افسردگی در دوران جوانی باعث بروز چه خطری می‌شود

عکس خبري -افسردگي در دوران جواني باعث بروز چه خطري مي‌شود

نتایج یك مطالعه جدید نشان می دهد كه یك فرد افسرده جوان با احتمال بیشتر ابتلا به زوال عقل در سنین بالاتر روبرو است.




به گزارش نمابه نقل از هلث دی نیوز، «ویلا برنوویتز»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: «به طور کلی ما دریافتیم که هرچه علائم افسردگی بیشتر باشد، قدرت شناختی پایین‌تر و روند زوال شناختی سریع‌تر است.»

وی در ادامه می‌افزاید: «مشخص شده است افراد مسن دارای علائم متوسط تا شدید افسردگی در اوایل بزرگسالی شاهد زوال شناختی در طول ۱۰ سال بعد بودند.»

محققان با بررسی حدود ۱۵۰۰۰ شرکت کننده در رده سنی ۲۰ تا ۸۹ سال دریافتند احتمال اختلال شناختی برای کسانی که در اوایل بزرگسالی علائم افسردگی در آنها وجود داشت ۷۳٪ بیشتر بود. برای کسانی که علائم افسردگی در سنین بالاتر داشتند، این ریسک ۴۳ درصد بیشتر بود.

به گفته محققان، چندین مکانیسم توضیح می‌دهد که چگونه افسردگی ممکن است خطر زوال عقل را افزایش دهد از جمله آنکه بیش فعالی سیستم مرکزی واکنش به استرس باعث افزایش تولید هورمون‌های استرس گلوکوکورتیکوئیدها می‌شود و منجر به آسیب هیپوکامپ، قسمتی از مغز که برای شکل گیری، سازماندهی و ذخیره خاطرات جدید ضروری است، می‌شود.

مطالعات دیگر افسردگی را با کوچک شدن هیپوکامپ مغز مرتبط کرده اند و یک مطالعه دیگر، میزان کاهش سریع‌تر حجم مغز را در زنان نشان داده است.
منبع: مهر

۱۴۰۰/۷/۱۹

اخبار مرتبط