«خانه‌های ابراهیمی»؛ جنگ نرم آمریكا برای تغییر هویت جوانان یمن؟

عکس خبري -«خانه‌هاي ابراهيمي»؛ جنگ نرم آمريکا براي تغيير هويت جوانان يمن؟

اطلاعیه سفارت آمریكا در یمن مبنی بر اعطای تسهیلات به جوانان یمنی برای زندگی در خانه‌های موسوم به خانه‌های ابراهیمی، سوال‌های بسیاری را درباره اهداف این طرح ایجاد كرده است.


به گزارش نما، سفارت آمریکا در یمن اخیرا اطلاعیه‌‎ای منتشر کرد مبنی بر اینکه به جوانان از ادیان مختلف کمک هزینه می‌دهد تا در خانه‌هایی موسوم به «خانه‌های ابراهیمی» با یکدیگر زندگی کنند و اینگونه اعتقادات دینی آنها را طی زندگی روزمره مورد بررسی قرار دهد.

روزنامه «رأی الیوم» در یادداشتی به قلم «خالد الجیوسی» به همین موضوع پرداخت و نوشت، ملت یمن در تمام طیف‌ها همواره حامی مسأله و ملت فلسطین بوده و یمنی‌ها به‌رغم حمله ائتلاف سعودی و تلاش ائتلاف برای تبدیل یمن به کشوری شکست‌خورده، در مناسبت‌های مختلف همبستگی خود را با ملت فلسطین اعلام کرده‌اند.
در ادامه این یادداشت آمده، در این وضعیت، سفارت آمریکا با انتشار اطلاعیه‌ای بحث برانگیز که بسیاری آن را «خبیثانه» می‌دانند جوانان را دعوت به زندگی در خانه‌های ابراهیمی می‌کند، نامی که شبیه به توافق عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی و تل‌آویو موسوم به توافق «آبراهام» یا ابراهیم است. بر اساس اطلاعیه مذکور، سفارت آمریکا دنبال جذب جوانان یمنی از هر دو جنس زن و مرد برای زندگی در این منازل است تا افکار و اعتقادات آنها را بشناسد.

«خانه‌های ابراهیمی»؛ جنگ نرم آمریکا برای تغییر هویت جوانان یمن؟

الجیوسی سپس نوشت، سوال‌های بسیاری درباره هدف آمریکا از این اقدام مطرح شده آنهم در زمانی که یمنی‌ها نیاز به حمایت برای توقف جنگ و بازسازی کشورشان دارند. علاوه اینکه دعوت به اختلاط بین زن و مرد، خشم جامعه محافظه‌کار یمن را برانگیخته است.

در ادامه این گزارش آمده، منتقدان از تسامح دینی و شناخت ادیان مختلف دفاع می‌کند اما این تسهیلات برای چنین منازلی آنهم در کشوری که جنگ آن را ویران کرده ممکن است اهداف خوبی نداشته باشد و به دنبال تبلیغ افکاری مانند عادی‌سازی روابط با تل‌آویو و تبلیغ مسیحیت و ارتداد از اسلام باشد.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن «عبدربه منصور هادی»‌ رئیس دولت مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

هفته جاری، «دیوید گریسلی» هماهنگ‌کننده سازمان ملل در امور بشردوستانه در یمن در کنفرانس خبری در ژنو گفت، پنج میلیون نفر در یمن از جمله ۴۰۰ هزار کودک در آستانه قحطی قرار دارند.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۷/۲۱

اخبار مرتبط