آئین نامه داخلی مجلس برای بررسی بودجه اصلاح شود

عکس خبري - آئين نامه داخلي مجلس براي بررسي بودجه اصلاح شود

عضو كمیسیون «صنایع و معادن» مجلس شورای اسلامی گفت: تمام وقت مجلس، كمیسیون تلفیق و كمیسیون‌های تخصصی در زمان بررسی بودجه صرف بررسی و تصویب احكام بودجه می‌شود یعنی مجموع تبصره ها و ماده واحده‌ها، در حالی كه اصل بودجه ارقام مندرج در ردیفها و فصول است لذا به نظر می رسد مهمترین تحول در بودجه این است كه ما این روند را تغییر دهیم.

علی اکبر کریمی در گفت و گو با خبرنگار «نما» با اشاره به اعمال تحولات در بودجه‌نویسی کشور اظهارداشت: بودجه سالانه کشور بزرگترین سند مالی دولت است لذا نحوه ورود مجلس به بودجه مهمترین اشکالی است که می‌توان به روند بررسی و تصویب بودجه گرفت، که باید در این زمینه تحولات مدنظر قرار گیرد.

وی درباره چرایی این ایرادات تاکید کرد: تمام وقت مجلس و کمیسیون تلفیق و کمیسیون‌های تخصصی در زمان بررسی بودجه صرف بررسی و تصویب احکام بودجه می‌شود یعنی مجموع تبصره ها و ماده واحده ها، در حالی که اصل بودجه ارقام مندرج در ردیفها و فصول است لذا به نظر می رسد مهمترین تحول در بودجه این است که ما این روند را تغییر دهیم.

عضو کمیسیون «صنایع و معادن» مجلس تصریح کرد: احکام بودجه احکامی هستند که برای تحقق بودجه و برای تعیین نحوه هزینه کرد مبالغ پیش بینی شده در ردیف ها باید دیده شود درحالی که قانون بودجه سنواتی در بودجه به یک محمل قانونگذاری تبدیل شده است این در حالی است که ما نباید در بودجه قانون گذاری کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: ما قرار نیست در بودجه حکم کنیم که این بشود و آن بشود لذا جای اینگونه اقدامات در قوانین است و باید در جای خودش مورد بررسی قرار گیرد. اینکه ما در قانون بودجه بیاییم و یک قانون دیگر را اصلاح کنیم و یا به قانون برنامه تخصیص بزنیم و یا یک حکم قانونی بدهیم یک اقدام غلط است و متاسفانه تمام فکر و ذکر نمایندگان درگیر این موضوع می شود.

کریمی بیان داشت: خوشبختانه روندی پیرو اصلاح آئین نامه داخلی در باب بررسی بودجه در کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس غاز شده است و البته مقام معظم رهبری هم در فرامینشان که به مجلس ابلاغ کردند به این موضوع تاکید داشتند که مجلس روند بررسی و تصویب لایحه بودجه را اصلاح کند.

این نماینده مجلس بیان داشت: این مسئله بحث بسیاری مهمی است و ما تاکنون و در یک سال نیم گذشته روی این مسئله اقدامی را انجام ندادیم و کارها تازه آغاز شده است لذا ما باید این وظیفه را که به نفع مجلس ،دولت و به نفع کشور هست را مدنظر قرار دهیم بنابراین تحول لازم در بودجه نویسی باید از اصلاح آئین نامه داخلی مجلس پیرو بررسی این سند شروع شود.

وی تاکید کرد: مجلس به جای اینکه بیاید و احکام قانونی بودجه را تصویب کند، باید اعداد و مبالغی که در ردیف ها به موضوعی اختصاص داده شده را مورد بررسی قرار دهد.

۱۴۰۰/۷/۲۰

اخبار مرتبط