود ترور در جلوی مجلس انجام شود، در آن روزها کسی جز شاه حق نداشت با ماشین وارد محوطه مجلس شود و همه جلوی درب مجلس از ماشین پیاده می‌شدند همین موضوع این امکان را به وجود می آورد تا منصور را در جلوی درب مجلس مورد هدف قرار دهند.
در آن زمان چون دسترسی به امام برای یاران موتلفه وجود نداشت آنها از نمایندگان امام همچون شهید بهشتی و ایت الله میلانی فتوا و... گرفتند و سر انجام در روز 1 بهمن 1343، حسنعلی منصور به دست شهید محمد بخارائی ترور شد، پس از ترور منصور که عامل اجرای کاپیتولاسیون آمریکایی در کشور بود مرحوم هاشم امانی به همراه یارانش دستگیر شد
وی ابتدا به همراه شهیدان صادق امانی، محمد بخارایی، مرتضی نیک‌نژاد و رضا صفار هرندی به اعدام محکوم شد، اما رژیم شاه به دليل فعاليت گسترده علما در بيرون، حکم او و شهید مهدی عراقی را به حبس ابد تغییر داد.
وقتي حاج هاشم و شهید عراقی مطلع شدند که حکم آنها به حبس ابد تغییر پیدا کرده است اصلا خوشحال نشدند و شهید عراقی به سرهنگ پریور ، رئیس کل زندان‌ها گفته بود که این لطفتان را از ما بگیرید که ما از این قافله عقب نمانیم.
حاج‌هاشم امانی حدود ۱۳ سال در زندان شاه بود و کمی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به همراه دیگر یارانش نظیر مرحوم عسگراولادی از زندان آزاد شد.
حاج هاشم پس از اینکه برادر را با افتخار در راه اسلام تقدیم کرد و 13 سال رنج زندان را متحمل شد پس از انقلاب، هیچ سهمی نطلبید و به شغل آزاد خویش بازگشت این مبارز خستگی‌ناپذیر پس از عمری تلاش در راه اعتلای انقلاب اسلامی در سن ۹۷ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.


۱۴۰۰/۶/۳۱

اخبار مرتبط